• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42166
+
-

هیجان و نوسان؛ دو پای ثابت بورس کرمانشاه

مدیر بورس منطقه‌ای استان: با توجه به رشد بازارهای موازی و افزایش تورم، بورس هم در‌ماه‌های اخیر توانست جلب توجه‌کند

بورس
هیجان و نوسان؛ دو پای ثابت بورس کرمانشاه

 شهره امیری|   کرمانشاه- خبرنگار:

بازار سرمایه هنوز درگیر و دار تصمیمات صاحبان صنایع و سهامداران دست‌وپنجه نرم می‌کند. این بلوغ دیررس بورس را باید به حساب نبود تبحر در مدیریت گذاشت؛ بازاری که بیش از 50 سال از عمرش می‌گذرد 5 نسل را با خود به بازی گرفته است در حالی که این بازار می‌توانست رکن اصلی اقتصاد کلان و مسبب افزایش توان مالی صنایع و سرمایه‌گذارانش شود.

با این نگاه پشتوانه‌ای برای به حرکت درآوردن چرخه‌های اقتصادی هنوز در گیر و دار صحت شاخص کل مانده است؛ شاخصی که در نخستین روزهای سال از کانال 96 هزار واحد شروع شد و تا مرز 196 هزار واحد هم پیش رفت اما این نشانگر نمادین بورس با تلاطم ارز متلاطم‌تر شد و تا کانال 156هزار واحد عقب‌نشینی کرد و با گام‌های سست و نپخته خود بخشی از اقتصاد کلان را هم زمینگیر کرده است. شاخصی که می‌رفت ثابت کند با 3 رقمی شدنش و تثبیت 100 واحد به کانال خود 4 درصد رشد در فصل پاییز داشته است، با کاهش نرخ دلار خزان را در خود احساس کرد و با عقب‌نشینی در رشدش بازدهی پاییزه شاخص سهام به ۵/ ۲ درصد محدود شد.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد اعتماد نکردن سرمایه‌گذاران نسبت به آینده سهام در کنار 3 ریسک مربوط به تداوم لغزش قیمت‌ها در بازار جهانی، کاهش نرخ دلار و میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر شرکت‌های صادراتی، مهم‌ترین‌ عوامل کم‌رمقی بورس قلمداد می‌شوند. در حالی که چون همیشه بر صفحه مستطیلی سرخ‌رنگ سهامداران حقیقی جوگیر احساسات هستند و حقوقی‌های آگاه نقدینگی خود را با نوسان‌گیری ذخیره می‌کنند. 


پشت پرده ایجاد جو احساسی

یک شهروند که سال‌هاست در بازار سرمایه فعالیت دارد به همشهری می‌گوید: آنچه کارشناسان مختلف در مورد جو احساسات تازه‌واردان و سهامداران حقیقی به زبان می‌آورند یک روی سکه است؛ مسأله مهم عوامل ایجاد‌کننده این جو احساسی هستند که همیشه صف‌های فروش یا خرید را با یک بازی از پیش طراحی‌شده ایجاد می‌کنند که سهامدار خرد با غلبه نکردن بر احساساتش در این آشفته‌بازار با عجله سهمی را بخرد یا بفروشد.

«مریم شاهینی» با اشاره به رانت‌بازی آشکار بازار سرمایه ادامه می‌دهد: اگر بازار سرمایه روال عادی خود را طی می‌کرد به طور متوسط حتی هر تازه‌واردی هم در ماه 20 درصد سود سهام از سرمایه‌اش کسب می‌کرد ولی از آنجا که بی‌حساب‌وکتاب برخی سهم‌ها بدون داشتن بنیانی محکم رشد می‌کنند و به‌یک‌باره زیان صددرصدی می‌دهند در حالی که شاخص کل همچنان سرخوش صعود است، پیداست دست‌های پشت پرده‌ای در بورس قرار دارد. 


آفت رانت در بازار

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به زیان آفت رانت در هر بازاری اظهار می‌کند: اگر اطمینان و اعتماد سلب شود بی‌شک جذب سرمایه هم مشکل خواهد بود. در شرایطی که امسال تمام بازارهای موازی بورس تورم 3‌برابری را تجربه کردند و تمام کالاها در همان قیمت افزایشی خود حتی بعد از تغییر نرخ ارز و روند کاهشی آن باقی ماندند، در بازار سرمایه شاهد رشد تنها شاخص کل بودیم که همسو با نرخ تورم رشد داشت.

«علیرضا بیات» معتقد است: روند تحولات بازار سرمایه در ماه‌های پیش رو بستگی زیادی به تحولات سیاسی و اقتصادی در کشورهای تأثیرگذار نظیر چین و آمریکا، قیمت‌های جهانی نفت و کالاها، گزارش‌های میان‌دوره‌ای و ۹ ماهه شرکت‌ها، چگونگی برنامه‌ریزی شرکت‌ها در عبور از شرایط تحریم، پیشرفت در مذاکرات سیاسی منطقه‌ای و شروع تبادلات مالی با اروپا دارد. وی با بیان این‌که روند تحولات بازارهای جهانی هم بر بورس سایه می‌اندازد، می‌افزاید: هم‌زمانی تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و همچنین کاهش بهای نفت و احتمال رکود در اقتصادهای بزرگ دنیا باعث شد علاوه بر کاهش ۲۰ درصدی قیمت نفت، محصولات پتروشیمی و فولاد و برخی کامودیتی‌ها (کالاها)ی دیگر نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شوند. 


تلاطم‌های اقتصادی جهان 

یک کارشناس بازار سرمایه هم می‌گوید: در عین ‌حال بعد از تلاطم‌های اقتصادی گسترده‌ای که در ماه‌های اخیر شاهد بودیم، رویکرد جدید بانک مرکزی تغییرات ملموسی را در اقتصاد کلان رقم زد. در واقع در ماه‌های اخیر تأثیرگذاری سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی بر کاهش نرخ ارز و بازگشت ثبات به اقتصاد نمایان‌تر شده، به‌طوری‌که قیمت ارز با کاهش حدود ۴۰ درصدی در محدوده کمتر از ۱۲ هزار تومان تثبیت شده است.

 «شیرین محمدی» ادامه می‌دهد: ریسک سیستماتیک تحریم‌ها، تحولات قیمتی کالاهای جهانی و کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی، مجموعاً سبب شد سهامداران نسبت به رشد سودآوری شرکت‌ها در آینده با تردید مواجه شوند و اقدام به فروش تکنیکی سهام کامودیتی‌محور کنند که به دنبال آن شاخص سهام در دو ماه اخیر حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد.  این کارشناس بازار سرمایه اظهار می‌کند: سیگنال‌هایی که از اقتصاد جهانی می‌آید، نظیر آنچه در توافق دقیقه ۹۰ اعضای اوپک و غیراوپک در کاهش روزانه 2/1میلیون بشکه نفت اتفاق افتاد، همچنین کاهش نرخ بهره اوراق ۱۰ ساله آمریکا، کاهش شاخص دلار تا نزدیکی روند صعودی آن و احتمال کاهش سرعت رشد نرخ بهره فدرال رزرو در سال آینده میلادی به همراه احتمال کاهش جنگ تجاری آمریکا و چین و کاهش موجودی فلزات رنگی نظیر مس و روی در انبارها، باعث شده امیدها به رشد قیمت کالاها در بازار جهانی قوت گیرد و به دنبال آن مقدمات تقویت شاخص سهام در بورس ایران نیز فراهم شود. 


استقبال سهامداران 

مدیر بورس منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به استقبال سهامداران از این بازار می‌گوید: خردادماه تا پاییز امسال تعداد شایان توجهی از سهامداران کرمانشاهی در این بازار معاملات خود را انجام دادند و با توجه به رشد بازارهای موازی و افزایش تورم، بورس هم در این ماه‌ها توانست جلب توجه کند. «زهرا دفتری» با اشاره به روند کاهشی چند روزه اخیر بازار سرمایه ادامه می‌دهد: هر بازاری یک دوره صعود و نزول دارد و آنچه در این روزها بعد از رشد چند ماهه شاخص کل سهام شاهد هستیم یک اصلاح قیمتی در سهام صنایع است و در واقع بازار به یک فاز استراحت خواهد رفت تا خود را برای یک صعود دیگر آماده کند. 


صنایع فعال کرمانشاه در بازار سرمایه 

با پایان یافتن هفته صنایع پتروشیمی کرمانشاه در بازار اول تابلوی اصلی بورس با قیمت پایانی هر سهم به ارزش 5781 ریال معامله شده است که نسبت به قیمت قبل از اصلاح بازار روند کاهشی محسوسی داشته است. در پایان هفته پیش شرکت سیمان غرب نیز در بازار اول تابلوی فرعی بورس با قیمت پایانی حدود 4567 ریال معامله شده است که درست دو هفته پیش این سهام در محدوده 5400 ریال هر سهمش را فروخت. از 2 سال گذشته تا امروز شرکت قند بیستون هم در بازار معاملات توافقی پایه فرابورسی هر سهمش به ارزش 800 ریال به فروش می‌رود اما خبر رسید علی‌رغم تلاش در بازار فرابورس پذیرش نشده است. گویا در تلاش است در صورت احراز شرایط لازم قابل ابقا در تابلوی بازار پایه وارد شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید