• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41845
+
-

بورس به خواب زمستانی می‌رود

کارشناسان می‌گویند رکود بورس در یک دوره بلندمدت ادامه خواهد یافت

بورس
بورس به خواب زمستانی می‌رود

تحلیلگران می‌گویند با توجه به کاهش قیمت دلار، نفت و همینطور بروز تحریم‌ها روند نزولی بورس ادامه خواهد یافت و فعلا چشم‌انداز رشد برای بازار سهام وجود ندارد.
به گزارش همشهری، برخلاف آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد بورس نتوانست به رشدش ادامه دهد و اکنون پیش‌بینی می‌شود نزولی که از 9مهر‌ماه آغاز شده تا مدت‌ها و حتی برای 2سال ادامه پیدا کند. از مهر‌ماه تاکنون ارزش کل بازار سهام 170هزار میلیارد تومان کاهش یافته؛ درحالی‌که قبل از آن بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که شاخص بازار سهام می‌تواند به‌راحتی تا 250هزار واحد رشد کند و ارزش کل سهام شرکت‌ها ده‌ها هزار میلیارد تومان افزایش یابد اما از زمانی که قیمت دلار و بعد از آن نفت شروع به نزول کرد، ارزش کل بازار سهام هم با افت مواجه شد.

3قاب رکود
مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه به همشهری گفت: برای تحلیل چشم‌انداز بازار سهام باید کلیت اقتصاد را بررسی کرد و باید توجه داشت که هم‌راستا با بورس بقیه بازار‌ها هم یا در رکود به‌سر می‌برند یا در حال ورود به رکود هستند بنابر این شرایط بورس هم در همین قاب قابل بررسی است. او افزود: به‌طور کلی 3عامل مهم در آینده بازار سهام نقش زیادی دارد؛ نکته اول نرخ برابری ریال در برابر دلار است که از مهر‌ماه تاکنون کاهش یافته و هم‌اکنون در کانال 10هزار تومان در نوسان است و این موضوعی است که تقریبا کمتر کسی در بازار سرمایه آن را پیش‌بینی کرده بود و عمده تحلیلگران در برآورد‌های خود کف قیمت دلار را در محدوده 13هزار تومان درنظر گرفته بودند.
او توضیح داد: کاهش قیمت دلار به افت قیمت‌ها در بازار کالا و همینطور مبادلات بورس کالا منجر شده و این کاهش قیمت‌ها اثر خود را بر بودجه شرکت‌های بورس نمایان کرده؛ به‌طور مثال هم‌اکنون قیمت شمش فولاد در بورس کالا با کاهش زیادی مواجه شده و این موضوع روی درآمد تولیدکننده‌ها اثر‌گذار بوده است. او نکته دوم را کاهش قیمت کالاهای پایه (کامودیتی) در سطح جهان دانست و تأکید کرد: قیمت کالاهای پایه و مواد خام به پایین‌ترین سطح خود در جهان رسیده و این موضوع روی بازار سهام اثر زیادی داشته است؛ به‌دلیل اینکه کاهش قیمت این کالاها در سطح جهانی منجر به کاهش ارزش فروش شرکت‌هایی می‌شود که درآمدشان از محل فروش این کالاهاست. طحانی افزود: به‌طور مثال قیمت نفت هم‌اکنون به پایین‌ترین سطح رسیده و این موضوعی است که تقریبا برای بسیاری از کارشناسان قابل پیش‌بینی نبود.
مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه در مورد سومین عاملی که به تداوم نزول بازار سهام منجر خواهد شد، گفت: تحریم‌ها عامل سومی است که بدنه اقتصاد و همینطور بازار سرمایه را با چالش مواجه کرده؛ زیرا تحریم‌ها هزینه‌های تولید و فروش شرکت‌ها را افزایش داده است.
او با بیان اینکه مجموعه این عوامل منجر به بروز رکود در بازارها شده است، تأکید کرد: با جمع‌بندی این 3 عامل فکر می‌کنم این رکود حداقل یک تا 2سال ادامه یابد و تا زمانی که روابط ما به‌صورت واقعی با بانک‌های بین‌المللی برقرار نشود به‌نظر می‌رسد خارج‌شدن اقتصاد و متناسب با آن بازار سرمایه از مشکلات کنونی دشوار باشد.

نزول تا 146هزار واحد
بهزاد صمدی، یک تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه هم درباره آینده شاخص بورس گفت: درست از زمانی که شاخص بورس به بالاترین حد خود رسید، قیمت دلار و قیمت جهانی نفت شروع به نزول کردند و این نزول همچنان ادامه دارد؛ به‌طوری که قیمت نفت از 86دلار به محدوده 53دلار رسید و نرخ برابری ریال در برابر دلار هم از 19هزارو 500 به محدوده 9800تومان رسید. او با بیان اینکه قیمت نفت خام سنگین ایران به 49دلار رسیده است، اضافه کرد: البته باید در نظر داشت اگر قیمت نفت به زیر 50دلار برسد برای شرکت‌های تولید‌کننده نفت در آمریکا از نظر به‌صرفه بودن تولید خطرناک است اما من فکر می‌کنم که قیمت نفت تا محدوده 40تا 42دلار هم کاهش پیدا کند.
 صمدی با تأکید بر اینکه بازار سرمایه ایران وابستگی زیادی به شرکت‌هایی دارد که کالاهای پایه یا مواد خام صادر می‌کنند، گفت: از نظر بنیادی 70درصد بازار سهام ایران وابسته به چنین شرکت‌هایی است؛ بنابر این تا زمانی که قیمت کالاهای پایه(کامودیتی) در سطح جهان دوباره با رشد مواجه نشود بازار عمدتا در همین محدوده نوسان خواهد داشت.
او با اشاره به بروز تحولات سیاسی در منطقه ازجمله در یمن، سوریه و افغانستان که ممکن است تا 100روز آینده به وقوع بپیوندد، گفت: اتفاق‌های سیاسی، بودجه، لایحه تامین مالی تروریسم، کانال مالی ایران و اروپا، قیمت دلار و نفت و نوسان‌های قیمت جهانی کالاهای پایه و مواد خام آینده بازار را ترسیم می‌کند. او پیش‌بینی کرد: شاخص بورس از نظر تکنیکالی در روز‌های آینده به محدوده 152هزارو 900تا 153هزار واحد خواهد رسید که محدوده کف کانال نزولی است و این احتمال وجود دارد که بازار به این محدوده واکنش مثبتی نشان دهد اما باید توجه داشت که این رشد مقطعی است و نمی‌تواند از دوام و پایداری لازم برخوردار باشد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ممکن است شاخص تحت‌تأثیر یک رشد مقطعی تا 162یا حتی 163هزار واحد هم رشد کند اما این رشد بادوام نیست؛ چراکه بعید است پول و نقدینگی جدید وارد بازار شود؛ برای ورود نقدینگی جدید به یک اعتماد‌سازی‌ در بازار نیاز است.
صمدی با بیان اینکه شاخص بعد از آن تا محدوده 146یا 148هزار واحد افت خواهد کرد، گفت: بعد از آن انتشار گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند و می‌تواند روند نزولی بازار سهام را تعدیل کند اما به‌طور کل باید درنظر داشت که با توجه به همه عوامل اقتصادی فعلا چشم‌انداز مساعدی برای بورس قابل تصور نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید