• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42406
+
-

آشفتگی بازار‌های مالی جهانی

بازارهای جهانی
آشفتگی بازار‌های مالی جهانی

همزمان با پایان سال میلادی نگرانی از افزایش نرخ بهره در آمریکا و کاهش رشد اقتصادی جهان منجر به سقوط وال‌استریت و برخی بورس‌های جهانی و در عین حال افت قیمت نفت و رشد قیمت طلا در سطح جهان شد. 
به‌گزارش همشهری، پس از نزول سنگین قیمت سهام در وال‌استریت دیروز بازار ژاپن هم به هم ریخت و بایک افت سنگین 5درصدی به‌کار خود پایان داد. همزمان با این تحولات قیمت نفت هم 6درصد افت کرد و در مقابل سرمایه‌گذاری برای کالاهای امن مانند طلا افزایش یافت. همه این تحولات ناشی از تغییر رویکرد و آشفتگی در بازار‌های جهانی است، حتی برخی از تحلیلگران هشدار می‌دهند احتمال بروز یک بحران مالی جدید در اقتصاد آمریکا که ممکن است به‌سرعت سراسر کره زمین را دربربگیرد وجود دارد. با این حال نشانه‌های کمی از وجود یک بحران مالی فراگیر نظیر آنچه در سال2008 اتفاق افتاد وجود دارد. کارشناسان بر این باورند دلیل اصلی سقوط وال‌استریت و بازارهای سهام در آمریکا، ‌افزایش نگرانی سهامداران نسبت به عواقب روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و کاهش رشد اقتصادی آمریکا و جنگ تجاری آمریکا با چین است اما با دامنه‌دار شدن این نزول در مبادلات دیروز به ژاپن بر حجم نگرانی‌ها نسبت به وقوع یک بحران مالی اضافه شد. نزول بازار‌های سهام در ژاپن از این جهت اهمیت دارد که ژاپن نخستین بازار پس از وال‌استریت است که به تحولات اقتصادی و بحران‌های مالی واکنش نشان می‌دهد. 
بر همین اساس دیروز بعد از نزول سنگین بازار ژاپن نوبوهیکو کوراموچی، مدیر سرمایه‌گذاری یک شرکت کارگزاری گفت: بازار رسما با صف‌های فروش طویل به وحشت افتاده است. قیمت سهام شرکت‌ها نشان‌دهنده آغاز یک رکود اقتصادی جدید در ژاپن است. بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال فروش سبد‌های سهام خود هستند و سرمایه‌گذاری بر طلا و اوراق قرضه را به سهام ترجیح می‌دهند؛ حتی نگهداری پول نقد را بهتر از ورود به بازار سهام می‌دانند. به‌دنبال آن رئیس بانک مرکزی ژاپن، وزیر اقتصاد کشور و رئیس آژانس خدمات مالی ژاپن هم دیروز یک نشست فوق‌العاده برگزار کردند. کری کرگ، مدیر استراتژی بازارهای جهانی در مؤسسه مالی جی پی مورگان هم درباره این نزول گفت: بازار ژاپن نمی‌تواند خود را از توفان اقتصادی دنیا مستثنی کند. 
از طرف دیگر انتقادات شدیدی که ترامپ اخیرا به رئیس‌کل بانک مرکزی آمریکا کرده نیز به نگرانی سهامداران در روزهای پایانی سال میلادی افزوده است. 
اقدام بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره با انتقادات گسترده ترامپ مواجه شده و او بارها گفته است سیاست‌های فدرال رزرو به تضعیف اقتصاد آمریکا می‌انجامد. 
دیروز هم دونالد ترامپ در پستی توییتری نوشت بازارهای مالی آمریکا نسبت به بانک مرکزی این کشور حس خوبی ندارند و افزود که مقامات این بانک از درک اهمیت جنگ تجاری و دلار نیرومند عاجزند. 
وی سه‌شنبه هفته گذشته هم در پیامی توییتری از بانک مرکزی آمریکا خواسته بود موجب افزایش نقدینگی در بازار نشود اما مقامات فدرال رزرو، بی‌اعتنا به این درخواست و فقط یک روز بعد، نرخ بهره را دوباره و برای چهارمین بار در سال‌جاری افزایش دادند. به‌دنبال این جنگ‌های لفظی ظرف روز‌های گذشته بازار‌های سهام با نزول‌های زیادی مواجه شدند و بعد از آن دیروز چند روز بعد از این نزول‌های سنگین و کاهش ریسک‌پذیری بازارهای سهام قیمت نفت با افت سنگین‌تری مواجه شد و در نتیجه تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا افزایش یافت و منجر به جهش یک‌درصدی قیمت هر انس طلا در بازار‌های جهانی شد. بازارهای جهانی از روز گذشته تعطیل شدند و پس از آن به استقبال جشن کریسمس رفتند و تا روز چهارشنبه هیچ معامله‌ای در این بازار‌ها انجام نخواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید