• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42682
+
-

پازل افزایش قیمت خودرو تکمیل شد

خودرو
پازل افزایش قیمت خودرو تکمیل شد


پازل افزایش قیمت خودروهای داخلی به آرامی درحال تکمیل شدن است. با اعلام رسمی شرکت‌های خودروساز، قیمت انواع خودرو رسما افزایش یافت.

به‌گزارش همشهری، گروه خودروسازی سایپا با اعلام قیمت جدید محصولات خود اعلام کرد نرخ فروش پراید وانت (پراید ۱۵۱) از این پس ٢٨میلیون تومان است.در این فهرست قیمت جدید سراتو آپشنال ۱۶۰۰سی‌سی، ۱۷۶میلیون تومان و قیمت سراتو آپشنال ۲۰۰۰سی‌سی نیز ۱۹۶میلیون تومان و چانگان ۱۲۷میلیون تومان اعلام شده است.

گروه صنعتی ایران‌خودرو هم که پیش‌تر قیمت خودروهای هایما و پژو207 را افزایش داده بود در تازه‌ترین اطلاعیه خود قیمت جدید دنا معمولی و سوزوکی‌گرند ویتارا را اعلام کرده است. در اطلاعیه ایران‌خودرو قیمت جدید دنا معمولی 66میلیون تومان و قیمت فروش سوزوکی 251میلیون تومان تعیین شده است.

ایران‌خودرو هفته گذشته قیمت جدید پژو پارس ال‌ایکس اتوماتیک را 76میلیون و 700هزار تومان، قیمت پژو 207دنده دستی را 70میلیون تومان، قیمت دنا پلاس را 76میلیون تومان و قیمت هایما S5 توربو دنده اتوماتیک را 138میلیون اعلام و قیمت دانگ فنگ اچ30کراس را 75میلیون تومان اعلام کرد.


انتقاد سازمان حمایت
شهرام میرآخرلو، معاون سازمان حمایت به فارس می‌گوید افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان در مورد خودروهای پرتیراژ مانند پراید151 مورد تأیید سازمان حمایت نیست و گروه خودروسازی سایپا باید نسبت به توقف فروش این خودروها با قیمت‌های جدید اقدام کند تا اینکه مصوبه کمیته خودرو و تنظیم بازار اعلام شود و اگر این کمیته در مورد قیمت‌گذاری این خودرو به همین ادبیاتی که گروه سایپا رسید، آنگاه گروه خودروسازی سایپا می‌تواند نسبت به تغییر قیمت بنابر شرایط جدید اقدام کند.

اما حسن قره‌ئی، رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی استراتژیک و فناوری اطلاعات گروه سایپا می‌گوید: افزایش قیمت‌ها قانونی بوده و این خودروها مشمول قیمت‌گذاری نبوده است.

پیش از این هم گروه خودروسازی ایران‌خودرو به‌دنبال افزایش قیمت‌ چند محصول خود در فروش تحویل فوری خود دقیقا همین استدلال را داشت، به‌طوری که مصطفی‌خان‌کرمی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرده بود ایران‌خودرو قیمت خودروهایی را که مشمول قیمت‌گذاری نیستند افزایش داده است.


افت قیمت در بازار و رؤیای ساماندهی
با وجود افزایش قیمت رسمی خودروها، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو اعلام کرد: در یک هفته گذشته به‌دلیل کم بودن تقاضا، قیمت خودرو در بازار روند کاهشی داشته و قیمت خودروهای مونتاژی 3 تا 12میلیون تومان ارزان‌تر شده است.

آمارها نشان می‌دهد شرکت‌های خودروساز تا پایان سال‌جاری به تحویل 270هزار دستگاه خودرو به مشتریان متعهد هستند اما این نگرانی وجود دارد که آنها از توانایی انجام تعهداتشان برخوردار نباشند. امیر خجسته، عضوهیأت رئیسه کمیسیون اصل90 مجلس درگفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به جلسه‌ای که با حضور وزیر صنعت و مدیران ایران‌خودرو و ساپیا داشته، توضیح می‌دهد: در این جلسه خودروسازان ادعا کردند به تمام تعهدات خود تا خرداد‌ماه عمل کرده و محصولات ثبت نام شده را بدون هیچ مشکلی به‌دست خریداران خواهند رساند.

به‌نظر می‌رسد این اوضاع نابسامان هر دو طرف ماجرا یعنی تولیدکنندگان و مشتریان را کلافه کرده است و باید برای خروج از بن‌بست چاره‌ای اندیشیده شود. عبدالله رضیان، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس در این‌باره می‌گوید: وزیر صنعت در جلسه با هیأت رئیسه کمیسیون وعده داد تا 2هفته آینده بسته‌ای را برای «ساماندهی بازار خودرو» به مجلس ارائه کند.
او در گفت‌وگو با مهر توضیح می‌دهد: اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد به جیب دلال‌ها می‌رود. اگر خودرو سازها ۵درصد زیر قیمت بازار خودرو را عرضه کنند، معاملات خودرو در بازار تحت کنترل وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز در‌خواهد آمد و به‌دلیل اینکه دلالی‌ها کاهش می‌یابد تقاضای بازار نیز واقعی شده و کاهش خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید