• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41990
+
-

خواهران وزنه‎بردار کردستانی: ما را ببینید

رئیس هیات وزنه‎برداری کردستان: وزنه‌برداران زن فقط در ۳ شهر سنندج، بانه و کامیاران فعالیت دارند

ورزش
خواهران وزنه‎بردار کردستانی: ما را ببینید

روح‌الله زرین|   کامیاران- خبرنگار:

  فعالیت در رشته‌های مختلف ورزشی در کردستان طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است و ورزشکاران بسیاری صاحب عناوین برتر کشوری شده‌اند. 

وزنه‎برداری بانوان یکی از رشته‌هایی است که بیش‌تر از یک سال از عمر آن در استان می‌گذرد. با وجود این، شاهد موفقیت‌های چشمگیر دختران در سطح استانی، کشوری و بین‌المللی در رشته وزنه‎برداری هستیم. آنها توانسته‌اند در این مدت کوتاه با امکانات خانگی به تیم ‌ملی دختران کشور راه پیدا کنند. 


ورزش نوپا 

رئیس هیات وزنه‎برداری کردستان می‎گوید: تنها در ۳ شهر سنندج، بانه و کامیاران وزنه‎برداران زن فعالیت دارند، بر همین اساس در بانه ۵ ورزشکار و در کامیاران و بانه ۲۴ وزنه‎بردار زن فعالیت حرفه‌ای دارند‌.  «شاهو جوانمردی» ادامه می‎دهد: وزنه‎برداری زنان در استان جزو ورزش‌های نوپاست و کمتر از یک سال از عمر آن می‎گذرد.  وی می‎افزاید: در اوایل سال ‌جاری بانوان وزنه‎بردار کردستانی توانستند مقام قهرمانی کشوری را کسب کنند. در این مسابقات که به میزبانی مشهد برگزار شد آتوسا، الناز باجلانی و شقایق جواهری توانستند ۷ مدال طلا و ۲ نقره کسب کنند.

جوانمردی در ادامه تصریح می‎کند: چندی پیش المپیاد استعدادهای برتر وزنه‎برداری بانوان به میزبانی سنندج برگزار شد. همچنین در این مسابقات ۳ مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز نصیب وزنه‎برداران دختر کردستانی شد و عنوان قهرمانی تیمی به وزنه‎برداران کردستانی تعلق گرفت‌‌.  

وی ادامه می‎دهد: با وجود این‌که عمر چندانی از ورزش وزنه‎برداری زنان در استان نمی‎گذرد، شاهد پیشرفت‎های چشمگیر در این حوزه هستیم. بر همین اساس آتوسا باجلانی به اردوی تیم‌ ملی در رده سنی نوجوانان دعوت شده است. همچنین الناز باجلانی و شینا امانی جواز حضور در اردوی ملی نوجوانان را کسب کردند. 

رئیس هیات وزنه‎برداری کردستان می‎گوید: امکانات و تجهیزات ورزش وزنه‎برداری فقط در چند شهر کامیاران و سنندج وجود دارد. همچنین در استان کلاس مربیگری وزنه‎برداری بانوان تشکیل می‌شود.  


پیشرفت‌های وزنه‎برداری دختران

یکی از وزنه‎برداران دختر کامیارانی می‎گوید: بیش از ۱۰ سال است که در رشته‌های ورزشی بدن‌سازی، والیبال و بوکس فعالیت دارم و حدود ۵ ماه است که به صورت حرفه‎ای رشته وزنه‎برداری را نیز آغاز کرده‌ام.  

«آتوسا باجلانی» ادامه می‎دهد: در زمینه سالن‌های ورزشی و تجهیزات مناسب تمرین امکانات چندانی در کامیاران وجود ندارد‌، از این رو به صورت خانگی و در ساعات طولانی تمرینات مناسب وزنه‎برداری را انجام می‌دهم.  این بانوی ۱۸ ساله وزنه‎بردار کامیارانی می‎گوید: اغلب اماکن ورزشی این شهرستان به صورت شیفت‌بندی شده در اختیار مردان و زنان قرار دارد. البته بیشتر روزهای هفته شاهد تعطیلی آن هستیم‌. این مساله موجب شده ورزشکاران زن کمتری در رشته وزنه‎برداری فعالیت کنند.

باجلانی در حالی که خود را برای تمرینات تیم ‌ملی وزنه‎برداری دختران کشور در تهران آماده می‌کند، می‎گوید: مرداد ماه مقام اول مسابقات وزنه‎برداری بانوان را کسب کردم. این مسابقات به میزبانی مشهد برگزار شد. همچنین در آذرماه سال‌ جاری در المپیاد وزنه‎برداری استعدادهای نونهالان و نوجوانان کشور که به میزبانی سنندج برگزار شد، عنوان نخست را به دست آوردم‌. 

وی تصریح می‌کند: تشویق و قدردانی از ورزشکاران زن می‌تواند موجب رغبت بیشتر آنها به ادامه فعالیت‌های ورزشی شود. در این زمینه از ورزشکاران زن رشته وزنه‎برداری حمایت‌های مناسبی صورت گرفته است.  این بانوی ورزشکار ادامه می‎دهد: در رشته وزنه‎برداری، قهرمانی یک‌ضرب وزن ۴۰ کیلوگرم و دوضرب ۵۰ کیلوگرم را در کارنامه ورزشی خود ثبت کرده‌ام.  


برنامه‌هایی برای آینده 

دیگر بانوی وزنه‎بردار کامیارانی در مورد این رشته ورزشی می‎گوید: حدود یک سال است که وارد رشته وزنه‎برداری بانوان در کامیاران شده‌ام. در این مدت توانستم به ۶ مقام برتر کشوری در این رشته ورزشی دست پیدا کنم.  «الناز باجلانی» ادامه می‎دهد: قهرمان کشوری در وزن ۶۷ کیلوگرم یک‌ضرب و ۸۷ کیلوگرم دوضرب هستم. این بانوی وزنه‎بردار ۱۶ ساله می‎افزاید: در مسابقات آسیایی وزنه‎برداری نوجوانان که در ازبکستان برگزار شد، مقام پنجم آسیا را به دست آوردم. همچنین در حال حاضر مشغول آماده‌سازی برای مسابقات تیم‌ ملی هستم. این مسابقات اوایل سال آینده به میزبانی کره شمالی برگزار می‎شود و من نیز به‌عنوان وزنه‎بردار دختر تیم ‌ملی حضور دارم‌.  باجلانی با ابراز امیدواری می‎گوید: در آینده نزدیک در مسابقات بین‌المللی پیش رو، چندین مدال طلای وزنه‎برداری دختران را برای کشورم به ارمغان خواهم آورد؛ چراکه به صورت شبانه‌روزی تمرینات منظم و سنگین انجام می‌دهم. 


پیشرفت بانوان وزنه‎بردار  

مربی وزنه‎برداری بانوان می‎گوید: بیش از ۳۴ سال است که در حوزه وزنه‎برداری فعالیت دارم و تاکنون چندین عنوان کشوری کسب کرده‌ام.  «فرشاد باجلانی» ادامه می‎دهد: طبق نظر فدراسیون جهانی وزنه‎برداری تمام کشورها موظف به معرفی ورزشکار زن در سطح بین‌المللی هستند. این شرایط موجب شد از سال گذشته شاهد ورود زنان وزنه‎بردار به مسابقات جهانی شویم.  این مربی وزنه‎برداری ادامه می‎دهد: با وجود این‌که کمتر از یک سال از تشکیل هیات وزنه‎برداری بانوان در کردستان می‎گذرد، شاهد موفقیت چشمگیر دختران استان در سطح استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم.  باجلانی تصریح می‌کند: در صورت اختصاص تجهیزات مناسب تمرین، سالن ورزشی مجزا و استاندارد، آموزش مربیان زن و... شاهد حضور بیشتر بانوان وزنه‎بردار در کردستان خواهیم بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید