• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42801
+
-

انجام بیش از ۶هزار «پیوند کبد» در ۲۵سال

انجام بیش از ۶هزار «پیوند کبد» در ۲۵سال

معاون تحقیقات وزیر بهداشت مهم‌ترین علل نارسایی کبد و مرگ زودرس را ناشی از بیماری هپاتیت دانست و گفت: هم‌اکنون یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر در ایران ناقل «هپاتیت ‌بی» و ۳۰۰هزار نفر ناقل «هپاتیت ‌سی» هستند.
رضا ملک‌زاده، از نویسندگان مطالعه «وضعیت پیوند کبد در ایران» با تشریح نتایج این مطالعه، به تعداد پیوندهای انجام شده در کشور اشاره کرد و گفت: ۶هزار و ۳۰۱پیوند کبد طی ۲۵سال گذشته (۱۳97-۱۳72) در ایران انجام شده که ۵ هزار و ۸۱۹ پیوند کبد از بیماران مرگ مغزی و ۴۸۲ پیوند کبد نیز مربوط به اهداکنندگان زنده (صرفا بستگان فرد گیرنده) بوده است.
وی افزود: ایران سالانه شاهد بروز ۱۵هزار مورد نارسایی کبد است و بیش از ۵ هزار ایرانی، هرسال بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. از مجموع پیوند کبد انجام شده در ایران، ۵ هزار و ۱۶۶ مورد مربوط به بالغین و یک‌هزار و ۱۳۵ مورد مربوط به کودکان بوده است.
رئیس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اینکه کبد قابل پیوند افراد زنده، صرفا از بستگان درجه اول فرد بیمار دریافت می‌شود، افزود: طی 2دهه گذشته، از بین 9 مرکز فعال کشور، فقط مرکز پیوند اعضای شیراز، پیوند کبد از اهداکنندگان زنده که جراحی بسیار دشوار و پیشرفته‌ای است، داشته و شمار آن به ۴۸۲مورد می‌رسد و باقی مراکز، پیوند کبد از اهداکننده زنده نداشته‌اند.
نویسنده مطالعه «پیوند کبد در ایران» با استناد به نتایج این مطالعه درخصوص شاخص‌ترین علل پیوند کبد انجام شده در بین بزرگسالان و کودکان در ۹مرکز فعال کشور گفت: هپاتیت ‌بی‌، کریپتوژنیک (بیماری با بیشترین علت کبد چرب)، التهاب مجاری صفراوی، هپاتیت اتوایمیون، هپاتیت ‌سی، کارسینوم سلول‌های کبدی، بیماری ویلسون (نوعی اختلال ارثی در متابولیسم)، کلیگلر نجار (فقدان آنزیم‌های لازم برای ترشح صفرا از کبد)، هپاتیت ناشی از کبد چرب غیرالکلی و سیروز اولیه صفراوی مهم‌ترین عوامل بروز نارسایی کبد و در نهایت پیوند کبد بزرگسالان در 6 مرکز مجری برنامه پیوند کبد بوده است.
وی از انسداد صفراوی، بیماری ویلسون، کلستاز داخل کبدی ارثی، کریپتوژنیک (بیماری با بیشترین علت کبد چرب)، تیروزینمیا (ناهنجاری متابولیک مادرزادی)، هپاتیت اتوایمیون، کلیگلر نجار (فقدان آنزیم‌های لازم برای ترشح صفرا از کبد)، هیپرکلسترولمی (بالا بودن چربی خون)، هپاتیت نوزادی، التهاب مجاری صفراوی به‌عنوان مهم‌ترین عوامل پیوند کبد کودکان در مراکز پیوند کبد ایران نام برد.
ملک‌زاده، مهم‌ترین علل نارسایی کبد و مرگ زودرس ناشی از آن را هپاتیت ‌بی ‌و سی دانست و گفت: هم‌اکنون یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر در ایران ناقل هپاتیت ‌بی‌ و ۳۰۰هزار نفر ناقل هپاتیت ‌سی هستند. سیروز کبدی یکی از مهم‌ترین آثار و عوارض ابتلا به هپاتیت ‌بی‌، هپاتیت‌ سی و کبد چرب غیرالکلی درصورت عدم‌درمان است. متأسفانه سهم سیروز کبدی ناشی از کبد چرب غیرالکلی که عمدتا به‌دلیل پرخوری، بی‌تحرکی و چاقی در ایران رخ می‌دهد، رو به افزایش است.
علی ملک‌حسینی پدر پیوند کبد ایران نیز گفت: مرکز پیوند اعضای شیراز موفقیت‌های بسیاری در پیوند کلیه و سایر اعضا نیز داشته است؛ به‌عنوان مثال، تاکنون ۴۴۶۹پیوند کلیه، ۱۵۴ پیوند کلیه – پانکراس، ۶۴ پیوند پانکراس، ۳۳ پیوند روده و ۲۱ پیوند همزمان چند عضو در ناحیه شکم داشته است. (وبدا)
 

این خبر را به اشتراک بگذارید