• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42051
+
-

فرمان ایست به تاکسی‌های اینترنتی خرم‌آباد

رئیس سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد: عضوگیری این شرکت‌ها در کنار خیابان‌ها و بی‌ضابطه انجام می‌شود

شهر
فرمان ایست به تاکسی‌های اینترنتی خرم‌آباد

فاطمه حافظی|   خرم آباد - خبرنگار:

فعالیت مسافربرهای شخصی یکی از معضلات خرم‌آباد است؛ فعالیتی که نان رانندگان تاکسی را آجر کرده است. این معضل سال‌هاست وجود دارد و همواره باعث نارضایتی راننده‌های تاکسی بودهاست. 

هنوز این معضل حل نشده، شرکت تاکسی‌های اینترنتی هم فعالیت خود را در این شهر آغاز کرده‌اند و فعالیت آنها درآمد رانندگان تاکسی، آژانس‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها را هم کاهش داده و در این شرایط اقتصادی طبیعی است که ناراحتی‌های بسیاری را به همراه داشته باشد. فعالیت این شرکت‌های اینترنتی به قدری گسترش یافته که حالا بسیاری از رانندگان تاکسی باید زمان بیشتری برای رسیدن مسافر منتظر بمانند. شهروندان دلیل استفاده مردم از این شرکت‌های اینترنتی را حضور زودتر در مبدا و از همه مهم‌تر دریافت مبلغ کمتر عنوان می‌کنند، اما مسئولان معتقدند عضوگیری‌های این شرکت‌ها بی‌ضابطه است. 


به‌صرفه بودن نرخ تاکسی‌های اینترنتی

یکی از شهروندان خرم‌آباد در این زمینه می‌گوید: برای طی مسیر خیابان مطهری تا میدان 22 بهمن با آژانس باید 6500 تومان پرداخت کنم در حالی که با تاکسی‌های اینترنتی تنها مبلغ 3 هزار تومان پرداخت می‌کنم. 

«رضا سهرابی» ادامه می‌دهد: مشخص است که استفاده از این تاکسی‌ها برای مردم در این شرایط اقتصادی که همه به دنبال پس‌انداز و هزینه کمتر هستند، به‌صرفه‌تر است. رانندگان تاکسی زیرمجموعه سازمان حمل ‌و ‌نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد نیز سلیقه‌ای کرایه دریافت می‌کنند و واقعا نرخ‌هایشان برای مسیرهای شهری زیاد است. 

شهروند دیگری نیز در ادامه این صحبت‌ها بیان می‌کند: مگر شرکت‌های اینترنتی چه مشکلی به وجود می‌آورند؟ این شرکت‌ها در بسیاری از شهرها فعالیت دارند و مردم به راحتی در هر مسیری که باشند، می‌توانند خودروی مورد نیاز خود را تامین کنند و راحت و با کمترین هزینه به مقصد برسند. 
 «یاسین شرفی» می‌گوید: خرم‌آباد اولین مکانی نیست که این شرکت‌ها فعالیت خود را در آن آغاز کرده‌اند. اینگونه شرکت‌ها دوره‌های آزمون و خطای خود را گذرانده‌ و مورد پسند مردم قرار گرفته‌اند. 


نداشتن مجوز و پروانه فعالیت

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: شرکت‌های تاکسی اینترنتی این روزها در سطح خرم‌آباد فعالیت خود را گسترش داده‌ و با عضوگیری‌های زیاد و ارائه نرخ‌های پایین نظر مردم را جلب کرده‌اند. 

 «محمد فتحی ‌بیرانوند» می‌افزاید: این روند کار تاکسی‌های اینترنتی موجب نارضایتی فعالان حوزه ناوگان حمل‌ و ‌نقل عمومی در شهر و کسادی کار آنها شده است. در نهایت به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که با توجه به شرایط محلی، از ادامه فعالیت‌ این شرکت‌ها جلوگیری کنیم. 

وی بیان می‌کند: این شرکت‌های اینترنتی هیچ‌گونه مجوز یا پروانه فعالیت قانونی برای فعالیت در خرم‌آباد ندارند به همین منظور جلسات متعددی با سازمان‌های ذی‌ربط همچون اداره اماکن، پلیس راهور، معاونت عمرانی استانداری، فرمانداری و... داشته‌ایم تا برای این شرکت‌ها اقدامات بازدارنده اعمال شود. 

سازمان حمل ‌و ‌نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: با توجه به مواد 9 و 32 مدیریت مصرف سوخت و تخلفات راهنمایی، شهرداری‌ها موظفند تمام فعالیت‌های مربوط به حمل ‌و ‌نقل کالا و بار و مسافر را در محدوده شهرها در قالب موسسات و شرکت‌های حمل‌و‌نقل تعاونی و خصوصی ساماندهی و بر آنها نظارت کنند. 


ارائه لایحه به شورا و فرمانداری

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد بیان می‌کند: به همین منظور لایحه‌ای با امضای شهردار تقدیم شورای شهر شده است. در قالب این لایحه آماری تخمینی را ارائه کرده‌ایم که با توجه به شرایط فعلی و ظرفیت ناوگان حمل‌ و‌ نقل شهری، در حال حاضر برای تامین و جابه‌جایی مسافر نه‌تنها مشکلی نداریم‏، بلکه 70 تا 80 درصد بیشتر از ظرفیت را نیز می‌توانیم پوشش دهیم. 

وی ادامه می‌دهد: در خرم‌آباد 2300 تاکسی خطی، 800 تاکسی موقت، 103 دستگاه اتوبوس، 260 دستگاه مینی‌بوس و 3 هزار دستگاه فعال در 280 دفتر آژانس‌ وظیفه حمل ‌و ‌نقل را در شهر خرم‌آباد بر عهده دارند. 

فتحی‌بیرانوند می‌افزاید: همچنین در این لایحه قید شده است که فعالیت این شرکت‌ها متوقف، از تبلیغات و عضوگیری‌شان جلوگیری و دفاترشان تعطیل شود. 

وی اظهار می‌کند: تاکسی‌های اینترنتی رقیب همکاران ما در ناوگان حمل‌ و‌ نقل عمومی شده‌اند و به تبع آن بخشی از ظرفیت این ناوگان و مسافران به سمت تاکسی‌های اینترنتی کشیده می‌شود که کارشان را با نرخ‌های پایین شروع 
کرده‌اند. 

رئیس سازمان حمل‌ و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: عضوگیری این شرکت‌ها در کنار خیابان‌ها و بی‌ضابطه انجام می‌شود و راننده بدون این‌که هویتش مشخص شود، با نصب اپلیکیشن، عضو این مجموعه می‌شود و فعالیت خود را آغاز می‌کند. 
فتحی‌بیرانوند می‌افزاید: شورا لایحه مذکور را تصویب و برای تایید و اظهارنظر به فرمانداری ارسال کرده است. اگر فرمانداری نظری در خصوص آن نداشته باشد، قابلیت اجرا پیدا می‌کند و دفاتر شرکت‌های تاکسی‌ اینترنتی پلمب می‌شوند زیرا اخطارهای لازم را ارائه داده‌ایم. 


5 هزار عضو در تاکسی‌های اینترنتی

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد با اشاره به اهداف فعالیت اعضای این شرکت‌ها ادامه می‌دهد: طبق آمار غیررسمی، این شرکت‌ها در شهر خرم‌آباد 5 هزار نفر عضو گرفته‌اند. 
وی بیان می‌کند: بحث در زمینه استفاده از حمل ‌و ‌نقل عمومی تنها بر سر هزینه نیست، بلکه امنیت و کیفیت سفر نیز مهم است. بر اساس ضوابط ویژه درون‌شهری که داریم، زمان سفر خیلی کوتاه شده و در عین این‌که ممکن است تاکسی‌ها نسبت به تاکسی‌های اینترنتی مبلغ بیشتری را دریافت کنند اما امنیت لازم برای استفاده از آنها وجود دارد. 
فتحی‌بیرانوند می‌افزاید: تعیین نرخ کرایه روند طولانی و دقیقی دارد و پایین‌تر از نرخ مصوب سازمان تاکسیرانی برای رانندگان به‌صرفه نیست. هزینه‌ها به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته‌اند و این حداقل درآمد است. 


کسب درآمد شرکت‌های تاکسی اینترنتی

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: لرستان دارای نرخ بیکاری بالایی است و به تبع آن مرکز این استان یعنی خرم‌آباد نیز با مشکلات زیادی در این زمینه دست و ‌پنجه نرم می‌کند. 
 «ابوالفضل یارمحمدی» می‌افزاید: از آنجا که فرصت‌های شغلی در بخش دولتی وجود ندارد و در بخش خصوصی نیز درآمدها برای گذران زندگی کفاف نمی‌دهد، افراد تحصیلکرده و سرپرستان خانوار به دنبال فعالیت‌های دیگری برای کسب درآمد هستند. 
وی اظهار می‌کند: یکی از شغل‌هایی که مدتی است در شهر خرم‌آباد باب شده و افراد زیادی را به خود جذب کرده، فعالیت به عنوان راننده در قالب تاکسی اینترنتی است که علاوه بر جذب افراد بیکار، باعث شده برخی افراد به عنوان شغل دوم به آن روی بیاورند. 

یارمحمدی ادامه می‌دهد: یکی از مزیت‌های فعالیت در این شرکت‌ها این است که فرد سالانه مبلغ هنگفتی را برای فعالیت به سازمان تاکسیرانی پرداخت نمی‌کند. هر ماه نیز لازم نیست که او مبلغی را برای فعالیت در یکی از خطوط تاکسی به سرخط پرداخت کند و تنها مجاز به فعالیت در یک خط باشد. فرد با عضویت در این شرکت‌ها در هر خطی می‌تواند حضور داشته باشد و از همه مهم‌تر اینکه به دلیل حذف هزینه‌های مذکور، راننده کرایه کمتری از مسافر دریافت می‌کند که برای هر دویشان به‌صرفه است. 

این کارشناس بیان می‌کند: در خصوص امنیت نیز اطلاعات شخصی و خودروی افراد در اپلیکیشن ذخیره می‌شود و اطلاعات در دسترس است. 
وی می‌افزاید: در اصل این شرکت‌های اینترنتی درست مشابه آژانس‌ها فعالیت می‌کنند تنها با این تفاوت که مکانی برای تجمع و انتظار رانندگان وجود ندارد و مسافر در هر مکان و موقعیتی که باشد، به راحتی می‌تواند وسیله مورد نیاز خود را تهیه و در زمان و از همه مهم‌تر هزینه صرفه‌جویی کند. 
یارمحمدی معتقد است فعالیت این شرکت‌ها نه‌تنها برای مر‌دم از لحاظ وقت و هزینه به‌صرفه است بلکه برای راننده نیز صرفه کامل دارد. در حقیقت یک معامله دوسر سود است.  
وی می‌گوید: اگر سازمان حمل و نقل بار و  مسافر مخالف فعالیت این شرکت‌هاست به دلیل این است که آنها توانسته‌اند عضوهای زیادی بگیرند و بدون پرداخت هزینه به این سازمان، فعالیت خود را انجام می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید