• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41820
+
-

اکران سیاست در سینماهای تهران

مسعود پویا

جدول اکران سینماها که هر روز در اطلاعات و کیهان چاپ می‌شد از پرخواننده‌های ستون‌های مطبوعات بود؛ جدولی که نقشی کلیدی در تعیین سبد فرهنگی مردم ایفا می‌کرد. در روزگاری که سینما رفتن هنوز مهم‌ترین تفریح مردم بود، خیلی‌ها روزنامه را برای جدول اکرانش می‌خریدند.

بازار داغ اکران فیلم خارجی

مردم در سال61 به تماشای چه فیلم‌هایی می‌رفتند؟ مروری بر فیلم‌های اکران شده در این سال از سبدی متنوع حکایت دارد. بیش از 200 فیلم در فاصله فروردین تا اواخر بهمن 61 در سینماهای تهران به نمایش درآمده‌اند. ماهنامه سینمایی فیلم در سومین شماره‌اش نام همه فیلم‌های اکران شده در سال را با این توضیح به‌چاپ رسانید: «لازم به توضیح است که نام این فیلم‌ها براساس برنامه سینماها که هر روز در روزنامه‌ها به‌ چاپ می‌رسید استخراج شده. در این برنامه تنها نام 90 سینما از 120 سینمای تهران به چاپ می‌رسد.

اما باتوجه به اینکه فیلم‌ها عموما تکراری هستند و پس از پایان نمایش در یک سینما از سینمای دیگری سر درمی‌آورند، به احتمال قوی فیلم‌های نمایش داده شده در 30 سینمای باقی‌مانده نیز در میان همین فیلم‌هاست».

در شرایطی که تولیدات سینمای ایران انگشت‌شمار است بازار اکران در اختیار فیلم‌های قدیمی خارجی و ایرانی قرار دارد چون اغلب فیلم‌های فارسی در شرایط تازه امکان نمایش ندارند، اکثر فیلم‌های اکران را آثار خارجی تشکیل می‌دادند.

سال 61 بازار فیلم‌های سیاسی همچنان داغ است حتی در ملودرام اشک‌انگیز «دختر گل‌فروش» محصول کره شمالی هم در انتها انقلابی دهقانی رخ می‌دهد.

نمایش فیلم‌های سیاسی در فیلمخانه

فیلمخانه ملی ایران در فروردین 61 هفته‌فیلمی به مناسبت روز جمهوری اسلامی برگزار کرد که نگاهی به ترکیب فیلم‌ها حال و هوای آن روزها را بازتاب می‌دهد: «دسامبر» (الجزایر)، «بیداد» (مکزیک)، «من کوبا هستم» (کوبا)، «زنده باد لومومبا» 
(شوروی)، «رم شهر بی‌دفاع» (ایتالیا)، «کشتار در رم» (ایتالیا)، «مبارزان فلسطین» (فلسطین) و 2 فیلم ایرانی «سفر سنگ» و «خون بارش».

 سینما فرهنگ، میزبان علاقه‌مندان حضور در این هفته فیلم بود و طبق آگهی منتشر شده در روزنامه اطلاعات درآمد حاصله به نفع جنگ‌زدگان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

جدول روزانه سینماها که در روزنامه‌ها به چاپ می‌رسید جزو پرخواننده‌ترین ستون‌های مطبوعات بود


این خبر را به اشتراک بگذارید