• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42732
+
-

سرما قیمت مرغ را دوباره داغ کرد

قیمت مرغ برای دومین بار در یک هفته گذشته 14هزار و پانصد تومان شد

بازار
سرما قیمت مرغ را دوباره داغ کرد

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ که اواسط هفته گذشته سیر نزولی به‌خود گرفته و به 13هزار تومان رسیده بود، بار دیگر با نزدیک شدن به تعطیلات پایان هفته و ابتدای هفته جاری به مرز 14هزار و 500تومان رسید.

به گزارش همشهری، افزایش مجدد قیمت گوشت مرغ در حالی است که پیش از این رئیس انجمن صنفی تولید‌کنندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با همشهری، افزایش تقاضای ناشی از شب چله را عامل گرانی مرغ قلمداد و تأکید کرده بود با اقدام شرکت پشتیبانی امور دام در افزایش عرضه ذخایر مرغ منجمد 8هزار و 900تومانی قیمت مرغ در هفته جاری متعادل شده و به مرز 12هزار تومان خواهد رسید.

پرواز قیمت مرغ به مرز 14هزار و 500تومان

در شرایطی که ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرده‌فروشی بیش از 9هزار و 800 تا 10هزار و 300تومانی مرغ در بازار را غیرقانونی قلمداد کرده و از برخورد با متخلفان خبر داده، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه دیروز قیمت خرده فروشی گوشت مرغ با افزایش 800تومانی نسبت به هفته گذشته به مرز 14هزار و 500تومان رسیده به ایلنا، گفت: دیروز قیمت مرغ زنده 9هزار و 800، در میدان بهمن 12هزار و 200، مرغ کشتارگاه 13هزار و 200، تحویل درب واحدهای صنفی 13هزار و 400و خرده فروشی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. مهدی یوسف‌خانی، همچنین نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر را ۱۳ هزار و ۵۰۰، ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ یعنی ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان دانست و در مورد نرخ سایر مشتقات مرغ در بازار، افزود: قیمت هر کیلوگرم سینه با کتف ۲۲ هزار، سینه بدون کتف ۲۳ هزار و فیله مرغ ۲۶ هزار تومان است.

تأثیرپذیری گوشت مرغ از سرما

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی که پیش از این رشد تقاضای فصلی را علت گرانی گوشت مرغ قلمداد و وعده کاهش قیمت این محصول در هفته جاری را مطرح کرده بود، این بار در گفت‌وگو با همشهری سرمای چند روز پایانی هفته گذشته را عامل کمبود عرضه و افزایش نسبی قیمت مرغ دانست و گفت: نیاز استان تهران به گوشت مرغ هزار و 200تن است که از این میزان 800هزار تن(85درصد) از سایر استان‌ها تأمین می‌شود، اما فرارسیدن موج سرما و بارندگی برف در 3روز گذشته مانع بارگیری مرغ از سایر استان‌ها به استان تهران شد. محمد یوسفی، پیش‌بینی کرد: با توجه به سردتر شدن هوا در هفته جاری و هفته آینده که امکان حمل مرغ زنده از سایر استان‌ها به استان تهران را به‌دلیل احتمال یخ‌زدگی مرغ زنده در جاده‌ها بسیار محدود می‌کند، ممکن است عرضه مرغ دچار مشکل شده و قیمت آن چند روز افزایش یابد. او با بیان اینکه با بهتر شدن هوا از دیروز و افزایش بارگیری مرغ زنده، تا 2 روز دیگر قیمت مرغ سیر نزولی به خود خواهد گرفت و به حدود 11هزار و 500تا 12هزار و 500تومان خواهد رسید، افزود: همچنین افزایش قیمت جوجه یکروزه به 2700 تا 3 هزار تومان از دیگر عواملی است که احتمال افزایش بیشتر قیمت گوشت مرغ را فراهم می‌کند.

مردم مرغ منجمد بخرند

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه عرضه مرغ منجمد با قیمت 8هزار و 900تومان تأثیر نسبی در متعادل شدن قیمت گوشت مرغ در بازار مصرف داشته است، اظهارداشت: برای متعادل شدن قیمت گوشت مرغ باید چند روز صبر کرد. یوسفی، تأکید کرد: همچنین این امر نیازمند همکاری مردم است چرا که با توجه به شرایط تولید و عرضه گوشت مرغ، مردم باید استقبال بیشتری نسبت به مرغ منجمد عرضه شده در بازار داشته باشند. او افزود: دولت برای عرضه مرغ منجمد حداقل کیلویی 2هزار تومان یارانه می‌پردازد اما متأسفانه استقبال مردم از مرغ گرم نسبت به مرغ منجمد بیشتر است.

مرغ بیش از 12هزار تومان تخلف است

یوسفی در حالی قیمت خرده فروشی دیروز گوشت مرغ در بازار مصرف را 14هزار و 500تومان اعلام کرده و از نقش سودجویی تولید‌کنندگان در افزایش قیمت این محصول خبر داده که رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی قیمت خرده فروشی 14هزار و 500تومانی گوشت را غیرواقعی قلمداد کرد و افزود: متأسفانه اتحادیه فروشندگان به‌دنبال به‌دست آوردن سود بیشتر با افزایش قیمت گوشت مرغ است، چرا که این اتحادیه به محض افزایش قیمت گوشت مرغ، بلافاصله نرخ این محصول را افزایش می‌دهد، اما با سیر نزولی قیمت‌ها 2 تا 3 روز طول می‌کشد تا کاهش قیمت گوشت مرغ در سطح واحدهای خرده‌فروشی اجرایی شود. یوسفی قیمت خرید شنبه‌شب مرغ زنده را 8هزار و 800تا 9هزار و 200تومان اعلام کرد و گفت: با این روندحداکثر قیمت خرده فروشی گوشت مرغ در بازار مصرف نباید از 12هزار تومان بیشتر باشد و فروش مرغ به نرخ خرده فروشی بیش از 12هزار تومان در بازار مصرف تخلف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید