• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 25 دی 1396
کد مطلب : 4202
+
-

هیچ مجوز انتقال آبی صادر نشده است

معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه این سازمان به هیچ طرح انتقال آبی مجوز نداده است، گفت: آنچه در رسانه‌ها مطرح شده، تعیین تکلیف است و مجوزی صادر نشده است.

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با مهر، تصریح کرد: در دولت دوازدهم، سازمان محیط‌زیست به هیچ پروژه انتقال آبی مجوز نداده  و آنچه در رسانه‌ها مطرح شده تعیین تکلیف بوده و مجوزی صادر نشده است.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دنبال آن است که کارهای به جا مانده را تعیین تکلیف کند و مسائل هم شفاف باشد. وی درباره انتقال آب ونک سولقان به رفسنجان و انتقال آب خزر به سمنان تأکید کرد: در هیچ‌کدام از این دو طرح مجوز نداریم تنها مجوز ما نیروگاه کلاس H ساوه بوده است اما اگر الان وزارت نیرو بگوید ما در سمنان برای تأمین آب شرب مشکل داریم پاسخ ما آن است که همه مراحل دیگر کاهش مصرف ازجمله بازچرخانی آب، اصلاح الگوی آبیاری، افزایش راندمان شبکه آبرسانی و مواردی از این دست را طی کنیم و بعد اگر هنوز نیاز آبی پابرجا بود از جای دیگری آب فراهم کنیم. قاعدتا تمام این مراحل باید در وزارت نیرو طی شده باشد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به طرح انتقال آب خزر به سمنان گفت: آن کسی که خودش گفته مهم‌ترین مسئله ما در سمنان آب است، صنایع نمی‌توانند توسعه پیدا کنند و تنها راه انتقال آب است، اکنون عقب‌نشینی کرده است. ما هم در تمام نامه‌ها گفته‌ایم به شرط آنکه هیچ مشکل اجتماعی در مبدا ایجاد نشود و وزارت نیرو تأیید کند که کاهش آب در مبدأ و مقصد نخواهیم داشت و آثار زیست‌محیطی هم نداشته باشد تنها در آن صورت تازه می‌توانیم مسئله را بررسی کنیم؛ البته این نامه را یک‌ماه پیش نوشته‌ایم و در تمام انتقال آب‌ها هم همین است. تجریشی درباره انتقال آب ونک هم تصریح کرد: ما در مقابل این درخواست گفتیم مسائل اجتماعی در مبدا وجود دارد، شما بروید مسائل اجتماعی مبدا را حل کنید، راهکارهای کاهش مصرف و تلفات آب را اعمال کنید و پس از آن برای مجوز به ما درخواست دهید.

تجریشی تأکید کرد: وقتی کار نرم‌افزاری نشده یعنی ما در مقصد نشت آب لوله‌هایمان را نگرفته‌ایم، چگونه می‌توانیم اجازه دهیم که از جای دیگر آب بیاوریم، قطعا این کار غلط است. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به سهم‌خواهی استان اصفهان از انتقال آب خزر به سمنان گفت: کل آب مورد نیاز شهر اصفهان با توسعه کنونی برای صنعت و شرب ۷۰ تا ۸۰میلیون مترمکعب است. به آنها گفتیم شما ۱۶۰میلیون مترمکعب آب را برای چه نیاز دارید؟

تجریشی با اشاره به تونل انتقال آب سبزکوه هشدار داد: الان دیگر ۱۰سال پیش نیست و قوه قضاییه حتی از فعالان محیط‌زیست نیز دوآتشه‌تر با تخلفات زیست‌محیطی برخورد می‌کند. در سبزکوه دستگاه حفاری تونل TBM را ۵۰۰متر داخل تونل برده بودند اما  آن را بیرون آوردند و در تونل را بستند. الان دیگر هیچ‌جا نمی‌توانند طرح رد شده را پنهانی اجرا کنند؛ چراکه همه به محیط‌زیست علاقه‌مندند و هیچ‌کس هم حاضر نیست خودش را نزد افکار عمومی خراب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید