• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42275
+
-

ترس اقتصاد آمریکا از ترامپ

آمریکا
ترس اقتصاد آمریکا از ترامپ


جواد نصرتی/ خبرنگار
بحران در بازارهای مالی در آمریکا، دولت را به تکاپو انداخته است تا برای آرام‌کردن شرایط دست به‌کار شود؛ اقدامی که به گفته کارشناسان، هیزم بیشتری برای این آتش خیره‌کننده فراهم کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، هفته پیش بازارهای مالی آمریکا، بدترین هفت‌روز خود در یک دهه اخیر را، همزمان با افزایش نرخ بهره بانکی و تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا تجربه کرد. در پی ثبت این آمار نگران‌کننده، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در اقدامی نامعمول به‌منظور دلگرم‌کردن سرمایه‌گذاران، با روسای 6 بانک بزرگ آمریکا تماس گرفته و با آنها در این‌باره مذاکره کرده است. این اقدام کم‌سابقه در میانه تعطیلی بخش‌های زیادی از دولت آمریکا صورت گرفته است. براساس بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در این‌باره منتشر کرده، «روسای بانک‌ها تأیید کرده‌اند که نقدینگی کافی در دسترس دارند تا در اختیار مصرف‌کنندگان، بازارهای تجاری و دیگر بازارها قرار بدهند.» منوچین همچنین تأیید کرده است که بازارها همچنان بدون مشکل به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.


آتش‌افروزی ناخواسته
کارشناسان معتقدند که این اقدام منوچین و بیانیه عجیب‌تر خزانه‌داری، نه‌تنها دلگرم‌کننده نخواهد بود که بیشتر از گذشته سرمایه‌گذاران را عصبی خواهد کرد. یک برداشت کاملا عامیانه از تماس منوچین با روسای بانک‌های بزرگ آمریکا این است که دولت می‌خواهد ببیند پول بیشتری برای قرض‌دادن دارند یا نه. این اقدام، آنطور که کارشناسان می‌گویند، نه‌تنها چندان اطمینان‌بخش نیست که می‌تواند منبع جدیدی برای نگرانی باشد. یک بحث جدی دیگر که این اقدام وزارت خزانه‌داری به راه انداخته، این است که آیا اصلا انجام چنین کاری، در حیطه وظایف دولت فدرال آمریکاست یا نه؟

این سؤال در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته، گزارش‌های رسانه‌ای زیادی درباره تلاش دونالد ترامپ برای برکناری رئیس ژروم پاول بانک مرکزی این کشور مطرح شده است. این کار هم یک دخالت آشکار دیگر دولت در سیستم مالی به شمار می‌رود. گفته می‌شود ترامپ بعد از آنکه بانک مرکزی آمریکا یا آنطور که شناخته می‌شود فدرال رزرو، نرخ بهره را بالا برده چنین تصمیمی گرفته است. البته منوچین تلاش کرده است تا این گزارش‌ها را رد کند. او در توییتر نوشته که رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که هرگز اخراج پاول را مطرح نکرده و فکر نمی‌کند که چنین حقی داشته باشد. منوچین در حالی این مسئله را مطرح کرده که براساس گزارش‌های رسانه‌ای، ترامپ از مشاوران خود خواسته بود تا پیامدهای قانونی و حقوقی چنین کاری را بررسی کنند.


یک سقوط هشداردهنده
هفته‌پیش، هر سه شاخص بورس آمریکا سقوط کردند و شاخص نزدک (که بر حوزه فناوری تمرکز دارد) 20درصد نسبت به زمانی که در اوج بود، پایین آمد و عملا وارد بازار خرسی شد (اصطلاحی فنی که برای توصیف بازارها، ‌وقتی که در یک بازه حدوداً 3ماهه 20درصد یا بیشتر ارزش خود را از دست می‌دهند، استفاده می‌شود. در بازار خرسی، اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به آینده، ‌در پایین‌ترین حالت خود قرار دارد).

سرمایه‌گذاران آمریکایی نگران طیفی از عوامل مؤثر هستند که مهم‌ترین آنها کند‌شدن رشد اقتصادی در آمریکا و سراسر جهان است. علاوه بر این، دولت آمریکا نیمه‌شب جمعه به‌خاطر مخالفت دمکرات‌ها با تقاضای 5میلیارد دلاری ترامپ برای ساختن دیوار مرزی با مکزیک مخالفت کردند و همین امر، بخش‌هایی از دولت فدرال را تعطیل کرد. این عامل هم بر آشفته‌تر‌شدن بازارها بی‌تأثیر نبوده است‌ و البته جنگ تجاری بلندمدت آمریکا و چین هم هست که تأثیر مخربی بر بازارها گذاشته است.

آشفتگی بازارها در آمریکا، مسئله تازه‌ای نیست و این شرایط ماه‌هاست که دیگر بازارها در سراسر دنیا را هم به چالش کشیده است. به گزارش سی‌‌ان‌بی‌سی، علاوه بر شاخص نزدک، شاخص‌ها در شانگهای چین و برلین هم وارد بازار خرسی شده‌اند و شاخص اس‌اند‌پی در آمریکا هم 18درصد افت را ثبت کرده است. سی‌ان‌بی‌سی ‌به نقل از کارشناسان بورس گزارش داده است که سال آینده، بازار خرسی در بازارهای بیشتری در سراسر دنیا تجربه خواهد شد.

مکث
صعود ین و یورو، سقوط دلار
دیروز، همزمان با صعود جزئی ارزش یورو و ین، نگرانی درباره تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا، فشار زیادی به دلار وارد کرد. به گزارش رویترز، سقوط ارزش‌ شاخص‌های عمده بورس در آمریکا هم بر کاهش ارزش دلار در برابر دیگر ارزها بی‌تأثیر نبوده است. دوشنبه، حجم معاملات در بازارهای جهانی، به‌دلیل نزدیکی به تعطیلات کریسمس، ‌کاهش یافت. بعد از چند هفته نگرانی سرمایه‌گذاران درباره وضعیت بورس‌های سراسر دنیا، افراد کمی حاضرند در انتهای سال، ریسک‌های بزرگ کنند و به همین‌خاطر بازارها کم‌رونق‌تر از گذشته هستند. ارزش ین در برابر دلار، 0.3 درصد افزایش یافت و به 110.81رسید. یورو هم با 0.2درصد افزایش به 1.1398دلار رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید