• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42235
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2EKj
+
-

تصویب‌کلیات لایحه واگذاری بناهای‌تاریخی ‌به‌شهرداری‌ها در کمیسیون‌شوراها

میراث فرهنگی
تصویب‌کلیات لایحه واگذاری بناهای‌تاریخی ‌به‌شهرداری‌ها در کمیسیون‌شوراها

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از بررسی مجدد و تصویب کلیات لایحه واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری‌ها از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌منظور حفظ و بهره‌مندی مناسب از بناهای تاریخی در آن کمیسیون خبر داد و گفت: لایحه‌ای که از سوی وزارت کشور و رئیس‌جمهوری به‌منظور واگذاری آثار تاریخی در مجموعه حریم شهرها و روستاها از سوی سازمان میراث‌فرهنگی به شهرداری‌ها به مجلس ارسال شده بود، در جلسه کمیسیون شوراها مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.
قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس افزود: براساس این لایحه به سازمان میراث‌فرهنگی این اختیار داده می‌شود تا طبق قرارداد بناهای تاریخی را به شهرداری‌ها بسپارد تا آنها بتوانند در راستای حفظ و بقای این بناها تلاش و از این مجموعه‌ها بهره‌برداری مناسب کنند.
وی گفت: در این لایحه چند ملاحظه وجود داشت؛ اول اینکه بناهای تاریخی روستاها نیز به آن افزوده شد و از سوی دیگر در زمینه چگونگی قراردادها نیز بحث شد.
میرزایی نیکو اعلام کرد: کمیسیون شوراها به‌عنوان کمیسیون فرعی، کلیات لایحه را تصویب کرد و در کمیسیون فرهنگی به‌عنوان کمیسیون اصلی، بحث بیشتری بر این موضوع خواهد شد.
به گزارش همشهری، آبان‌ماه سال‌جاری بود که مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس در گفت‌وگو با سایت صدای میراث از ارسال لایحه واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری‌ها از سوی وزارت کشور خبر داد.
انتشار این خبر موجب شد که مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی به ارسال چنین لایحه‌ای‌ از سوی وزارت کشور و بدون مشورت با بخش کارشناسی سازمان میراث‌فرهنگی و البته با اطلاع رئیس سازمان میراث‌فرهنگی به دولت اعتراض کنند.
علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اما چند روز بعد اعلام کرد که ارسال چنین لایحه‌ای به مجلس آن هم از سوی وزارت کشور لزومی نداشته و این تصمیم باید با نظر و مشورت سازمان میراث‌فرهنگی صورت می‌گرفت.
لایحه‌ ارسال شده با عنوان «اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری» و با هدف واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری‌های کشور به مجلس رفته بود که پس از اعتراضات صورت گرفته، پروانه سلحشوری عضو ناظر مجلس بر سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد که در جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس لایحه ارسال شده از سوی وزارت کشور مسکوت مانده و نمایندگان نیز نظر مثبت به آن نداشتند.
حالا اما با گذشت 2 ‌ماه از آن لایحه، یک عضو کمیسیون شوراهای مجلس به ایسنا گفته است که لایحه ارسال شده از سوی دولت با عنوان «لایحه واگذاری آثار تاریخی به شهرداری‌ها از سوی سازمان میراث‌فرهنگی به‌منظور حفظ و بهره‌مندی مناسب از بناهای تاریخی» به آن کمیسیون رسیده است و نمایندگان عضو نیز کلیات لایحه را به تصویب رسانده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید