• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42455
+
-

آزمایش وسیله نقلیه سفر به مریخ تا ۴‌ماه دیگر

استارشیپ قرار است با امکان حمل ۱۰۰ انسان اوایل ۲۰۱۹ آزمایش شود تا قدم دیگری برای رؤیای رسیدن به سیاره سرخ برداشته شود

آزمایش وسیله نقلیه سفر به مریخ تا ۴‌ماه دیگر

دیگر کسی در دنیا نیست که از رقابت شدید برای رسیدن به مریخ میان آژانس‌های فضایی بی‌خبر باشد. رقابت برای ساخت مریخ نورد و فناوری‌های مرتبط با آن هم مدتی است وارد فاز جدیدی شده است. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس پس از آخرین پرتاب موشک فالکون ۹ در توییتر خود با انتشار عکسی خبر داده که ساخت نمونه اولیه از مریخ‌نورد اسپیس‌ایکس موسوم به استارشیپ در پایگاه هوایی تگزاس آغاز شده و با جدیت دنبال می‌شود. براساس گزارش‌های منتشر شده استارشیپ قرار است در اوایل سال ۲۰۱۹ و احتمالاً در‌ ماه آوریل آزمایش شود. استارشیب درواقع برنامه بلندپروازه ایلان ماسک به‌عنوان وسیله نقلیه سفر به مریخ است. آن‌طوری‌که مقام‌‌های اسپیس ایکس می‌گویند این راکت باید قادر باشد که ۱۰۰ مسافر یا معادل ۱۵۰ تن بار را با خود به مریخ برساند. آزمایش‌های اولیه در مسیرهای کوتاه خواهد بود اما ماسک پیش از این نشان داده که پشتکار زیادی برای به واقعیت تبدیل کردن آرزوهای محال دارد.

قدرت هرچه بیشتر 
به گزارش انگجت، تصویری که ماسک در توییتر خود منتشر کرده نشان می‌دهد که استارشیپ بسیار بزرگ‌تر و قدرتمندتر از راکت Saturn V  است که فضانوردان مأموریت آپولو را به سطح ‌ماه برد. علاوه بر این او خبر داده که در ساخت این راکت از فولاد ضد‌زنگ استفاده می‌شود چون مقاومت آن در برابر حرارت به‌مراتب بیشتر از فیبر کربن است. استارشیپ قرار است که ۹.۱۴ متر عرض و ۵۴.۸ متر ارتفاع داشته باشد و روی یک شتاب‌دهنده راکت با ارتفاع بالغ بر ۶۶ متر سوار شود. نام قبلی استارشیپ یا ستاره‌پیما تا چند وقت پیش BFR یا راکت بزرگ فالکون بود. پیش از این با فالکون هوی اسپیس‌ایکس ارسال محموله‌های سنگین را تجربه‌کرده است. در پرتاب این موشک یک خودروی رودستر تسلا به فضا فرستاده شد. فالکون هوی می‌تواند محموله‌هایی به وزن ۶۴ تن معادل ۵ اتوبوس دوطبقه را به مدار پایینی زمین انتقال دهد. ارسال محموله‌های بسیار سنگین به فضا یکی از مهم‌ترین مشکلات رسیدن به مریخ است. برای رفتن به سیاره سرخ باید فضانوردها بسیاری از تجهیزات را همراه خود داشته باشند.

آزمایش در صحرای مراکش
مریخ را برخی اقامتگاه بعدی انسان می‌دانند اما اطلاعات بشر از این سیاره مانند سوزنی در انبار کاه است. چندین نهاد فضایی هم‌اکنون فضاپیماهایی را توسعه داده‌اند که به دور سیاره سرخ می‌گردند و ناسا نیز 3 مریخ‌نورد را روی سطح این سیاره مستقر کرده؛ هرچند که تنها 2 عدد از آنها در فاز عملیاتی هستند. در کنار آمریکا اما چندین نهاد فضایی اروپایی نیز مشغول توسعه مریخ‌نوردهای خودشان هستند تا در سال‌های آتی آنها را راهی این سیاره کنند. به‌عنوان نمونه به‌تازگی سازمان فضایی اروپا مریخ نوردهای خود را در بیابان‌های شبیه به مریخ مراکش مورد آزمایش قرار داده است.  

از ایده احمقانه تا رؤیای بشر
بشر سال‌هاست رؤیای سفر به مریخ را دارد؛ ایده‌ای که شاید همین حالا هم به‌نظر برخی مضحک به‌نظر برسد؛ مثلا یکی از نخستین فضانوردانی که به دور ‌ماه چرخید در گفت‌وگو با رادیو ۵ بی‌بی‌سی نقشه سفر انسان به مریخ را احمقانه دانسته است. بیل آندرس، خلبان ماژول‌ماه فضاپیمای آپولو ۸ و نخستین انسانی است که از مدار زمین خارج‌شده. او گفت: فرستادن انسان به‌ماه تقریباً مسخره به‌نظر می‌رسد. در مقابل اما دانشمندان دیگری هستند که رفتن به مریخ را محتمل و حتی ضروری می‌دانند. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید