• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 25 دی 1396
کد مطلب : 4224
+
-

بازگشت تعادل به بازارها

سرعت خروج پول از بورس به بازار ارز کند شد

بازارها
بازگشت تعادل به بازارها

تعادل در جریان نقدینگی که از چند هفته پیش در بازار‌ها به هم ریخته بود بار دیگر به حالت عادی بازگشته و جریان ورود نقدینگی به بورس در حال افزایش است به‌طوری که دیروز تحت‌تأثیر همین تحولات، شاخص بورس تهران 600واحد دیگر رشد کرد. به گزارش همشهری، از 2هفته پیش که تحت‌تأثیر برخی تنش‌های سیاسی بازار سهام با نزول مواجه شد هزاران میلیارد تومان پول از بورس خارج و صرف خرید ارزهایی مانند یورو و طلا شد. این رویه منجرشد ارزش معاملات بورس به پایین‌ترین حد خود از ابتدای سال تاکنون برسد و در عین حال قیمت یورو و دلار هم به‌شدت رشد کند. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه ضمن ارائه آماری درباره خروج نقدینگی از بورس گفت: در طول افت بازارسهام در چند هفته گذشته بسیاری از فعالان بازار اقدام به فروش سهام خود کردند و این موضوع منجر به خروج نقدینگی از بورس شد به‌طوری که در این روز‌ها دست‌کم 600‌میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شد و رفتار بازار دلار نشان داد که بخشی از این نقدینگی به سمت خرید دلار رفته است. به‌گفته شریعتی، فعالان بازار سرمایه با به‌وجود آمدن تنش‌های اخیر سیاسی سرمایه‌هایشان را از بورس خارج کردند و به سمت طلا و ارز که بازار امنی به‌حساب می‌آیند، بردند.

 

آنچه گذشت

با آغاز خروج نقدینگی از بازار سهام از 2هفته پیش، بیش از 11هزارو 200میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس و 3700میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس کاسته شده بود، در همین مدت ارزش بازارهای اول و دوم فرابورس هم از 65هزارو 200میلیارد تومان به 61هزارو 500میلیارد تومان و ارزش بورس تهران از 394هزار میلیارد تومان به 383هزار میلیارد تومان رسید، یعنی در این مدت جمعا 15هزار میلیارد تومان معادل 3.5میلیارد دلار از ارزش سهام شرکت‌های بورس وفرا‌بورس کاسته شد. این نزول‌ها به قدری سنگین و فرا‌گیر بود که در طول 2هفته گذشته فقط قیمت سهام تعداد کمی از شرکت‌ها رشد کرد و ارزش سهام 90درصد شرکت‌ها افت کردند. با این حال بار دیگر رشد از اواسط هفته قبل آغاز شد و جریان ورود و خروج پول از سمت بازارسرمایه به سمت سایر بازار‌ها به حالت تعادل رسید.

 

رشد بازار‌های موازی

همگام با نزول 15هزار میلیارد تومانی و خروج نقدینگی از بورس، سایر بازار‌ها مانند بازار طلا و ارز با رشد مواجه شدند به‌طوری که همان زمان قیمت هر دلار آمریکا یکباره از محدوده 4هزار تومان به 4400تومان رسید و قیمت هر یورو هم از مرز 5300تومان عبور کرد. آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر یورو از اول سال تاکنون دست‌کم 30درصد و قیمت هر دلار آمریکا 17.5درصد رشد کرده است. در همین مدت قیمت هر سکه بهار آزادی هم 24درصد افزایش یافته و از یک میلیون و 171هزار تومان به یک میلیون و 451هزار تومان در پایان مبادلات هفته قبل رسید. در همین مدت مقدار بازده بورس تهران به 25درصد و بازده فرابورس به 24درصد رسید. بخش عمده این عقب افتادگی در 2هفته قبل تحت‌تأثیر تحولات موجود در بازار‌ها اتفاق افتاد و منجر شد بازده یورو نسبت به همه بازار‌ها بیشتر شود به‌طوری که حتی هفته قبل مقدار بازده یورو به مرز 35درصد هم رسید اما با یک دوره نزول دوباره از التهاب بازار یورو کاسته شد و بازده بازار یورو به مرز 30درصد تنزل کرد.

 

بازگشت به حالت تعادل 

دیروز شاخص کل بورس تهران معادل 6001‌واحد رشد کرد و به 97هزارو 228واحد رسید. این شاخص در روز شنبه 411واحد رشد کرده بود. با این مقدار رشد شاخص کل بورس تهران ظرف 2روز دست‌کم 1000پله صعود کرد و بازده بازار سهام به مرز 26.5درصد رسید. با این مقدار رشد شاخص کل بورس تهران اکنون چند گام دیگر تا رسیدن به نقطه‌ای که هفته اول دی‌ماه به آن رسیده بود فاصله دارد.روز دوشنبه 4دی‌ماه شاخص کل بورس تهران با عبور از مرز 98هزارو 358واحد به بالاترین نقطه تاریخی خود در 50سال گذشته رسیده بود.  آمار‌ها نشان می‌دهد هفته قبل نخستین نشانه‌های جدید از بازگشت تعادل در بازار‌ها بار دیگر نمایان شده و در مبادلات دیروز و پریروز این نشانه‌ها با ثبات بیشتری خود را نمایان کردند. هفته قبل قیمت هر یورو 3.2درصد و قیمت هر سکه بهار آزادی 1.7درصد کاهش یافت. با این حال قیمت هر دلار روند صعودی خود را دنبال کرد و با 0.6درصد افزایش به محدوده 4400تومان رسید. در همین مدت با وجود نزول بازده یورو و طلا، شاخص بورس تهران دست‌کم 0.3درصد و شاخص فرابورس 2درصد رشد کرد. اینها نشانه‌های آشکاری از بازگشت تعادل در جریان نقدینگی از سمت بازار ارز به سمت بورس است. با این تغییرات اکنون بازده بورس تهران به 26.5درصد و بازده فرابورس به 25درصد رسیده درحالی‌که میزان بازده سکه طلا هم‌اکنون 24درصد و دلار آمریکا 18درصد است. با این حال به زعم تحلیلگران افزایش قیمت دلار در عین حال کارکرد دوگانه‌ای دارد و اگرچه می‌تواند بخشی از نقدینگی موجود در بورس را جذب خود کند اما در عین حال جذابیت خرید سهام را هم بیشتر می‌کند چرا که هرقدر قیمت دلار افزایش پیدا کند ارزش جایگزینی شرکت‌های بورس هم کاهش می‌یابد و جذابیت برای خرید سهام شرکت‌های بورس بیشتر می‌شود. به بیان بهتر در زمان‌های افزایش نرخ برابری ریال در برابر دلار ارزش کل بورس تهران با کاهش مواجه می‌شود و جبران این نزول یک جذابیت ذاتی برای افزایش سرمایه‌گذاری در بورس به‌وجود می‌آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید