• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42091
+
-

ایران همچنان از لندن طلا می‌برد!

با تأیید دوپینگ تعداد دیگری از وزنه‌برداران بازی‌های المپیک2012 لندن،مدال نقره نواب نصیرشلال، وزنه‌بردار دسته 105کیلوگرم ایران به طلا تغییر خواهد یافت

ایران همچنان از لندن طلا می‌برد!

مدال طلای دیگری از المپیک لندن در انتظار نماینده ایران است. در مسابقات وزنه‌برداری دسته 105کیلوگرم المپیک لندن، نواب نصیرشلال روی سکوی دوم قرار گرفت و مدال طلای این دسته به الکسی تروختی- وزنه‌بردار اوکراین- رسید.حالا با گذشت حدود 6سال کمیته بین‌المللی المپیک نمونه‌های وزنه‌برداران در المپیک ۲۰۱۲ را مجددا مورد بررسی قرار داده و تست دوپینگ
 ۴ وزنه‌بردار مرد و یک زن مثبت اعلام شده است. یکی از وزنه‌بردارانی که نمونه دوپینگش مثبت شده تروختی اوکراینی است که در صورت تأیید نهایی مدال طلای دسته 105کیلوگرم به نواب نصیرشلال خواهد رسید.

   ششمین طلا 
المپیک لندن برای کاروان ورزشی ایران با 4مدال طلا به پایان رسید ولی با گذشت 6سال از این رقابت‌ها طلای پنجم به ایران رسید. سعید محمدپور- وزنه‌بردار دسته 94کیلوگرم- در المپیک لندن در رده پنجم قرار گرفت ولی با آزمایش‌های مجدد نمونه‌های گرفته شده مشخص شد نفرات اول تا چهارم دسته 96کیلوگرم از مواد نیروزا استفاده کرده بودند. مدال طلا در نهایت با وقفه‌ای حدودا 6ساله به سعید محمدپور رسید و این مدال در مسابقات جهانی2018 به گردن محمدپور انداخته شد. پیش‌تر با مثبت اعلام شدن نمونه آپتی آبوکادوف روس در دسته 85کیلوگرم مدال نقره المپیک لندن به کیانوش رستمی رسیده بود. رستمی در المپیک لندن پس از وزنه‌برداران لهستان و روسیه روی سکو سوم قرار گرفته بود که با مثبت شدن دوپینگ آبوکادوف به مدال نقره رسید. ششمین طلای کاروان ورزشی ایران در المپیک لندن در انتظار نواب نصیرشلال است. درصورت تأیید نهایی دوپینگ الکسی تروختی اوکراینی مدال طلا دسته 105کیلوگرم به نماینده ایران خواهد رسید. حمید سوریان، قاسم رضایی، بهداد سلیمی، امید نوروزی و سعید محمدپور، 5 طلایی ایران در المپیک لندن هستند و حالا درصورت تأیید نهایی دوپینگ حریف نصیر شلال، ششمین مدال طلا به کاروان ایران خواهد رسید.
 
 آزمایش مجدد به نفع ایرانی‌ها 
در آخرین بررسی‌های کمیته بین‌المللی المپیک ملین دالوزیان (ارمنستان)، والنتین هریستوف (آذربایجان)، میکالای نوویکوف (بلاروس)، اُلکسی تروختی (اوکراین) و روسلان نورالدینوف (ازبکستان) وزنه‌بردارانی هستند که نمونه آنها مثبت اعلام شده و فعلا تا صدور رأی نهایی محروم و تعلیق خواهند شد. اُلکسی تروختی وزنه‌بردار اوکراینی دسته 105کیلوگرم که مدال طلای المپیک لندن را کسب کرد و بالاتر از نواب نصیر شلال ایستاد بعد از مثبت اعلام شدن دوپینگش گفت: «مدتی پیش‌نامه رسمی از آژانس جهانی ضد‌دوپینگ دریافت کردم مبنی براینکه نمونه دوپینگ من پس از بررسی دوباره و با گذشت شش سال و نیم مثبت شده است که این موضوع برای من سؤال‌برانگیز است. همه تست‌ها در جریان بازی‌های المپیک و پس از آن هیچ‌چیزی را نشان نداد. همچنین من برای یک سال با مینیسک پاره تمرین کردم و به‌خودم اجازه ندادم از مسکن استفاده کنم. از همه ورزشکاران مبتدی تا حرفه‌ای درخواست دارم شخصا قوانین ضد‌دوپینگ فدراسیون جهانی و لیست مواد ممنوعه وادا را چک کنند. همچنین هر چیزی که به وسیله شما مصرف شده مخصوصا مکمل‌ها را چک کنید چراکه مواد تشکیل‌دهنده تنها فاکتوری است که شما به راستی نمی‌توانید کنترلشان کنید». آزمایش‌های مجدد روی نمونه ورزشکاران تا به اینجای کار برای ورزشکاران ایرانی خوب بوده است. پنجمی سعید محمدپور به مدال عنوان نخست و مدال برنز کیانوش رستمی به مدال نقره تبدیل شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید