• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42008
+
-

گام‌های شفافیت در همشهری

انتشار اسناد مالی در کدال و تحقیق و تفحص از نشانه‌های پیشتازی همشهری در شفافیت مالی است

شورا
گام‌های شفافیت در همشهری

حامد فوقانی-مجید جباری/خبر‌نگار

جلسه پرشور دیروز شورا با ارائه گزارش تحقیق و تفحص موسسه همشهری آغاز شد؛ گزارشی که از کمیسیون فرهنگی- اجتماعی بیرون آمده بود و حجت نظری، خلاصه آن‌ را قرائت کرد. سپس الهام فخاری یکی از نکته‌های برجسته‌ گزارش را اعلام کرد: «گزارش تحقیق و تفحص برای نخستین بار است که در شوراهای کشور رخ می‌دهد و امیدوارم چنین اقدامی برای سایر سازمان‌ها و نهادها هم انجام شود.»
گزارش تحقیق و تفحصی که دیروز از موسسه همشهری در شورا ارائه شد، مربوط به روندهای کاری، اجرایی و مالی این مؤسسه در بازه سالی 94تا 96است. اینطور که نظری گفت تهیه گزارش براساس درخواست 7نفر از اعضا (محمدجواد حق‌شناس، مجید فراهانی، ناهید خداکرمی، احمد مسجدجامعی، زهرا نژادبهرام، حجت نظری و الهام فخاری) انجام شده و برای آن نزدیک به 20هزارنفر ساعت وقت صرف شده است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز پس از صحبت‌های نظری و اظهارنظر چند عضو دیگر، اعلام کرد: این گزارش دیگر از محرمانه بودن خارج شده و می‌تواند منتشر شود. در این میان برخی از اعضا معتقد بودند بازنگری در ساختار مؤسسه همشهری ضروری به‌نظر می‌رسد.
به هر ترتیب آنچه به ‌عنوان گزارش تحقیق و تفحص همشهری در یکصد و نهمین جلسه شورای شهر تهران ارائه شد، دارای جزئیاتی است که بخش‌های مهمی از آن را در ادامه می‌خوانید.



مقایسه سال 1396نسبت به 94و 95
 25درصد کاهش درآمد 
 56درصد کاهش مازاد درآمد نسبت به قیمت تمام‌شده 
 20درصد افزایش هزینه‌ها 
 32درصد کاهش درآمد آگهی‌ها
 مطالبات راکد مانده سال 96
 26.5میلیارد ریال مطالبات راکد و سنواتی (وصول نشده) در بخش دریافتی‌های تجاری
 21.8میلیارد ریال مربوط به نشریه حزب‌الله
 16.2میلیارد ریال مطالبات راکد و سنواتی(وصول نشده) در بخش دریافتی‌های غیرتجاری


ماجرای مجلات 
 به‌علت زیان‌ده بودن مجلات، از میان 18مجله، چاپ و انتشار 8مجله ادامه یافت.
 افزایش 50درصدی قیمت هر نسخه مجله 
 کاهش 56درصدی فروش نسخ مجله نسبت به سال قبل
 کاهش 33درصدی درآمد مجلات نسبت به سال قبل
 کاهش فروش به بیش از یک میلیون و 700هزار نسخه و افزایش تعداد مرجوعی
 29درصد از قیمت تمام شده مجلات عایدی
موسسه طی سال‌های 94 تا 96 بوده است


استخدام‌ها و ارتقای‌های بی‌ضابطه

 طراحی طبقه‌بندی مشاغل جدید در سال 94بدون مصوبه رسمی از هیأت مدیره و وزارت کار
 تخصیص 136پست جدید خارج از طبقه‌بندی مصوب سال 1383
 اعطای 6گروه به برخی کارکنان طی سال‌های 95و 96
 افزایش تعداد پرسنل از 1299نفر در سال 94به 1375نفر در سال 96
 ارائه مدرک جعلی از سوی 12نفر هنگام تغییر وضعیت در سال   96 (6نفر تأیید شده و پرونده 6نفر در حال بررسی است.)
 پرداخت 2‌ماه پاداش سنوات خدمت برای بازخرید و تعدیل 4درصدی نیرو با مصوبه هیأت مدیره
 بازخرید شدن تعدادی از پرسنل با دستور مدیرعامل وقت و با اخذ بیش از 2‌ماه پاداش (5/2تا4ماه)
 61، 70و 79میلیون ریال  متوسط دریافتی حقوق و مزایای ماهانه کارکنان در سال‌های 94، 95و 96
 75درصد افزایش غیرمتعارف حقوق پرسنل در سال 94
 45درصد از حقوق و مزایای کارکنان مربوط به دستمزد مستقیم بخش تولید و 55درصد مربوط به دستمزد
 غیرمستقیم (بخش پشتیبانی) است.
 43درصد از نیروی انسانی ستاد، وظایف پشتیبانی را به‌عهده دارند.
 205نفر از پرسنل موسسه در معاونت مالی و اداری مشغول به‌کار هستند.
 100میلیون و 881هزار ریال متوسط حقوق و مزایای ماهانه مدیران و معاونین موسسه در هر‌ماه سال 94
 106میلیون و 458هزار ریال متوسط حقوق و مزایای ماهانه مدیران و معاونین موسسه در هر‌ماه سال 96
 18.9میلیون تومان دریافتی ماهانه معاون مالی و اقتصادی موسسه در سال 96(برخلاف دستورالعمل پرداخت حقوق مدیران امور مجامع شهرداری تهران)
 در بررسی قراردادهای منعقده با شرکت ارتباطات رسانه آرا برای واسپاری آگهی‌های همشهری که به‌مدت 12سال استمرار داشته و به‌طور مکرر با الحاقیه و اصلاحیه و متمم، منعقد شده است، مصوبه‌ای از کمیسیون معاملات ارائه نشده و صرفاً مصوبه هیأت‌مدیره مبنای کار قرار گرفته است. 



مدیران بازنشسته

 به‌کارگیری 4نفر بازنشسته به‌صورت قرارداد تمام وقت 
 به‌کارگیری 2مدیر بازنشسته در پست معاونت (در سال 95قرارداد تمام‌وقت ایشان لغو و اقدام به انعقاد قرارداد کارشناسی 59ساعته کردند و همچنان با عنوان معاون مدیرعامل اشتغال داشتند.)
 فردی دیگر که به‌عنوان مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیرمجموعه همشهری تا سال 1393فعالیت داشته با ادغام شرکت مذکور در پست ریاست فعالیت خود را ادامه داده است. با ابلاغ مجدد منع به کارگیری بازنشستگان، به شکل صوری از سمت خود کناره‌گیری کرده اما در سال‌های 95و 96قرارداد کارشناسی 59ساعته با وی منعقد شده و این فرد نیز در سمت خود ابقا شده است.)
 2 نفر دیگر از معاونان مجموعه نیز از سال 1395به بعد ایشان قرارداد مشاورهای 59ساعته با شرکت امضا کرده و ضمن تصدی غیرقانونی پست معاونت‌های مالی اداری و بازرگانی توسط نامبردگان نسبت به انعقاد قراردادهای کلان مالی و امضای اسناد مالی و اداری تعهدآور اقدام می‌کردند که آن هم مغایر با قوانین است.


واسپاری‌ها
 انجام اکثر معاملات عمده بدون برگزاری مناقصه ویا مزایده
 نقطه اشتراک غالب قراردادها، عدم‌رعایت تشریفات در انتخاب طرف قرارداد و الحاقیه، اصلاحیه و متمم مکرر به قراردادها بوده که قراردادهای واسپاری آگهی‌ها و واسپاری توزیع ازجمله مهم‌ترین این موارد است.



انعقاد قراردادهای بی‌ارتباط در دوره قبل

 قرارداد ساخت فیلم مستند از مبارزات مردم عراق علیه داعش
 قرارداد «بررسی مهم‌ترین مسئله‌های جمهوری اسلامی و راهکارهای مواجهه با این مسائل»
 قرارداد «چاپ روزنامه همدلی» 
  قرارداد «تولید مطلب جهت بهره‌برداری در رسانه‌های همشهری» 
 قرارداد «بررسی وضعیت عفاف و حجاب کارمندان زن شهرداری تهران» 
  قرارداد «بررسی حقوقی اموال مصادره شده ایران توسط آمریکا» 
 قرارداد «خرید کاغذ»
 قرارداد «ساخت فیلم مستند فرهنگی و اجتماعی 25دقیقه‌ای در قالب 40عدد CD 
  قرارداد «تولید و توزیع محصولات فرهنگی منطقه 14» 
 قرارداد «نمایندگی انحصاری چاپ و توزیع روزنامه همشهری در کشور امارات» 
 قرارداد «چاپ و انتشار نشریه حزب‌الله»


صدای همشهری
پیشتاز شفافیت می‌مانیم


دیروز در حالی گزارش تحقیق و تفحص همشهری در شورا ارائه شد که پیش از این در سال 1396(پارسال) بخش عمده‌ای از اطلاعات مندرج در گزارش شورا به صورت داوطلبانه از طرف مدیریت جدید همشهری در سامانه اطلاعات ناشران بورس موسوم به (کدال) منتشر و در اختیار عموم قرار گرفته بود.  تحقیق و تفحص از یک ‌مؤسسه مطبوعاتی سرشناس خواسته مدیریت جدید بوده و بدون هیچ مبالغه‌ای می‌توان گفت که بدنه اصلی در مجموع با آن موافق بوده و هست. درحالی‌که اساسا طی دوره مدیریت‌های گذشته و به‌ویژه شورای چهارم شهر تهران با وجود تعیین 3عضو شورا برای بررسی پرونده‌های مالی و اجرایی همشهری، هیچ‌گاه گزارش شفافی منتشر نشد. اما اکنون، حتی در روزهایی که ساختار اصلی تغییر را تجربه کرده، همشهری در راستای خدمت‌رسانی به مردم عمل کرده و از همکاری با تیم تحقیق و تفحص دریغ نکرده است. 

مکث


صدور مجوز انتشار ۳۰ هزار میلیارد ریال  اوراق مالی


بعد از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از مؤسسه همشهری، شورا وارد دستور بعدی شد و اعضای شورا پس از بحث و تبادل نظر کلیات اصلاحیه بند الف تبصره‌۲۰ بودجه سال ۹۷ را با ۲۰ موافق و یک مخالف به تصویب رساندند و شورا، مجوز انتشار ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی را صادر کرد.
در این بین اعضای شورا، با اختصاص بخشی از اوراق مشارکت برای خرید فیلتر دوده مخالفت کردند.

کاهش پست معاونت‌ها و حذف قائم‌مقام‌ها و مشاوران شهرداری
دستور بعدی شورای شهر تهران که وقت زیادی را از شورا گرفت، بررسی طرحی بود که شهرداری تهران را به کاهش حوزه‌های معاونت‌های خود از 9سطح به حداکثر 6سطح ملزم می‌کند.
در ابتدای بررسی کلیات «طرح ادغام و کاهش حوزه‌های معاونت شهرداری از 9سطح به 6سطح سازمانی و حذف پست‌های قائم‌مقام و یا جانشین و مشاور در شهرداری» حسن رسولی به‌عنوان رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورا پشت تریبون رفت و درباره این طرح گفت: آنچه در این طرح به‌دنبال آن هستیم، کاهش سطوح معاونت‌های شهرداری تهران از 9سطح به 6سطح است. در بودجه سال 1397شهرداری تهران را موظف کردیم سالانه 10درصد از سطوح سازمانی را کاهش دهد، به‌عبارتی اگر این طرح مصوب نشود، تا پایان سال‌جاری، تعداد معاونت‌های شهرداری باید 8معاونت شود. 
سید‌ابراهیم امینی هم پس از صحبت‌های رسولی به‌عنوان نماینده کمیسیون فرعی درباره این طرح گفت: «بهتر است شهرداری تهران پس از تصویب برنامه پنج‌ساله توسعه تهران لایحه‌ای را در این زمینه ارائه دهد و هم‌اکنون نباید به کاهش سطوح سازمانی شهرداری رأی بدهیم.»   در ادامه بررسی این طرح ابراهیم شیخ، معاون منابع انسانی شهرداری تهران و سکینه اشرفی معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری به عنوان نمایندگان شهرداری درباره این طرح سخن گفتند.سپس الهام فخاری و‌ محمد سالاری به‌عنوان مخالفان طرح و بهاره آروین و مرتضی الویری در مقام موافقت با طرح کاهش پست‌های سازمانی شهرداری تهران اظهارنظر کردند. در نهایت کلیات طرح به رأی گذاشته شد و شورای شهر با رأی لب مرزی و با 10موافق و 9مخالف از مجموع 19عضو حاضر در جلسه به کلیات طرح مذکور رأی داد. به گزارش همشهری در جلسه دیروز شورا 2تذکر هم ارائه شد که در زیر آمده است.

مجید فراهانی 
اجرای مصوبات شورا ازجمله تکالیف لازم‌الاجرا برای کلیه سطوح اجرایی در واحدهای اجرایی شهرداری تهران است. متأسفانه به‌رغم مصوبه «الزام شهرداری تهران به در اختیار قرار دادن پایگاه‌های پشتیبانی مدیریت بحران مناطق 22گانه به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران» در 31فروردین 1395شاهد عدم‌اجرای مصوبه شورا هستیم. اهمیت این پایگاه‌ها و لزوم بهره‌گیری از آنها در بحران‌های فراروی شهر تهران همچون زلزله و... بر هیچ‌کس پوشیده نیست. جمعا تعداد 69پایگاه پشتیبانی و مدیریت بحران در مسیر اجرای مصوبه شورا از سوی واحدهای اجرایی مختلف شهرداری تهران به بهانه‌های مختلف به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران واگذار نشده است. 

زهرا نژاد بهرام 
بیشترین مطالبه شهروندان تهرانی از مدیریت شهری مسئله رفع سدمعبر چه از نوع صنفی و چه از نوع ساختمانی است. اما گزارش اقدامات توسط مدیران مناطق و شرکت شهربان و حریم‌بان به‌عنوان نهاد متولی نشان می‌دهد که در بحث سد‌معبر تمرکز روی سد‌معبر صنفی و بساط‌گستران است و سد‌معبر‌های ساختمانی جدی گرفته نمی‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید