• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42409
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r6PL
+
-

در حاشیه یک استیضاح

چهره روز
در حاشیه یک استیضاح


اخیرا موضوع استیضاح محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی از طرف برخی نمایندگان مجلس مطرح شده است آن‌هم با محورهایی که اساسا خود نمایندگان می‌دانند چندان در اختیار شخص وزیر نبوده و به کلیت برنامه‌ریزی اقتصادی کشور و دولت بازمی‌گردد. مثلا نمایندگان می‌خواهند حجتی را به‌دلیل عدم‌اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی استیضاح کنند درحالی‌که خودشان می‌دانند در جریان تصویب قانون بودجه سال‌جاری چقدر منابع برای این کار تعیین کرده‌اند و چه میزان از این منابع محقق شده است. 
از سوی دیگر وزیر جهادکشاورزی از معدود وزرای کابینه تدبیر و امید است که کارنامه قابل دفاعی در اصلاح حوزه کشاورزی و باغداری داشته و بااین‌وجود اگر هنوز به‌زعم نمایندگان مجلس مصوبات برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کل کشور را اجرایی نکرده، باید ایراد کار را در جای دیگری جست. نمایندگان ملت در مجلس اگر همت کنند و در زمان تصویب قوانین توسعه کشور به‌جای رؤیاپردازی به واقعیت‌ها توجه کنند، در جریان اجرای برنامه به‌جایی نمی‌رسند که کلا تمهیدات آن برنامه روی زمین مانده باشد. 
وکلای ملت مسئول رسیدگی به حل‌وفصل مشکلات مردم هستند و باید مطالبات حوزه انتخابی خود را به گوش مسئولان و دولت برسانند اما اینکه بخشودگی سود و کارمزد و جرائم وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه و امهال اصل وام کشاورزان را دلیلی برای استیضاح وزیر کشاورزی قلمداد می‌کنند نشان می‌دهد آنها برای پیگیری مسائل فقط به ظاهر آن نگاه می‌کنند و چون موضوع با کشاورز ارتباط دارد سراغ وزیر جهادکشاورزی می‌روند درحالی‌که این مهم از وظایف سازمان برنامه‌وبودجه کشور، برای تدوین برنامه و تأمین منابع و بانک مرکزی، برای ابلاغ به بانک‌ها و نظارت بر حسن انجام کار است. 
به‌نظر می‌رسد، استیضاح وزیری که نمره‌اش از میانگین کابینه بالاتر است و در ردیف بهترین وزرای دولت قرار دارد، جز اتلاف وقت مجلس ثمره‌ای ندارد مگر اینکه استیضاح‌کنندگان بخواهند به خرج وزارت جهادکشاورزی در حوزه انتخابی خود کارهایی بکنند که در آستانه انتخابات مجلس به کارشان بیاید. 
این استیضاح قرار بود در جلسه علنی امروز مجلس بررسی شود اما برای حضور نمایندگان در مراسم تشییع آیت‌الله شاهرودی، جلسه علنی امروز مجلس تشکیل نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید