• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42747
+
-

کاهش طلاق در آذربایجان غربی

آمار طلاق در استان از ابتدای سال جاری تاکنون 9/3 درصد کاهش یافته است

جامعه
کاهش طلاق در آذربایجان غربی

نسا خلخالی|   ارومیه – خبرنگار:

در سال‌های اخیر و با توجه به تاکیدات مسئولان ارشد کشور درباره تقویت بنیان خانواده، دولت و سازمان‌های مسئول با اقدامات انجام‌شده تا حدودی توانسته‌اند آمار طلاق را در آذربایجان غربی کاهش دهند. از ابتدای سال جاری تا پایان آبان 2 هزار و 943 واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده است که حکایت از کاهش 9/3 درصدی این پدیده نامبارک اجتماعی نسبت به مدت مشابه در سال 96 دارد. 


کمترین طلاق در چالدران و پلدشت
 
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی با اشاره به آمار ازدواج‌های ثبت‌شده در 6 ماه نخست امسال، می‌گوید: تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده از ابتدای سال جاری تاکنون، شامل 13 هزار و 645 واقعه ازدواج بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد.«محمد حیرت‌انگیز» آمار طلاق را 2 هزار و 943 واقعه در نیمه نخست امسال عنوان می‌کند و می‌افزاید: آمار حاکی از کاهش 9/3 درصدی طلاق نسبت به مدت مشابه در سال 96 است.

وی بیان می‌کند: میانگین سنی ازدواج در آذربایجان غربی در آقایان 5/26 سال و در بانوان 22 سال بوده و میانگین سنی طلاق نیز در استان در آقایان 36 سال و در بانوان 31 سال است. نرخ عمومی ازدواج به ازای هر هزار نفر جمعیت ساکن استان 8 واقعه ازدواج و نرخ عمومی طلاق 8/1 واقعه است.

حیرت‌انگیز با اشاره به بیشترین میزان نرخ عمومی ازدواج در شهرهای استان می‌افزاید: شوط، چایپاره و چالدران به ترتیب بیشترین تعداد ازدواج و شهرهای پلدشت، پیرانشهر و سردشت کمترین میزان ازدواج ثبت‌شده را دارند. شاهین‌دژ و بوکان هم دارای بیشترین میزان طلاق نسبت به جمعیت خود بوده و چالدران و پلدشت کمترین طلاق ثبت‌شده نسبت به جمعیت خود را دارا هستند.


راهکاری برای کاهش طلاق 

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) ارومیه با اشاره به این‌که عوامل متعددی باعث افزایش طلاق در جامعه می‌شود، اظهار می‌کند: عدم تعهد اخلاقی زوجین نسبت به یکدیگر، نبود امنیت شغلی و اجتماعی، حاکمیت هیجان و احساس به‌جای عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها، مهریه‌های بالا، اختلافات روانی و شخصیتی زوجین از جمله مهم‌ترین دلایل طلاق هستند.

«راضیه پورحیدر» ادامه می‌دهد: تفاوت‌های شخصیتی و فرهنگی، مسئولیت‌پذیر نبودن زوجین، فقدان مهارت‌های عاطفی و ارتباطی، ازدواج مجدد، اعتیاد، فاصله گرفتن از فرهنگ اسلامی و ایرانی و شتاب گرفتن به سمت فرهنگ وارداتی، فراموش کردن جایگاه والدین و استفاده از تجارب و نظرهای آنان، توجه به تجملات و مادیات و دوری از معنویت و اخلاق دینی همچنین حجب و حیای افراطی و تحقیق ناکافی از دیگر دلایل افزایش طلاق در جامعه امروزی است.

وی با اشاره به نقش مشاوره پیش از ازدواج در کاهش آمار طلاق، بیان می‌کند: برای چنین تصمیم‌گیری واقع‌بینانه و به دور از احساسات مشاوره ضروری است، چراکه ازدواج امر مهمی در زندگی هر فرد بوده و باید بر اساس معیارهای حقیقی صورت بگیرد. کشف خصوصیاتی چون صداقت، سلامت، مسئولیت‌پذیری و تعهد متقابل از جمله وظایف متخصصان است. بنابراین مراجعه به مشاوران قبل از ازدواج درصد اعتماد زوجین را نسبت به یکدیگر بالا می‌برد.

پورحیدر در مورد نقش علما در پدیده اجتماعی طلاق می‌افزاید: با ورود علما به اختلافات زوجین و حل مشکلات آنها می‌توان باری از روی دوش محاکم قضایی برداشت. این امر هزینه مالی برای زوجین نداشته و باعث از دست رفتن عمر و دارایی نمی‌شود. 


نقش موثر علما در کاهش طلاق 

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی آشنایی‌های پیش از ازدواج را که بر مبنای شناخت کامل انجام نشده است، در افزایش آمار طلاق زوجین به‌ویژه در سال‌های ابتدایی زندگی مشترک تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید: زمانی که ازدواج‌ها بر مبنای درستی شکل نگیرد و زوجین بر پایه آشنایی‌های سطحی قبل از ازدواج زیر یک سقف می‌روند، مشکلات آغاز می‌شود.

«محمد داداش‌زاده» نقش رسانه‌های غربی و ماهواره را از دیگر عوامل تهدیدکننده زندگی زوجین عنوان می‌کند و می‌افزاید: امروزه رسانه‌ها به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای که برنامه‌هایشان با آیین زندگی ما همسو نیست، ‌موجب ازهم‌پاشیدگی خانواده‌های اسلامی شده‌اند.
وی با اشاره به نقش مشاوره‌های پیش از ازدواج در کاهش آمار طلاق اظهار می‌کند: مسئولان باید تدبیری اتخاذ کنند تا مشاوره‌های پیش از ازدواج امری اجباری برای تمام زوجین تلقی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید