• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42586
+
-

آماده شدن برای تحریم‌ ماهواره‌های صدا و سیما

مقام‌های وزارت ارتباطات می‌گویند شبکه سیگنال‌رسانی زمینی را با استفاده از فیبر نوری آماده کرده‌اند تا درصورت تحریم یکجانبه جایگزین ماهواره‌ها شود و حتی امکان راه‌اندازی صدا و سیما ۲ را هم دارد.
مقام‌های وزارت ارتباطات اعلام کرده‌اند که با احتمال تحریم شدن یکجانبه ماهواره‌هایی که صدا و سیما برای پخش برنامه‌هایش از آن استفاده می‌کند شبکه سیگنال‌رسانی زمینی با سرمایه‌گذاری دولت و اجرای وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت در تمام شهرهای کشور را به انجام رسانده‌اند. به گزارش سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهزاد اکبری، عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به آزمایش موفق شبکه سراسری سیگنال‌رسانی تصاویر صداوسیما و اطمینان از عملکرد با کیفیت آن درصورت تحریم از سوی مالکان ماهواره‌ها، گفت: صدا و سیما هنوز این شبکه را از وزارت ارتباطات تحویل نگرفته است. وی با اشاره به زیربار رفتن موفقیت‌آمیز این شبکه در زمان پخش بازی‌های جام جهانی روسیه در تابستان گذشته، گفت: امروز با فرض تحریم استفاده از ماهواره‌ها، این امکان وجود دارد تا بر بستر این شبکه به ارسال سیگنال تصاویر صداوسیما با ظرفیت بدون محدودیت پرداخت.
اکبری با بیان اینکه در پروژه سیگنال‌رسانی صداوسیما، تصاویر از طریق شبکه زمینی فیبرنوری احداث شده در تمام کشور به دکل‌ها در مراکز استان‌های کشور ارسال می‌شود، اعلام کرده که این پروژه بهره‌برداری به جز صداوسیما ندارد که متأسفانه تاکنون برای تحویل آن اقدامی نکرده است. مقام‌های وزارت ارتباطات می‌گویند با استفاده از این شبکه می‌توان کیفیت تصاویر را بهتر کرد چون برای افزایش کیفیت در شبکه ماهواره‌ای باید پهنای باند اجاره و پول بیشتری پرداخت می‌شد درحالی‌که در شبکه احداث شده جدید فیبرنوری، از این بابت محدودیتی وجود ندارد.

امکان راه انداختن صدا و سیما ۲
عضو هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده که بهره‌بردار این شبکه سیگنال‌رسانی فقط صداوسیماست که بعد از تحویل این شبکه، مدیریت آن را بر عهده می‌گیرد و یا طبق قراردادی، وزارت ارتباطات نگهداری و مدیریت آن را انجام می‌دهد. وی عدم‌تمایل صداوسیما برای تحویل این شبکه مطمئن سیگنال‌رسانی را احتمالا مربوط به استفاده کنونی از ماهواره‌ها برای ارسال و پخش تصاویر دانست و گفت: این به نفع مسئولان رسانه ملی است که شبکه سیگنال‌رسانی به تمام نقاط کشور را تحویل بگیرند چراکه زیرساخت خوب و مطمئنی به‌حساب می‌آید که از نظر ظرفیت، محدودیت ندارد. این مقام وزارت ارتباطات گفته است: با احداث این شبکه این احتمال وجود دارد که با تصمیم مراکز بالادستی و مسئول کشور، با کمترین هزینه شبکه موازی صداوسیما و به‌اصطلاح صداوسیما 2 حتی فقط در مراکز استان‌ها ایجاد شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید