گزارش مستند شرکت واگنسازی تهران از مسیری که در یکسال اخیر در پروژه ۷۰واگن آلومینیومی طی شده، نشان میدهد مدیریت جدید شهرداری تهران تا چه حد خسارات تصمیمهای غیرکارشناسی دوره قبل را میدهد.
به گزارش همشهری، قرارداد تأمین بخشی از قطعات و تجهیزات 70دستگاه واگن با استفاده از تسهیلات ارزی بانکی با طرف خارجی در اسفند1395 منعقد و اعتبار اسنادی غیرقابلبازگشت بدین منظور در اواخر اردیبهشت1396 گشایش شد. متعاقبا 50درصد از مبلغ قرارداد از محل وام ارزی بانکی با نرخ سود 10درصد (و بدون تأمین هیچگونه وجهی از طرف شرکت) در خرداد سال1396(2ماه قبل از اتمام مدیریت قبلی شهرداری) بهطرف خارجی پرداخت و درنتیجه قرارداد در این ماه نافذ شد. با توجه به تغییرات نرخ ارز که در مقاطعی از زمان بسیار زیاد است، اخذ تسهیلات ارزی بانکی از ریسک بالایی برای وامگیرنده برخوردار است.
در این پروژه نیز با توجه به ارزی بودن وام اخذشده، مبلغ پرداختی به بانک براساس نرخ ارز در زمان بازپرداخت اقساط وام محاسبه خواهد شد که این مبلغ تاکنون نزدیک به 3برابر شده است. درصورتیکه تسهیلات ریالی اخذ و با استفاده از آن ارز با نرخ پایین آن زمان خریداری و به طرف خارجی پرداخت میشد، اینهمه لطمات مالی به شهرداری تهران وارد نمیشد.
بر اساس این قرارداد، تجهیزات خارجی واگنها میبایست بهنوبت در 3مرحله در ابتدای ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد1397 در بندر خارجی آماده بارگیری میشد و حدود یکماه بعد به بندرعباس میرسید. بیش از 3ماه قبل از زمان انقضای اعتبار اسنادی پروژه، شرکت واگنسازی تهران با ارسال نامهای به بانک مربوط، تقاضای تمدید اعتبار اسنادی را اعلام کرد. با توجه به مشکلات موجود و متعاقبا تغییر سیاستهای ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخصوص نحوه تخصیص ارز به السیهای گذشته، فرایند تمدید اعتبار اسنادی به طول انجامید و نهایتا در آبان سال1397 تمدید و باقیمانده وجه پروژه بهطرف خارجی پرداخت شد. لازم به ذکر است با توجه به اینکه حتی اگر تغییرات فوقالذکر صورت نمیگرفت، بخش قابلتوجهی از تجهیزات خارجی پس از زمان انقضای اعتبار اسنادی به گمرک بندرعباس وارد میشد، بنابراین در این صورت نیز تمدید اعتبار اسنادی اجتنابناپذیر بود و همه اینها ناشی از شکل قرارداد و تأمین مالی بود که مدیریت قبلی شهرداری به این پروژه تحمیل کرده بود. هماکنون قطعات داخل واگنها ساخته شده و در شرکت واگنسازی تهران آماده استفاده است و نظر به تقاضای بالای مسافری در خطوط متروی تهران، این شرکت خود را متعهد میداند که به محض ترخیص و دریافت تجهیزات خارجی، عملیات تولید واگنها را در کوتاهترین زمان ممکن انجام و برای ارائه خدمات به شهروندان معزز تهرانی به شبکه حملونقل ریلی درونشهری تحویل دهد.
توضیح اینکه به دلیل جنس آلومینیومی بدنه این واگنها، پس از رسیدن ورقهای آلومینیومی مخصوص که جزو تجهیزات خارجی فوقالذکر هستند، مدت 45روز برای ساخت بدنه و رنگآمیزی آن به ازای هر قطار لازم است که به زمان تولید اضافه میشود. درحالیکه چنانچه بدنهها از جنس فولاد (کربن استیل) انتخاب میشد، ساخت بدنه و رنگآمیزی آن پیش از رسیدن تجهیزات خارجی صورت میگرفت و در نتیجه زمان تولید 45روز کاهش مییافت.
در این خصوص پیشبینی میشود که 80روز پس از رسیدن تجهیزات خارجی به کارخانه، با تلاش کارگران متخصص و زحمتکش کارخانه واگنسازی تهران، نخستین قطار به شبکه حملونقل ریلی درونشهری تحویل داده شود و پس از آن نیز در هر 20روز یک قطار دیگر تحویل خواهد شد.
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب :
41861
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved