• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41822
+
-

نسخه‌ای که هنوز پیچیده نشده است

نسخه‌ای که هنوز پیچیده نشده است

مریم سمائی

36سال پیش وقتی حسین هراتی، نماینده مردم سبزوار در مسافرت خود به این شهر با داروخانه‌ای مواجه شد که به‌علت نداشتن دکتر داروساز تعطیل شده و مردم را در تنگنا قرار داده بود، تصمیم گرفت که طرحی را در مجلس مطرح کند که به موجب آن داروخانه‌ها بتوانند بدون حضور دکتر داروساز و توسط کارگران نسخه‌پیچ اداره شوند.

در آن زمان این طرح مورد‌حمایت صاحبان داروخانه‌ها قرار گرفت درحالی‌که کارگران نسخه‌پیچ به آن اعتراض داشتند و معتقد بودند که باید همه جوانب در این طرح بررسی شده و اختیار تام از صاحبان داروخانه‌ها گرفته شود. شهر تهران در سال61 بیش از 700داروخانه داشت و اعضای «انجمن اسلامی نسخه‌پیچان» آن نسبت به طرح انتقاد داشتند. آنها می‌گفتند که این طرح به این دلیل مورد‌حمایت اتحادیه داروخانه‌داران است که به موجب آن اجازه داده می‌شود داروخانه‌هایی که بیش از 10سال سابقه نسخه‌پیچی دارند بدون داشتن دکتر داروساز به کارشان ادامه دهند و این یعنی حذف حقوق دکتر داروساز. آن زمان حقوقی که یک دکتر داروساز در تهران دریافت می‌کرد بین 12تا 18هزار تومان بود اما در شهرستان‌ها این رقم به مرز 20هزار تومان هم می‌رسید که البته اغلب دکترها حاضر به‌کار در شهرستان‌ها نبودند و برخی هم که در داروخانه‌ها مشغول به‌کار می‌شدند تنها 2ساعت آن هم زمانی که امکان بازرسی از سوی وزارت بهداری وقت وجود داشت در داروخانه حاضر می‌شدند.

برخی نسخه‌پیچان به این امر هم اعتراض داشتند که نبود دکتر داروساز موجب به‌وجود آمدن تخلف در داروخانه‌ها می‌شود و داروخانه را به تجارتخانه تبدیل می‌کند. از سوی دیگر در این طرح به نسخه‌پیچان این امکان را می‌داد که بعد از 10سال سابقه نسخه‌پیچی، داروخانه داشته باشند اما کارگران نسخه‌پیچ می‌گفتند که« ما هیچ وقت امکان تاسیس داروخانه را نداریم و این طرح تنها دست صاحبان داروخانه را برای اخراج ما بازگذاشته است».

دکترهای داروساز طبق قانون موظف بودند که تمام نسخه‌ها را بعد از جمع‌آوری دارو توسط کارگران نسخه‌پیچ، از نظر قیمت، ترکیب آن، نحوه مصرف، عوارض و... کنترل کنند و به دست بیمار بدهند اما این امر نه‌تنها در آن زمان چندان اجرا نمی‌شد بلکه هنوز هم بعد از گذشت 36سال محلی برای مناقشه است.

جالب آنکه چند وقت پیش در سال 1397 اکبر ترکی، عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن انتقاد از حضور نداشتن دکتر داروساز یا همان مسئول فنی در داروخانه‌ها ، خواهان نظارت سازمان نظام پزشکی وزارت بهداشت و درمان برای رفع این مشکل شد. او گفت که داروسازان در زمان نسخه‌پیچی در داروخانه‌ها باید نحوه مصرف و عوارض دارو را به بیماران توضیح دهند در غیراین صورت حق بیمار را ضایع کرده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید