• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42165
+
-

دوباره تاناکورا

شهردار سنندج: شهرداری برای مغازه‎های‌ غیرقانونی و غیرمجاز‌ حکم کمیسیون ماده 100 یعنی تخریب را گرفته است

در شهر
دوباره تاناکورا

محمد توفیق مشیرپناهی|   سنندج- خبرنگار:

اوایل سال 1368 جمعی از سکنه شهر مهاباد به دلیل جنگ تحمیلی و پناهندگی مردم عراق به این شهر و نیاز به پوشاک، اقدام به وارد کردن و فروش محصولات دست‌دوم اروپایی با کیفیت بالا و قیمت پایین کردند که به عنوان شغلی به نام «تاناکورا فروشی» ماندگار شد.

 فروش لباس و محصولات دست‌دوم به سنندج و شهرهای دیگر نیز کشیده شد، تا جایی‎ که در سنندج به یک مرکز بزرگ و بازارچه فروش لباس، کفش و کیف، عینک و... تبدیل شده است. اکنون بعد از 24 سال، این فعالیت شغلی مشکلاتی مانند تصرف معابر و پیاده‎روها، ساخت‌و‌ساز غیرقانونی و غیرمجاز و... را به وجود آورده است. 


آمادگی برای هر گونه ساماندهی 

فروشنده و مغازه‎دار اجناس تاناکورا با 24 سال سابقه می‎گوید: تاناکورا از سال 1372 به سنندج وارد شد و ابتدا در 2 مسیر فیض‌آباد و پاساژ نور قرار داشت و اکنون در کانون کارآموزی فعالیت دارد. 

«صلاح‎الدین قادری» با اشاره به استقبال نکردن مردم در سال‎های اول از این اجناس می‎افزاید: مردم اوایل می‎ترسیدند اجناس و البسه تاناکورا بخرند و علت آن هم احتمال بیماری‎زا بودن آنها بود. تا این‎که پس از علت‎یابی بوی تند مواد ضدعفونی آغشته به آنها و تأیید مراکز بهداشتی، استقبال مردم از این نوع لباس‌ها بیشتر شد. تا قبل از گرانی‌های‎ اخیر هم خانواده‎ها نیازهایشان را از بازار تاناکورا با مبالغ مناسب تأمین می‌کردند.

وی اظهار می‎کند: حدود 400 مغازه در این مکان و کوچه و پیاده‎روهای اطراف آن و 3پاساژ بزرگ وجود دارد که برای حدود 2 هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.  قادری عنوان می‎کند: جواز کسب این مغازه‎ها قبلاً به عنوان فروش لباس دست‌دوم صادر می‌شد که گویا قرار است در تمدید اعتبار جواز کسب به عنوان پوشاک‎فروش قید شود.  وی ادامه می‎دهد: شهرداری بارها اقدام به جمع‌آوری آنها کرده است که البته ناتمام و بدون نتیجه رها شده است. 

از طرفی صاحبان این مغازه‎ها با هر شکل و وضعیتی که برپا شده‌اند، آماده هر گونه ساماندهی هستند. شهرداری محلی را تعیین کند که این فروشندگان به آنجا منتقل شوند و معابر، کوچه، مدارس (مثلا دبستان علم و دین)و منازل اطراف که به نوعی درگیر شده‎اند‌، از این وضع نجات یابند و این شغل هم که مردم از آن رضایت دارند در محل دیگری ساماندهی شود و فعالیتشان ادامه پیدا کند. 


بازارچه تاناکورا معضل منطقه است 

شهردار منطقه یک سنندج با اشاره به اقدامات مکرر شهرداری مرکزی می‎گوید: چندین بار سرمایه‎گذارانی آمدند در این شغل سرمایه‎گذاری کنند، اما متأسفانه هر بار در مراحل آخر-که حوزه سرمایه‎گذاری شهرداری بهتر در جریان است- کار به نتیجه نمی‎رسید. 
«آرش رخزادی» می‎افزاید: شهرداری برای مغازه‎های بیرونی و آنهایی که غیرقانونی و غیرمجاز ساخته شده‎اند، مثل پاساژ‎های الماس، محمدی و... حکم کمیسیون ماده 100 یعنی تخریب آنها را گرفته است و دیوان هم این حکم را قطعی کرده است، اما مثل خیلی از احکام ماده 100 که تبعات و مشکلات اجتماعی خاص خود را به همراه دارد، تا الان کار تخریب‎ عقب افتاده است. وی ادامه می‎دهد: یکسری مغازه‎ها که غیرمجازند، تکلیفشان مشخص است؛ آنها یا مسدود یا تخریب می‎شوند. اما مغازه‎هایی که داخل تاناکورا و دهنه‎ها هستند و با واحد املاک شهرداری قرارداد دارند و مال‎الاجاره پرداخت می‎کنند، فعالیتشان
 قانونی است. 

رخزادی تصریح می‎کند: به معابر و پیاده‎روهایی که تغییر کاربری داده شده و امروز دغدغه اصلی شهرداری و مردم است، ایراد وارد است، زیرا هم تبعات جانی و هم مالی برای مردم دارد، هم تصرف معابر عمومی را بر اساس تبصره 6 ماده 96 داشته‎ است و هم این معابر جزو مالکیت 
شهرداری است. 

لذا در زمان شهردار اسبق تا حد قابل قبولی برای این متصرفان تعیین تکلیف شد و کار پاک‌سازی تا حدودی پیش رفت. متأسفانه به‎رغم تعیین مکانی در کمربندی دکتر حسینی از انتقال آنان ممانعت شد.


جانمایی نامناسب بازارچه تاناکورا

شهردار منطقه یک سنندج می‌افزاید: بازارچه تاناکورا امروز یک معضل در منطقه است، زیرا از نظر جانمایی در محله‎ای پرترافیک و بدون پارکینگ، بدون امکانات جانبی و بدون زیرساخت مناسب واقع شده و در شأن تردد شهروندان و مسافران به این بازارچه نبوده و ادامه فعالیت آن منطقی نیست. 

رخزادی عنوان می‎کند: با توجه به منابع محدود شهرداری بابت احداث بازارچه و پاساژ و... تنها راه برون‌رفت از این موضوع حوزه سرمایه‌گذاری است. حوزه سرمایه‎گذاری شهرداری به شکل مشارکتی، بی‌او‌تی و... می‎تواند محدوده را تعریف کنند، سرمایه‎گذار بخش خصوصی جذب کنند، پلاک‎هایی قانونی و ذی‎حق در بازار جدید
جانمایی شوند.

 محل جدید با ترافیک مناسب، دارای شهربازی کودکان، پارکینگ و فضای رستورانی مناسب و در کل به یک محل اقتصادی و گردشگری برای مسافرانی تبدیل شود که قصد خرید دارند.
لذا ضروری است که محل فعلی نیز پس از پاک‌سازی به عنوان فضای تنفسی باز شود و در اختیار شهرداری منطقه قرار گیرد و تبدیل به پارک و بوستان درون‌محله‎ای شود. با این رویه ترافیک منطقه کاهش می‌یابد و سودجویانی که در مجاورت بازارچه تاناکورا پاساژ ساخته‌اند، فعالیت غیرقانونی‌شان منجر به شکست می‎شود.


ظرفیت بالای اقتصادی تاناکورا  

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با اشاره به ظرفیت بالای اقتصادی تاناکورا به عنوان یکی از جاذبه‌های شهر سنندج می‎گوید: متأسفانه به دلیل نبود نظارت و نداشتن برنامه جامع که مورد حمایت همه دستگاه‎های دخیل در حوزه مدیریت شهری باشد و همچنین سوءاستفاده عده‌ای منفعت‎طلب، تاناکورا به یکی از معضلات شهر سنندج تبدیل شده است. 

«سید غریب سجادی» اظهار می‎کند: در طول چند سال گذشته، شورا و شهرداری بارها تصمیم گرفته‌اند این بازار را جمع کنند و به مکانی مناسب انتقال دهند، ولی متأسفانه این طرح هر بار بنا به دلایلی شکست خورد و همین مساله باعث شد به مرور زمان اوضاع بدتر شود و کوچه‎ها و پیاده‎راه‎های اطراف بازار تاناکورا به تصرف دربیاید و مانند ملک شخصی معامله نیز شود. 

وی می‎افزاید: متأسفانه ‌ و همکاری نکردن و بی‌تفاوت بودن سایر ارگان‌ها باعث عمیق‎تر شدن مشکل شد. رئیس شورای اسلامی شهر سنندج ادامه می‌دهد: به هر تقدیر در حال حاضر آنچه مد نظر شورا و شهرداری و شخص استاندار است، انتقال تاناکورا به مکان دیگری است؛ مکانی که هم دارای جذابیت و امکانات باشد و هم رفت‌وآمد شهروندان و مسافران به آن امکان‌پذیر. تاناکورا از نگاه ما برای شهر سنندج فرصتی است که به دلیل موارد ذکر شده به تهدیدی جدی برای مدیریت شهری تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :