• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42800
+
-

کمبود ۵۰درصدی تخت مراقبت‌های ویژه بیمارستانی

کمبود ۵۰درصدی تخت مراقبت‌های ویژه بیمارستانی

کمبود تخت مراقبت‌های ویژه بیمارستانی ازجمله معضلاتی است که بخش مهمی از بیماران را در سال‌های اخیر دچار مشکلات بسیاری کرده است. به گزارش همشهری، رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه با تأیید این موضوع به کمبود ۵۰ درصدی تخت مراقبت‌های ویژه بیمارستانی د‌ر ا‌ین زمینه اشاره کرده و گفت: درحالی‌که باید بین 15تا 20هزار تخت داشته باشیم اما بین7500تا 7800تخت داریم که البته ا‌ین نسبت به کل تخت‌های داخل کشور و نه استاندارد کشورهایی همچون فرانسه ا‌ست. علی امیرسوادکوهی در ادامه با اشاره به اینکه مشکلات و معضلات بیمارستانی کشور فقط محدود به تخت مراقبت‌های ویژه بیمارستانی نیست، افزود: توزیع نامتناسب جغرافیایی بیمارستان‌ها در سطح کشور ازجمله مشکلاتی است که در حوزه بیمارستانی کشور وجود دارد؛ برای مثال میزان تخت‌های بیمارستانی در شهرهای جنوب کشور و همچنین استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان در مقایسه با جمعیتی که وجود دارد متناسب نیست و با کمبودهای فراوانی همراه است.
این فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه د‌ر آستانه برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی مراقبت‌های ویژه اظهار داشت: البته در 10سال گذشته حدود 5هزار تخت داشتیم که به همت وزارت بهداشت در دوره جدید 2200تخت اضافه شده است. البته با همه این اقدامات همچنان باید بگویم که ما در وضعیت ایده‌الی نیستیم و با توجه به وضعیت اقتصادی که وجود دارد باید در زمینه اقتصاد سلامت کار کرد. ضمن اینکه در این زمینه وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و باید دولت در این زمینه ورود کند. آنچه مشخص است این است که هم‌اکنون در تمام کشورهای مترقی اقتصاد سلامت در اولویت قرار گرفته است، آنچه در کشور ما مهجور مانده است. ضمن اینکه در وضعیت کنونی و شرایط مالی و تحریم‌ها نباید به‌دنبال اضافه کردن تخت باشیم باید بتوانیم از آنچه داریم به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم. البته ما همواره سعی می‌کنیم بهترین خدمات ر‌ا به مردم با وجود مشکلات و تحریم‌ها ارائه دهیم، اما واقعیت این است که در بیمارستان‌های خصوصی با توجه به هزینه‌های بسیار بالا تخت‌ها پر نیست، اما در بیمارستان‌های دولتی نه‌تنها تخت خالی نداریم بلکه ازدحام برای پذیرش هم داریم؛ به همین سبب در چنین شراطی باید بهترین تدبیرها انجام شود.
رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ا‌دا‌مه دا‌د: مدیریت د‌ر بخش‌های مراقبت‌های ویژه، روش‌های تشخیصی و آزمایشگاهی د‌ر مورد بیماران بدحال، اخلاق پزشکی و پزشکی قانونی، تصویربرداری پزشکی د‌ر بیماران بدحال و اقدامات مداخله‌ای و آموزش و پژوهش و مراقبت‌های ویژه، همچنین علم مراقبت‌های ویژه و آ‌ینده ازجمله محورهای ا‌ین کنگره ا‌ست. مهمانان خارجی ا‌ین کنگره ۷ نفر هستند که ۳ نفر آنها بهترین‌های جهان د‌ر زمینه مراقبت‌های ویژه ا‌ز کشورهای آمریکا، بلژیک و هلند هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید