• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41940
+
-

نصف‌ایران،‌سپیدپوش‌شد

14 استان ایران زمستان خود را با برف و کولاک آغاز کردند

آب و هوا
نصف‌ایران،‌سپیدپوش‌شد

 آسمان ایران با برف و باران به استقبال زمستان رفت. با گذشت پاییز پرباران با 151/783 میلیارد مترمکعب بارندگی از اول مهر (ابتدای سال آبی جاری) تا پایان آذر، زمستان هم برایمان کم نگذاشت. در روزهای گذشته طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی علاوه بر بارندگی در اغلب شهرهای ایران، 14 استان همدان، ‌لرستان، گلستان، مازندران، گیلان، کرمانشاه،‌ کردستان، قزوین، زنجان، خوزستان، چهارمحال‌ و بختیاری، اردبیل، آذربایجان‌ شرقی و غربی درگیر برف و کولاک شدند. جاده‌های لغزنده، مسدود شدن برخی محورها،‌ تعطیلی مدارس در چند شهرستان لرستان و اردبیل و لغو پروازها به دلیل پدیده مه‌گرفتگی بخشی از حاشیه‌های آب‌وهوایی استان‌ها در اولین روز زمستان بود. 

محورهای مسدود 
به گزارش همشهری، با وجود این‌که برف و باران هوای مطبوعی ایجاد کرد، اما کولاک در جاده‌های کوهستانی مشکلاتی هم به وجود آورد. طبق اعلام رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، در برخی محور‌های خراسان ‌رضوی و شمالی، سمنان، گلستان و مازندران بارش پراکنده برف و باران و مه‌گرفتگی، در برخی از محور‌های تهران و گیلان بارش پراکنده باران و در برخی از محور‌های استان‌های آذربایجان ‌غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، خوزستان، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه ‌و بویراحمد، لرستان، مرکزی و همدان مه‌گرفتگی را شاهد بودیم.
سرهنگ نادر رحمانی همچنین از مسدود بودن محور شریانی قدیم قزوین ‌-‌ رشت (محدوده تونل شیرین سو) و محور‌های غیرشریانی شمشک - ‌دیزین، اولنگ ‌- شاهرود، املش - اطاقور، پونل - خلخال، سی‌سخت - پادنا، گنجنامه - تویسرکان و سروآباد - پاوه به دلیل نبود ایمنی کافی تا اطلاع بعدی خبر داد.

گردنه برف‌گیر
وضع جاده‌ها در بسیاری از استان‌های دیگر هم به گونه‌ای بود که مسئولان محلی به رانندگان وسایل نقلیه هشدار دادند. در کرمانشاه برف و کولاک همراه با مه شدید همه جاده‌های استان را لغزنده و محور پاوه - مریوان و محور نودشه - مریوان را مسدود کرد. با وجود این ، مدیر کل بحران استانداری کرمانشاه از باز شدن همه محورهای استان خبر داد و به همشهری گفت: فقط گردنه پاوه- مریوان مسدود است که از ۱۵ روز قبل بر اثر بارش‌های متعدد برف مسدود شده و تلاش برای بازگشایی این محور ادامه دارد.  جلیل بالایی با اشاره به افزایش دما تا روز چهارشنبه این هفته افزود: 35 راهدارخانه ثابت و 8 راهدارخانه موقت در محورهای استان در حال آماده‌باش هستند و ماشین‌‌های راهداری شامل گریدر، لودر، بولدوزر، کامیون تیغه‌دار، کامیون نمک‌پاش، برف‌روب، برف‌خور و سایر دستگاه‌ها در قالب طرح زمستانی، که از ۲۲ آذر شروع شده، آماده پوشش جاده‌های استان هستند.  البته در این بین رئیس پلیس راهور استان از بروز تصادف‌های مرگبار در جاده‌های استان خبر داد و گفت: طی چند روز اخیر با توجه با بارش‌ها و لغزنده بودن جاده‌ها ۴ تصادف منجر به فوت رخ داد که در نتیجه آن، ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند.  محمد حیدری رعایت نکردن سرعت مطمئنه در معابر لغزنده را دلیل این تصادف‌ها برشمرد و افزود: بیشترین تصادف‌ها در محورهای اسلام آباد - گواور، محور هرسین و کرمانشاه - روانسر رخ داده است.

امدادرسانی به 1655 نفر
با وجود هشدارهای سازمان هواشناسی و همچنین پلیس راهور اما علاوه بر بروز تصادف‌ درجاده‌های لغزنده، افراد بسیاری در برف و مه گرفتار شدند. معاون عملیات سازمان امداد و نجات از امدادرسانی‌های صورت‌گرفته در پی برف و کولاک 14 استان کشور خبر داد و گفت: ٣٣٠ عملیات امدادی در این 14 استان انجام و طی آن به ۱۶۵۵ نفر امدادرسانی شد. شاهین فتحی با بیان این‌که ۴۶ عملیات رهاسازی خودرو توسط تیم امداد و نجات انجام شده است، افزود: ٨٣ مصدوم هم در سوانح ترافیکی در خودرو‌ها گرفتار شده بودند که رهاسازی شدند. 

هفته گرم گیلان 
با وجود این‌که زمستان در اغلب استان‌های کشور با باران و برف همراه بود، اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد هفته آرامی را از نظر جوی پیش رو خواهیم داشت. احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، شرایط جوی روزهای ابتدایی فصل زمستان را آرام پیش‌بینی کرد و گفت: امروز و فردا (یکشنبه و دوشنبه) در اغلب مناطق کشور جوی پایدار حاکم خواهد بود و فقط بعد از ظهر دوشنبه شاهد بارش پراکنده در مناطقی از شمال غرب کشور خواهیم بود.
در شهر پرباران هم پیش‌بینی‌ها بر همین منوال است به طوری که مازیار غلامی، سرپرست اداره پیش‌بینی و هشدار اداره کل هواشناسی گیلان، از افزایش دما و وزش باد گرم گاهی شدید در این استان در نخستین هفته فصل زمستان خبر داد و به همشهری گفت: از امروز بعدازظهر و شب با نفوذ تدریجی سامانه کم‌فشار و شکل‌گیری جریان‌های جنوبی، روند افزایش دما، وزش باد گرم و گاهی شدید در ارتفاعات و دامنه‌ها و همچنین پدیده مه را در بعضی نقاط جلگه‌ای طی ساعت‌های صبح و شب تا پایان هفته شاهد خواهیم بود. 
پیش‌بینی روزهای رو به گرما در گیلان در حالی مطرح می‌شود که مازندران استان همسایه و همجوار با جاده‌های برفی به استقبال مسافران و خودروهای عبوری می‌رود. با این حال اداره هواشناسی مازندران هم از ضعیف شدن سامانه ناپایدار فعلی حکایت می‌کند. 
به گفته احمد اسدی، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران، بنابر تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های هواشناسی، تا چهارشنبه پنجم دی جوی نسبتا پایدار در استان مستقر می‌شود.
محمودمحمد قلی‌پور، رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی گلستان، هم شرایط تقریبا مشابهی برای گلستان، دیگر استان شمالی، پیش‌بینی می‌کند. به گفته وی، با وجود هوای نیمه‌ابری و نیمه‌آفتابی شاهد افزایش چشمگیر دما نخواهیم بود، اما از برودت چند روز اخیر کاسته می‌شود.


   آغاز طرح زمستانی در جاده‌ها 

طرح زمستانی پلیس راهور در جاده‌های سراسر کشور از ۲۲ آذر شروع شد و تا ۲۲ اسفند ادامه دارد. سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا، در این باره گفت:‌ این طرح با همکاری امدادخودرو، وزارت کشور، اورژانس، هلال احمر، قوه قضاییه و تمام دستگاه‌ها در جاده‌های کشور اجرا می‌شود.
وی با بیان این‌که 100 گردنه از ۵۰۰ گردنه کشور برف‌گیر است، افزود: امسال شاهد بارش برف و باران در سراسر کشور هستیم و شرایط رانندگی در برف و باران در جاده‌ها متفاوت است و باید تمام وسایل نقلیه تجهیزات کامل از جمله زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و تمرکز پلیس هم روی مناطق برف‌گیر است.
سردار مهری با بیان این‌که 3404 نفر در زمستان سال گذشته جان خود را از دست دادند و از این رقم ۷۰ درصد مربوط به جاده‌ها بود، اظهار کرد: در زمستان سال گذشته حدود ۷۶ درصد دلیل تصادف‌ها سرعت و سبقت غیرمجاز و بی‌توجهی به جلو بود.

افزایش 49 درصدی بارندگی‌ها
ارتفاع بارندگی از اول مهر (ابتدای سال آبی جاری) تا پایان آذر بیش از 1/92 میلیمتر بود. این بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه طولانی مدت (7/61 میلیمتر) 3/49 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (4/29 میلیمتر) 3/213 درصد افزایش را نشان می‌دهد. حجم بارش اول مهر تا ۳۰ آذر امسال هم 783/151 میلیارد مترمکعب اعلام شده است.در این مدت بیشتری بارندگی مربوط به گیلان با ارتفاع بارندگی 7/466 میلیمتر و کمترین بارندگی مربوط به سیستان‌وبلوچستان با ارتفاع بارندگی 2/3 میلیمتر بوده است. در سیستان‌وبلوچستان با وجود افزایش 60 درصدی بارندگی نسبت به سال آبی گذشته شاهد کاهش 2/90 درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت هستیم. همچنین ایلام بیشترین افزایش بارندگی را شاهد بوده است به طوری که حجم بارندگی تا پایان آذر در این استان نسبت به سال گذشته 8/558 میلیمتر و نسبت به میانگین بلندمدت 5/198 میلیمتر افزایش را نشان می‌دهد. 



این خبر را به اشتراک بگذارید