• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41842
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9mzx
+
-

معامله زمین بار دیگر جذاب شد

آمارهای تازه ثابت می‌کند بیش از اینکه افزایش قیمت مصالح در رشد قیمت مسکن نقش داشته باشد، جهش قیمت زمین مسکونی این اتفاق را رقم زده است

در تابستان امسال، متوسط قیمت هر مترمربع زمین مسکونی در مناطق شهری کشور با 49.2 درصد افزایش نسبت به تابستان پارسال، به یک‌میلیون و 725 هزار تومان رسیده است. همچنین داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در این فصل میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در مناطق شهری به2 میلیون و 226 هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 44.4 درصد رشد کرده است. به گزارش همشهری، این ارقام از میانگین وزنی کل معاملات ثبت شده در سامانه ملی املاک و مستغلات کشور استخراج شده و تفاوت جدی آن با عدد و رقم بازار مسکن شهرهای بزرگ و به‌ویژه تهران از همین محل ناشی می‌شود. در محاسبات مرکز آمار ایران، حداقل قیمت یک مترمربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی در تابستان امسال 40 هزار تومان و حداکثر آن 31 میلیون و 470 هزار تومان بوده است و میانگین متراژ زمین در این معاملات 307 مترمربع اعلام شده است. قیمت برآورد شده بر اساس میانگین وزنی این معاملات یک‌میلیون و 725 هزار تومان برای هر مترمربع زمین بوده که نسبت به فصل بهار 29درصد و نسبت به تابستان پارسال 49.2 درصد رشد داشته و تعداد معاملات زمین در فصل تابستان نسبت به فصل قبل 11.1 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 41.9 درصد رشد کرده است. این آمارها نشان می‌دهد بیش از اینکه افزایش قیمت مصالح در رشد قیمت مسکن نقش داشته باشد، جهش قیمت زمین مسکونی این اتفاق را رقم زده است.

سبقت قیمت زمین از مسکن
در تابستان امسال بر اساس آمارها، ارزان‌ترین قیمت برای فروش هر متر زیربنای مسکونی در مناطق شهری 86.5 هزار تومان و گران‌ترین قیمت هر مترمربع 38 میلیون و 80 هزار تومان ثبت شده است. در این فصل میانگین قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی با 44.4 درصد افزایش نسبت به تابستان سال قبل به 2میلیون و 262 هزار تومان رسیده که نسبت به میانگین قیمت در فصل بهار امسال نیز 14.9 درصد رشد داشته است. بر اساس آمارها میانگین قیمت مسکن حدود 5درصد کمتر از قیمت زمین رشد کرده و از سوی دیگر تعداد معاملات مسکونی نیز نسبت به تابستان پارسال فقط 15.8 درصد رشد کرده که نسبت به معاملات زمین رشد بسیار محدودتری است. این اتفاق را می‌توان نشانه ورود سرمایه‌گذاران و سازندگان به حوزه تولید مسکن تلقی کرد؛ هرچند فعلا با جهش قیمت نهاده‌های ساختمانی و همچنین ورود بازار مسکن به رکود سنگین، احتمال تجدیدنظر سرمایه‌گذاران برای آغاز یا اتمام تولید مسکن وجود دارد.

کاهش 10 درصدی قراردادهای اجاره
فصل تابستان به‌عنوان دوره رونق جابه‌جایی در بازار مسکن، همواره با افزایش در تعداد قراردادهای اجاره همراه است اما در تابستان 1397 صدور قراردادهای اجاره مسکن 9.8 درصد نسبت به تابستان سال قبل کاهش یافته است. مشاوران املاک دلیل اصلی افت تعداد قراردادهای اجاره مسکونی صادرشده در این دوره را جهش اجاره‌بها تحت تأثیر رشد قیمت مسکن و تفاهم مستأجران با صاحب‌خانه‌ها برای افزایش متعادل اجاره عنوان می‌کنند. البته باوجوداینکه تعداد اجاره‌نامه‌های صادره با کاهش مواجه بوده، باز هم متوسط قیمت اجاره در کشور 26درصد نسبت به فصل تابستان سال قبل افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در تابستان امسال ارزان‌ترین نرخ اجاره‌بهای مسکونی برای هر متر زیربنای مسکونی 181‌تومان و گران‌ترین نرخ آن 146‌هزار و 944‌تومان ثبت شده است. با توجه به اینکه میانگین مساحت واحدهای مسکونی اجاری در این فصل 97‌متر بوده است، می‌توان گفت در کل کشور، اجاره واحدهایی با این متراژ از حوالی متری 17 هزار تومان تا بالای 14‌میلیون تومان محاسبه شده است.


این خبر را به اشتراک بگذارید