• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41871
+
-

بازگشت حمله به دولت از تریبون‌های رسمی

نمایندگان مشهد و اصفهان حلقه پویای منتقدان دولت در بهارستان را تشکیل می‌دهند و خطیب‌های نمازجمعه 2 استان نیز در بیان انتقادات‌شان صراحت لهجه دارند

بعد از مشهد، اصفهان هم بلندگوی منتقدان دولت شده و حلقه قوی منتقدان دولتش در بهارستان و نزدیکی فکری و عملکردی آنها با نمایندگان خراسان رضوی سبب شده است که حالا اصفهانی‌ها هم در نقد دولت استرات‍ژی مشابهی با مشهدی‌ها داشته باشند؛ استرات‍ژی‌ای که صدای مشترکی در تریبون‌های نمازجمعه 2 استان دارد و پژواکش در مجلس به اقدامات مشابهی منجر می‌شود.
هرچند تا پیش از برگزاری انتخابات اردیبهشت‌ماه 96 خطبه‌های نمازجمعه سیداحمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد عملکرد دولت را مکررا نشانه گرفته بود، اما با دوقطبی شدن انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بین حسن روحانی و ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس سبب شد که نام مشهد به‌عنوان پایگاه ابراز مخالفت‌ها با دولت شناخته شد.
به گزارش همشهری، علمداری مشهد در نقد دولت اما بعد از انتخابات اردیبهشت‌ماه 96 کشدار‌تر شد و با کلید خوردن اعتراضات «نه، به گرانی در مشهد» رسما محصول نامیمون ایجاد ناامیدی از تریبون‌های رسمی به بار نشست.
چنانچه دولتمردان در سخنرانی‌هایشان گاه به کنایه و گاه به گلایه اعلام می‌کردند که برخی رقابت‌های انتخاباتی را استمرار می‌دهند و خیال پایان دادن به آن را ندارند.
جمعی از صاحب‌نظران جناح راست چون محمدرضا باهنر نیز به میدان آمده و در نکوهش این رویه گفته بود: برخی رقابت سیاسی را به اندازه‌ای بزرگ می‌کنند که فکر می‌کنند اگر آجری از زیر پای دولت بکشند به انقلاب خدمت کرده‌اند. من این را برای خودم و رقبا قبول ندارم. نه من این کار را با رقبا می‌کنم و نه از رقبا توقع دارم در رابطه با نیروهای ما این کار را بکنند. در مملکت فقر است اما افکار عمومی این فقر را 10برابر آنچه هست حس می‌کند. اگر گرانی هست که هست، احساسی که مردم دارند 8 برابر احساس واقعی آن است.
او به نامه‌ای اشاره کرده بود که بعد از حوادث دی‌ماه سال گذشته برای مقامات رسمی کشور نگاشته و نوشته بود: در نامه هفتم دی‌ماه گفتم از صدا و سیما و سایت‌های خبری تا گروه‌ها، کمپین‌ها و تریبون‌های نمازجمعه همه دارند ناکارآمدی دولت را به افکار عمومی تزریق می‌کنند. من فکر می‌کنم وقتی دولت را نقد می‌کنم دارم دولت را خراطی می‌کنم درحالی‌که از منظر افکار عمومی، نظام خراطی می‌شود. چون دولت یک بخش عظیمی از نظام است و مجلس هم همینطور.بعد از آن اعتراضات تا چند صباحی خبری از مخالفت‌های جدی با دولت از تریبون‌های رسمی به‌خصوص تریبون‌های نمازجمعه در مشهد و برخی شهرهای دیگر نبود و به‌نظر می‌رسید رقیب پرچم صلح را نیمه‌افراشته کرده بود.برنامه‌های دولت برای در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی در اقتصاد داخلی از سوی دیگر و تکاپوی دولت برای نگهداشتن برجام مابین ایران و اروپا و اعتماد‌سازی‌ دوباره در این مسیر از طریق پایبندی به اصول برجام و تکاپو برای پیوستن به FATF سبب شد منتقدان قدرت مانور بیشتری برای نقد دولت روحانی و عملکردش داشته باشند؛ آنچنان که همین‌ ماه گذشته ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی انتخاباتی او به بهانه روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی تریبون را در دست گرفت و گفت: خدا رحم کرد که رئیس جمهور نشدم که دلار 5 هزار تومان شود! همان روز محمدباقر قالیباف هم در دانشگاه تهران به بخش‌های دیگر دولت حمله کرد.نقد مکرر دولت از سوی پایگاه مشهدی‌ها که بلندگوی منتقدان در مباحث مربوط به گرانی‌ها، برجام و FATF بود رسما وجهه مشهد را به شهر منتقدان دولت و سیاست‌هایش تبدیل کرده است، انتقاداتی که محور مشترک زنجیره سراسری نقد علیه دولت شده است، زنجیره خطبه‌های ائمه جمعه که هر هفته در مواضعی مشترک به ایراد سخن می‌پردازند و با کنایه‌ها و گلایه‌های مشترک گوشه چشمی هم به دولت نشان می‌دهند.
در میان خطبه‌های نمازجمعه که این روزها در سیری مشابه دولت را نقد می‌کنند، خطبه‌های سیدیوسف طباطبایی‌نژاد، امام‌جمعه موقت اصفهان از سبک و سیاق دیگری برخوردار است که نشان از این دارد که بعد از مشهد، اصفهان علمداری نقد دولت را در دست گرفته است.
طباطبایی‌نژاد جمعه 2 هفته پیش که 18نفر از 19نماینده استان اصفهان در اعتراض به حذف ردیف بودجه پروژه‌های آبرسانی به استان اصفهان در لایحه بودجه 98 از سمت‌هایشان اعلام استعفا کرده بودند، به میدان آمد و از این استعفا اعلام حمایت کرد و گفت که تا رسیدن به نتیجه بر سر استعفایشان بمانند.البته او در جمعه‌ای که گذشت هر چند به نمایندگان مستعفی پیشنهاد کرد بر سر کارشان برگردند اما در عین حال تأکید کرد: دولتمردان بدانند که اصفهان و استان اصفهان به اندازه 11 استان کوچک مالیات می‌دهد، اگر این مالیات‌ها را می‌خواهند باید برای اصفهان هزینه کنند؛ اگر درآمد می‌خواهند باید بگذارند صنایع سر پا باشد و همانطور که می‌دانید سال گذشته قسمتی از ذوب‌آهن به‌خاطر کمی آب مختل ماند.
ماجرای استعفای دسته‌جمعی نمایندگان در مجلس به بهانه‌ای برای اختلاف و انشقاق میان نمایندگان تبدیل شده بود. نمایندگان اصفهان در حالی از حضور در 3 جلسه علنی پیاپی مجلس شورای اسلامی امتناع کردند که نمایندگان خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری استعفای آنها را تبلیغاتی و انتخاباتی تعبیر می‌کردند و به جد دنبال به جریان افتادن آن در صحن علنی مجلس
 بودند.
نکته قابل تامل در تشابه رفتاری اصفهان و مشهد در هجمه به دولت این است که از 18نماینده مستعفی اصفهان قریب به 15نفرشان از نظر سیاسی به جناح راست گرایش دارند و چهره‌هایی چون احمد سالک، محمدجواد ابطحی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و موسوی لارگانی در کنار حلقه اصلی نمایندگان مشهد چون کریمی قدوسی، محمد دهقان، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و نصرالله پ‍ژمانفر حلقه پویای منتقدان دولت در مجلس هستند و در طرح انتقاداتشان مشترک عمل می‌کنند؛ خواه آتش‌زدن برجام در بهارستان باشد یا حضور در تجمع مخالفان FATF  حوالی بهارستان، آنها گعده مرکزی منتقدان دولت در بهارستان را تشکیل می‌دهند که از بیان تذکرات و اخطارهای قانون اساسی گرفته تا طرح سؤال و استیضاح وزرا گام به گام هماهنگ شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید