• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 دی 1397
کد مطلب : 42186
+
-

آریا جعفری، عکاس ویژه ورزش زنان: فکر می‌کردند عکاس ای‌اف‌سی هستم

آریا جعفری، عکاس ویژه ورزش زنان: فکر می‌کردند عکاس ای‌اف‌سی هستم

آریا جعفری از معدود عکاسانی است که اجازه ورود به سالن مسابقات زنان در ایران را دارد. امسال تعدادی از عکاسان مرد در بعضی از مسابقات زنان حضور داشته‌اند اما جعفری از 6 سال قبل این کار را شروع کرده: «اولین باری که از ورزش زنان عکاسی کردم، سال 91بود و در بازی فوتبال آینده‌سازان و شهرداری سیرجان که در اصفهان برگزار شد. نماینده ای‌اف‌سی که الان اسمش یادم نیست برای بازدید به اصفهان آمده بود. من هم به‌عنوان عکاس قرار بود هر جا که او می‌رود، بروم و عکس بگیرم. نماینده ای‌اف‌سی گفت می‌خواهد از فوتبال زنان هم بازدید داشته باشد. من هم فرصت را غنیمت دیدم و همراش رفتم و عکاسی کردم، قبل از اینکه بخواهیم وارد زمین شویم، اجازه نمی‌دادند من بروم. می‌گفتند عکاس نباید در بازی زنان باشد. به‌خاطر حضور نماینده ای‌اف‌سی مجبور شدند اجازه بدهند.» همراه بودن با نماینده ای‌اف‌سی، بهترین فرصت برای جعفری بوده تا کارش را ادامه بدهد:‌ «از بازی دوم کارم راحت‌تر شد. در اصفهان فکر می‌کردند من عکاس ای‌اف‌سی هستم و کاری با من نداشتند. البته دلیل دیگری هم بود؛ برای نخستین بار عکس‌هایی از فوتبال زنان روی خروجی خبرگزاری رفت، بدون اینکه مشکلی پیش بیاید، می‌دیدند من عکس‌ها را مدیریت می‌کنم و عکس‌های بدون مشکل منتشر می‌کنم، همکاری می‌کردند.» جعفری عکاس ویژه تیم آینده‌سازان، نماینده نجف‌آباد در لیگ فوتبال زنان بود و این همکاری از سال 94وارد فاز جدیدی شد.
جعفری سمت مدیر رسانه‌ای باشگاه را گرفت و در همه بازی‌های لیگ از این تیم عکاسی کرد. او می‌گوید مشکل چندانی برای حضور در ورزشگاه‌ها و سالن‌های مسابقات زنان نداشته: «با فدراسیون و سازمان لیگ هم ارتباط گرفتم و کارم راحت‌تر شد. حراست و نیروی انتظامی هم خیلی ایراد نمی‌گرفتند. می‌گفتند اگر باشگاه تأیید کند که می‌توانی عکس بگیری ما مشکلی نداریم. در اصفهان که مشکلی نداشتم، شهرهای دیگر هم چون خودشان عکاس نداشتند، می‌خواستند که من از بازی تیمشان عکاسی کنم.»
والیبال، بسکتبال، هندبال، قایقرانی و فوتسال دیگر رشته‌های ورزشی زنان است که جعفری از مسابقات آنها عکاسی کرده است: «پارسال عکاس فدراسیون والیبال بودم. از مسابقات دیگر رشته‌ها هم عکس گرفته‌ام.» اما او به تازگی به مشکل خورده است: «حراست اداره کل اصفهان ایراد گرفته. یک هفته عکس می‌گیرم یک هفته اجازه نمی‌دهند. جزیره‌ای عمل می‌کنند. می‌گویند حضور همه آقایان در سالن مسابقات زنان ممنوع است ولی پزشک اورژانس مرد است. در یک بازی عکاس نامی‌نو که مرد بود، توانست وارد سالن شود و عکاسی کند ولی به من اجازه ندادند.» 
جعفری هنوز نتوانسته در تهران از ورزش زنان عکاسی کند: «سختگیری‌ها در تهران بیشتر است. من تا حالا تهران عکاسی نکرده‌ام اما تلاشی هم نکرده‌ام. شاید اگر تلاشی شود، موافقت کنند که عکاسان مرد در تهران هم بتوانند از مسابقات زنان عکس بگیرند.» 
جمعه هفته پیش در بازی فوتبال آذرخش تهران و ملوان انزلی هم مردان عکاس حضور داشتند و هم تماشاگران مرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید