• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 25 دی 1396
کد مطلب : 4230
+
-

شاه‌کلید رشد بورس

محمودرضا خواجه‌نصیری|مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن:

تداوم وضع فعلی بورس و تداوم رشد آن وابسته به چند پیش‌شرط مهم است. درواقع باید اعتراف کنیم شاه‌کلید رشد بازار سهام و عمیق‌تر شدن معاملات بورس حفظ انضباط فعلی در حوزه نرخ سود بانکی است. هر چه به روزهای پایان سال نزدیک شویم و دوره تداوم شرایط فعلی حاکم بر بازار سرمایه و مولفه‌های اصلی اثرگذار بر بورس، طولانی‌تر شود، این موضع اثر دامنه‌دارتری بر بازار سهام خواهد داشت. این روزها بازار سهام و فعالان آن با یک روند به نسبت صعودی و متعادل، به‌کار خود ادامه می‌دهند تا انرژی لازم را برای رشدهای آینده به‌دست آورند.

واقعیت این است که تغییر فضای بازار سرمایه، متاثر از ثبات سیاسی و اقتصادی و به‌خصوص روشن شدن نتایج «برجام» برای بازار سرمایه، باعث شده در یک نقطه عطف تأثیرگذار، حجم تقاضا در بورس آرام‌آرام افزایش یابد که ثمره آن ماندگار شدن نقدینگی در بورس و البته ورود و ماندگاری پول‌های تازه به بازارسرمایه است.

اما آینده این تحولات در بازار سهام به کجا ختم خواهد شد؟ بر این باورم که در این شرایط، امکان بروز تغییر اساسی در بازار وجود خواهد داشت، به این مفهوم که برای دارایی‌های مالی، با همان سودآوری سابق، قیمت‌های بالاتری پیشنهاد خواهد شد و شاهد رشد قیمت سهام و سایر اوراق بهادار خواهیم بود. این رویداد به معنی رشد نسبت قیمت به درآمد موسوم به «P/E» در بورس است که این رشد حتی از رشد شاخص هم می‌تواند با‌ارزش‌تر باشد. از سوی دیگر هم‌اکنون با توجه به اینکه انتظارات بازده سرمایه‌گذاران و بازده بدون سود در بازارهای خارج از بورس کاهش یافته به‌نظر می‌رسد اینگونه سرمایه‌گذاران حاضرند با سود پایین‌تر در بورس فعال شوند و منابع مالی خود را وارد این بازار کنند.

با توجه به جمیع این شرایط، در سطوح فعلی سودآوری شرکت‌ها، انتظار افزایش قیمت‌های بیشتری در بورس را می‌توان پیش‌بینی کرد. در شرایط فعلی دیگر نیازی به محرک‌های خارق‌العاده‌ای همانند جهش قیمت‌های جهانی یا قیمت ارز نیست؛ زیرا بازار سهام راه خود را پیدا کرده است. در این وضعیت، بازار سهام به لحاظ بنیه مالی و نقدینگی در شرایط خوبی قرار دارد و عملکردهایی همانند بهبود سود شرکت‌ها در پایان سال مالی ۹۶ می‌تواند به تقویت این بازار منتهی شود و در مقابل افزایش نسبی نرخ ارز در ماه‌های آینده می‌تواند بستر خوبی را برای توسعه هر چه بیشتر رشد بازار سهام مهیا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید