• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41910
+
-

خزان پرباران‌ گذشت

آب
خزان پرباران‌ گذشت

پرونده بارش‌های پاییزی با رشد 213درصد بارندگی بسته شد. آمارهای وزارت نیرو حاکی از این است که ارتفاع کل ریزش‌های جوی در فصل پاییز امسال به 92.1میلی‌متر رسیده که نسبت به پاییز سال قبل 213.3درصد و نسبت به میانگین بارندگی در فصول پاییز نیم‌قرن اخیر 49.3درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش همشهری، در پاییز امسال رکورد بیشترین بارندگی در کشور به حوضه «خلیج‌فارس و دریای عمان» اختصاص داشته که ارتفاع بارش‌های آن با 351درصد افزایش نسبت به پاییز پارسال به 173میلی‌متر رسیده است. بارندگی‌های امسال این حوضه حتی از حوضه دریای خزر نیز که پرباران‌ترین حوضه آبریز کشور محسوب می‌شود، بیشتر بوده و توانسته بخشی از عقب‌ماندگی آبی این منطقه از کشور را جبران کند. در فصل پاییز امسال ارتفاع بارندگی در حوضه آبریز «دریای خزر» به 166.8میلی‌متر رسیده که نسبت به سال قبل 44.8درصد افزایش دارد. سومین رتبه بارش‌های پاییزی کشور در فصل پاییز به حوضه آبریز «دریاچه ارومیه» تعلق دارد و این منطقه با بارش 144میلی‌متر بارندگی، رشد 95.7درصدی بارندگی را تجربه کرده است.

براساس آمارها، کمترین میزان بارندگی در فصل پاییز مربوط به حوضه آبریز «مرزی شرق» بوده است. ارتفاع بارندگی در این منطقه به 9.4میلی‌متر رسیده که هرچند در مقایسه با حوضه‌های دیگر رقم قابل‌توجهی نیست، اما نسبت به بارندگی‌های همین حوضه در پاییز پارسال از رشد 623درصدی برخوردار بوده است. حوضه آبریز «مرزی‌شرق» یکی از مناطقی است که به‌شدت در سال‌های اخیر با خشکسالی مواجه بوده و امسال نیز باوجود رشد مساعد بارندگی، همچنان عقب‌ماندگی آبی آن نسبت به دوره‌های درازمدت جبران نشده است. براساس آمارهای وزارت نیرو، بارش‌های حوضه آبریز «مرزی‌شرق» در فصل پاییز، 38.2درصد از میانگین بارندگی در فصول پاییز نیم‌قرن اخیر کمتر است.

   پیش‌بینی بارش‌های زمستانی

اوایل پاییز که سازمان هواشناسی از احتمال بهبود بارش‌های جوی در این فصل خبر داد، بررسی‌ها حاکی از این بود که احتمال تداوم بارش‌های پاییزی در فصل زمستان چندان قوی نیست. این مسئله تا حدی می‌تواند اثرات افزایش بارندگی در فصل پاییز را خنثی کند و بارقه‌های امید رفع کم‌آبی کمرنگ شود. وزیر نیرو پیش‌ازاین گفته بود که ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی بسیار شدیدی مواجه بوده و جبران این کمبودها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی است. رضا اردکانیان بر مبنای همین تحلیل، برنامه‌ریزی و مصرف صحیح آب را گره‌گشا اعلام و تأکید کرده بود: مردم باید توجه داشته باشند تنش آبی همچنان پابرجاست. اظهارات مسئولان حاکی از آن است که باوجود بارش‌های اخیر، همچنان تنش آبی در ۳۳۴ شهر کشور ادامه دارد. بر این اساس، با وجود اینکه بارش‌های پاییزی مناسب بوده، اما با توجه به خشکسالی‌های متوالی در سال‌های اخیر باید چندین سال برای جبران منابع آبی ازدست‌رفته تلاش شود و این کار جز با مدیریت مصرف آب در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و خانگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید