• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42845
+
-

«سه‌قلعه»، محصور در زباله

ساکنان روستای سه‌قلعه در شهرستان نیمروز، از انباشته ‌شدن نخاله‌های ساختمانی در اطراف این روستا گلایه‌مندند

شهری
«سه‌قلعه»، محصور در زباله

فرشته بامری|  زاهدان - خبرنگار:

شاید آن زمان که سیستان پرآبْ مرکز غله ایران بود و دامداران و کشاورزان از اطراف و اکناف به سیستان فعلی که سرزمینی حاصلخیز بود، کوچ می‌کردند تصور نمی‌شد علاوه بر خشکسالی و محرومیت، مشکلات زیست‌محیطی نیز تا این حد روستانشینان را گرفتار کند. یکی از مشکلات عمده مردم روستای سه‌قلعه در شهرستان نیمروز، تبدیل شدن آن به محل تخلیه زباله‌های جمع‌آوری‌شده از دیگرمناطق است. 

روستای سه‌قلعه از توابع بخش صابری شهرستان نیمروز، با جمعیتی افزون بر ۱۸۰۰ نفر، در ورودی شهر زابل قرار دارد. این روستا از شمال به روستای فتح‌الله، از جنوب به روستای عباس‌آباد و از شرق به محلات شهید حسینی‌طباطبایی و محله شیخ‌آباد و از غرب به کمربندی آیت‌الله سیستانی منتهی می‌شود. 

مردم این روستا نیز مانند دیگر روستاهای سیستان و بلوچستان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند اما آنچه زندگی در این روستا را سخت‌تر کرده است، انباشت و دپوی زباله است. روستای سه‌‌قلعه با قدمت نزدیک به ۵۰۰ سال، به محلی برای دپوی زباله و نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است. زباله‌هایی که اغلب از دیگر نقاط شهر زابل جمع‌آوری و در این مکان تخلیه می‌شود. 

 «حسین قدس‌نیا»، یکی از ساکنان این روستا، گفت: با وجود این‌که این روستا قبل از شهرستان نیمروز قرار گرفته و ورودی شهر محسوب می‌شود، همچنان با مشکلاتی مانند معابر خاکی، انباشت زباله و نخاله ساختمانی در جوار روستا مواجه هستیم. وی تخلیه نخاله‌های ساختمانی را یکی از مشکلات حاد منطقه عنوان کرد و افزود: رها کردن نخاله‌های ساختمانی از سوی افراد ناشناس و دفن نشدن آن‌ها علاوه بر این‌که چهره منطقه را نازیبا کرده باعث ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی شده است. نخاله‌های ساختمانی بخشی از جاده اصلی روستا را نیز اشغال کرده‌اند. 


سلامت روستاییان

به گفته قدس‌نیا آلودگی‌های زیست‌محیطی، بدمنظری فضای روستا و مرگ و میر افراد بر اثر برخورد اتومبیل‌ها با ضایعات ساختمانی از جمله مشکلات مردم این روستاست. 
« خاکریزی»، عضو شورای اسلامی این روستا نیز گفت: متأسفانه صاحبان خانه‌های قدیمی پس از تخریب بنا به انتقال نخاله‌های ساختمانی در اطراف این روستا مبادرت می‌ورزند. 

وی افزود: از آن‌جایی‌که انتقال نخاله‌ها به صورت شبانه انجام می‌شود و جلوگیری از انباشت زباله از سوی ساکنان روستا نیز غیرممکن است، اهالی این روستا خواستار برخورد جدی مسئولان با این افراد هستند. این نخاله‌های ساختمانی از نقاط مختلف شهر زابل جمع‌آوری و این‌جا تخلیه می‌شود و این امر موجبات نارضایتی مردم روستا را فراهم کرده است.

خاکریزی ادامه داد: مسئولان باید پاسخگوی مشکلات مردم سیستان باشند. از مسئولان انتظار داریم با راهکاری قانونی به حل مشکلات این منطقه بپردازند و هر جا نیاز است از قانون استفاده کنند تا حق مردم منطقه ادا شود. 

«رضا بیرزاده»، عضو دیگر شورای این روستا، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده محل دپوی زباله از شمال روستا به جنوب تغییر یافت که این جابه‌جایی مشکلی را حل نکرده است، زیرا زباله‌ها در جوار روستایی دیگر قرار گرفته است و داستان زباله‌ها همچنان تکرار خواهد شد. 

«محمد سرگزی»، دادستان زابل، نیز در گفت‌و‌گو با همشهری درباره این معضل گفت: تخلیه نخاله‌های ساختمانی جرم است. متخلفان، مشمول جریمه نقدی خواهند شد. درخواست مردم منطقه، برخورد قانونی با متخلفان و افرادی است که اقدام به تخلیه نخاله در این مکان می‌کنند. 


پاسخ‌گویی مسئولان

سرگزی تصریح کرد: قانون‌مداری شهروندان خودبه‌خود مانع ایجاد این مشکلات است. شهروندانی که اقدام به تخریب بنا می‌کنند، باید نخاله‌های ساختمانی را در مراکز تعیین‌شده از سوی شهرداری، تخلیه کنند. 

دادستان افزود: بر اساس ‌ماده 16 قانون، نگهداری، مخلوط کردن، جمع‌آوری، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع، صدور و تخلیه پسماندها در محیط، طبق مقررات و آیین‌نامه اجرایی آن خواهد بود در غیر این‌صورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی در بار اول برای پسماندهای عادی از ۵۰۰ هزار ریال تا یک‌‌صد میلیون ریال و برای سایر پسماندها از 2 میلیون ریال تا یک‌صد میلیون ریال و در صورت تکرار، هر بار به دو برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم می‌‌شوند. 

وی افزود: فرهنگ‌سازی ضرورت رفع چنین مشکلاتی است. شناسایی تولیدکنندگان پسماندها و هدایت آن‌ها به سوی تخلیه بهداشتی و مجاز در محل‌های تعیین‌شده و اجرای طرح‌های بازیافت و تبدیل مصالح ساختمانی و پسماندهای عمرانی می‌تواند راهگشای رفع چنین مشکلاتی باشد. 

شهردار زابل هم در خصوص مشکل مطرح‌شده اظهار کرد: هیچ شخصی مجاز به تخلیه زباله و نخاله ساختمانی در جوار سه‌قلعه نیست. جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی بر عهده سازمان پسماند شهرداری است. هم‌اکنون پنج پیمانکار با خدمات شهری شهرداری زابل همکاری می‌کنند. 
 «موسی خمری» تصریح کرد: پیمانکارانی که مسئولیت جمع‌آوری نخاله‌ها را برعهده دارند باید در سازمان پسماند ثبت‌نام کنند. سازمان پسماند نیز افراد را مجاب به سپردن وجهی به سازمان می‌کند تا پس از برنامه‌ریزی‌های لازم، نخاله‌ها جمع‌آوری شود. 

وی گفت: ۱۵هکتار زمین از سوی شهرداری برای تخلیه زباله‌های ساختمانی خریده ‌شده است. این مکان در جوار روستای سنجدی است و هیچ مزاحمتی برای روستاییان ایجاد نمی‌کند. 
خمری ادامه داد: هیچ شهروندی مجاز نیست در جوار روستاها به‌ویژه در روستای سه‌قلعه، زباله و نخاله ساختمانی، تخلیه کند. شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده خودروهای حمل زباله و نخاله ساختمانی، شماره وسیله نقلیه را به اطلاع همکاران برسانند تا با آن برخورد شود. 


برخورد با متخلفان

شهردار زابل: ۱۵هکتار زمین از سوی شهرداری برای تخلیه زباله‌های ساختمانی خریده ‌شده است. این مکان در جوار روستای سنجدی است و هیچ مزاحمتی برای روستاییان ایجاد نمی‌کند. هیچ شهروندی مجاز نیست در جوار روستاها به‌ویژه در روستای سه‌قلعه، زباله و نخاله ساختمانی، تخلیه کند. شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده خودروهای حمل زباله، شماره وسیله نقلیه را به اطلاع همکاران برسانند تا با آن‌ها برخورد شود

این خبر را به اشتراک بگذارید