• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42784
+
-

نمایندگان مجلس با شهردار هم‌رکاب شوند

پیوستن مسئولان و مدیران رده‌بالا به سه‌شنبه‌های بدون خودرو می‌تواند کمک بزرگی به فرهنگ‌سازی استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی باشد

گزارش
نمایندگان مجلس با شهردار هم‌رکاب شوند

مجید جباری/خبر‌نگار

شهردار تهران از نخستین روزهایی که حکمش را از وزارت کشور گرفت، با اتوبوس به «بهشت» رفت. این اقدام حناچی از همان ابتدا از سوی 3 گروه مورد توجه قرار گرفت. گروه اول به‌طور کلی از این اقدام حمایت کردند و معتقدند هر عملی که از سوی مدیران و مسئولان ارشد منجر به الگوسازی برای شهروندان و عامه مردم شود، قابل تقدیر است. گروه دوم بر این باور بودند که استفاده شهردار از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه تنها درصورتی می‌تواند الگوسازی باشد و اثربخش، که تداوم داشته باشد. گروه سومی هم در این میان بودند که کارهای شهردار را در ادامه اقدامات پوپولیستی برخی مسئولان پیشین، مقطعی و سیاسی ارزیابی کردند و به او تاختند.
 اکنون حدود 50 روز از آغاز فعالیت پیروز حناچی در سمت کلیدداری تهران می‌گذرد و او نشان داده پیوستنش به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو، دست‌کم در این مدت، نمادین نبوده است چراکه پیروز حناچی 5 هفته پیاپی را در سه‌شنبه‌های بدون خودرو یا با استفاده از مترو و اتوبوس و یا با دوچرخه و رکاب‌زنان طی کرده است. او بخش عمده‌ای از مدیران شهری را نیز با خود همراه کرده ‌است. کار از مدیران شهری هم فراتر رفته و به مسئولان دولتی نیز رسیده ‌است. بر همین اساس بسیاری از مدیران با حضور در جمع مردم، از مشکلات و مسائل آنها بیشتر آگاه شده و رابطه بین آنها نیز بی‌واسطه‌تر شده‌ است.
اخیرا برخی نمایندگان مجلس به‌عنوان وکلای مردم نیز به رویکرد حناچی در استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه واکنش نشان داده‌اند که می‌توان سخنان آنان را در گروه بندی سه‌گانه بالا ارزیابی کرد.


توسعه حمل‌ونقل عمومی


علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران در مجلس معتقد است: «اقدام شهردار تهران در حد یک اقدام نمادین، مطلوب است اما نباید این کار موجب شود از مسائلی مانند توسعه مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی و همچنین کاهش موتورهای بنزین‌سوز غافل شد چراکه مهم‌ترین اولویت شهر تهران، رسیدن به‌ هوای پاک و تقویت و توسعه حمل‌ونقل عمومی اعم از مترو، تاکسیرانی و اتوبوسرانی است.»


فرهنگسازی از مقطع ابتدایی




قاسم میرزایی نکو، عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس اما بر این باور است که شهردار تهران نباید وقت خود را با دوچرخه‌سواری تلف کند. چنین کارها و فرهنگسازی‌هایی را باید در مقطع ابتدایی و برای کودکان اجرا کنیم و فرهنگ نادرست باید در آنجا اصلاح شود. کار اساسی در رابطه با مسئله ترافیک و آلودگی هوا این است که تصمیماتی که در شوراهای عالی ترافیک و شوراهای عالی محیط‌زیست اتخاذ می‌شود را اجرایی و عملیاتی کنیم.»


تداوم اقدامات نمادین اثربخش است



طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید: «معمولا یکسری اقدامات  در شهر‌ها به‌صورت سمبلیک انجام می‌شود که اگر مداوم باشد و مردم و دستگاه‌های دیگر نیز همراهی کنند، قاعدتا می‌تواند مؤثر باشد. شهردار باید اقداماتی را در دستور کار قرار دهد که شهر از چهره خشن خود فاصله بگیرد و به شهری مناسب برای زنان، کودکان و به‌ویژه معلولان تبدیل شود و این امر قطعا با این حرکات نمادین و اقداماتی که در جهت بهبود وضعیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی انجام می‌شود، کارساز خواهد بود.»

ارتباط بی واسطه با شهروندان
اینکه مدیر ارشد شهری پایتخت با دوچرخه در بین مردم حضور دارد و شانه به شانه مردم در خیابان‌ها و معابر شهر رکاب می‌زند، کمترین پیامدش ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مردم است. ‌ای‌کاش نمایندگان مجلس هم می‌توانستند در این مسیر با شهردار هم‌رکاب شوند و بدانند مشکلات مردم از چه جنسی است. دانستن این موضوع و ارتباط با آنان می‌تواند باری از دوش مردم بردارد.
از سوی دیگر انتشار فیلم یکی از نمایندگان مجلس که اخیرا در شبکه‌های مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد، قطعا از فاصله گرفتن مردم با وکلایشان نشأت می‌گیرد که اصلاح چنین رویکردی لازم به‌نظر می‌رسد. 

دوچرخه و پیاده‌روی، روشی کم‌هزینه اما پربازده 
​​​​​​​

سه‌شنبه‌های بدون خودرو لزوما به دوچرخه مربوط نمی‌شود، بلکه پیاده‌روی و استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را هم شامل می‌شود. این موضوع فقط هم مربوط به آلودگی هوا نیست؛ مردم تهران از دیابت و فشار خون هم رنج می‌برند؛ ضمن اینکه 50درصد از افرادی که به فشار خون مبتلا هستند، از بیماری خود اطلاع ندارند. از این‌رو استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی روشی کم‌هزینه  اما پربازده به‌حساب می‌آید و امیدوارم مردم هم به ما بپیوندند تا ظرفیت‌های بیشتری را برای آنان فراهم کنیم. در زمینه زیرساخت‌ها هم ضرورت دارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران به اندازه‌ای فراگیر و پرظرفیت شود که مردم بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید