شیوا نوروزی
تحصیل در خارج از کشور همیشه دغدغه و دردسرهای زیادی را در هر دورانی برای دانشجویان و خانوادهها دارد که دلتنگی و دوری از خانواده و لحظهشماری برای دیدار دوباره بر تحمل این شرایط دامن میزند. خروج والدین هم در بعضی دههها شرایط و ضوابط خاص خود را داشته. وزارت فرهنگ و آموزشعالی در مورد نحوه خروج والدین دانشجویان مشغول تحصیل در خارج از کشور در سال61 شرایطی را درنظر گرفته بود تا این کار با دغدغه کمتری انجام شود. در آن زمان طبق گفته عباس طائب، معاون دانشجویی این وزارتخانه خروج خانوادهها بهصورت گروهی نبود بلکه پس از دریافت معرفینامه از وزارتخانه، به اداره گذرنامه مراجعه و پس از انجام تشریفات اداری، خروج امکانپذیر میشد. تنها ضابطهای که برای خروج درنظر گرفته شده بود، تعلق گرفتن ارز در نیمسال دوم سال60 به دانشجویان بود که خانوادهها با پرکردن فرم درخواست مربوطه و ضمیمه کردن فتوکپی حواله صدور ارز میتوانستند درخواست خروج از کشور کنند. طبق گفته طائب مقدار ارز و مدت اقامت والدین به ضوابط بانک مرکزی و اداره گذرنامه ربط داشته. البته توصیه او به والدین دانشجویان در سال61 این بود که اگر میتوانند فرزندانشان را ترغیب به آمدن به ایران کنند تا ضمن دیدار با والدین، اقوام و آشنایان، بیشتر در جریان مسائل جاری کشور و خبرسازیهای عجیب و غریب خبرگزاریهای صهیونیستی و امپریالیستی در نشر اخبار ضدجمهوری اسلامی در خارج از کشور قرار گیرند. در چنین فضایی وزارت فرهنگ و آموزشعالی اعلام کرده بود کلیه دانشجویانی که در رشتههای معتبر در دانشگاههای معتبر تحصیل میکنند اگرچه حتی از ارز دانشجویی برخوردار نباشند میتوانند به ایران مسافرت و بهراحتی بازگشت کنند که همسرانشان را نیز شامل میشد.
توزیع عادلانه خودرو با مالیات
این تصور را که خرید خودرو از شرکتهای خودروسازی و نمایندگیهای داخلی حق بهجانب برای قشر متوسط و حتی قشر مرفه جامعه در سالهای اخیر به فرایندی عجیب و غریب و خندهدار تبدیل شده ، به فراموشی بسپارید. اوایل دهه 60 در ایران پس از انقلاب، دههای کلیدی، پراسترس و مملو از صفهای عریض و طویل برای نیازمندان و متقاضیان خودرو بودهاست. اگرچه دهههای 50 و 70 شمسی نیز در تاریخ بازار خودروی ایران به دهههای اوج واردات خودروهای لوکس مشهورند، اما دهه60 و بهصورت ویژه سال1361، نقطه آغاز اجرای طرحی بود به نام «توزیع عادلانه خودرو»که برمبنای قرعه کشی به ثبتنام کنندگان خودرو تعلق میگرفت. باوجود اینکه در روزنامههای همان سال نیز به ترافیک بهعنوان مشکل و مسئلهای قدیمی اشاره شده که حل آن نیازمند برنامههایی دقیق و اصولی بودهاست، برنامههایی که گویا هنوز هم بهبار ننشستهاند؛ اما خواندن هفتخوانی که در آن سال شهروندان برای خرید خودرو باید از آن میگذشتند، نشان از اهمیت بالای تملک خودرو در دورانی را دارد که مالکان برای خریداری خودروهای داخلی مدل 61 باید از 4000تا 16000تومان و برای خودروهای خارجی از 80هزار تا 32هزار تومان مالیات میدادند.
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب :
41823
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/M6qA
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved