• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 1 دی 1397
کد مطلب : 41696
+
-

لژیونرهای نفرین‌شده

لژیونرهای نفرین‌شده

تیم ملی در شرایطی به استقبال جام‌جهانی2018 رفت که لژیونرهای این تیم شرایط درخشانی را پشت سر می‌گذاشتند. علیرضا جهانبخش به تازگی کفش طلای فوتبال هلند را تصاحب کرده بود و درون زمین، مهارنشدنی به‌نظر می‌رسید. کریم انصاری‌فرد در لباس المپیاکوس در اوج قرار داشت و احسان حاج‌صفی نیز وضعیت نسبتا خوبی را در لیگ یونان تجربه می‌کرد. سعید عزت‌اللهی در آمکار بالاخره فرصت کافی برای بازی را به‌دست آورده بود و سامان قدوس بهترین مهاجم فصل لیگ سوئد به شمار می‌رفت. حتی گوچی در هیرنفین گل‌های مهمی به ثمر رسانده بود و امیر عابدزاده در ترکیب ماریتیمو گلر به‌شدت مستعدی به‌نظر می‌رسید. کاوه رضایی نیز با وجود دعوت نشدن به فهرست کی‌روش، توجه هواداران فوتبال در بلژیک را به‌خودش جلب کرده بود. اگر چه ستاره‌های داخلی لیگ نیز در روسیه شگفت‌انگیز ظاهر شدند اما تجربه و اعتماد به نفس لژیونرها، نیروی محرک تیم کارلوس کی‌روش بود. کمتر از شش‌ماه از جام‌جهانی سپری شده و حالا دیگر اوضاع ستاره‌های شاغل در اروپا، چندان امیدوارکننده به‌نظر نمی‌رسد. به جز سردار آزمون که نسبت به فصل قبل احیا شده و میلاد محمدی که همچنان با نوسان کم به‌صورت ثابت برای اخمت گروژنی بازی می‌کند، اوضاع سایر لژیونرهای ملی‌پوش حال حاضر فوتبال ایران، تا حدودی نگران‌کننده است.
مرتضی پورعلی‌گنجی پس از چندین هفته مصدومیت، بازگشت به ترکیب یوپن بلژیک را با گلزنی جشن گرفته اما هنوز تردیدهایی در مورد سطح آمادگی او برای حضور در جام ملت‌ها وجود دارد. صادق محرمی عملا از دیدارهای اروپایی تیمش هیچ سهمی ندارد و شاید در نهایت از لیست تیم ملی نیز کنار گذاشته شود. وحید امیری در فوتبال ترکیه ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شده و بسیاری از دیدارهای این فصل را از روی نیمکت تماشا کرده است. سعید عزت‌اللهی قبل از جا افتادن در تیم ردینگ مصدوم شده و هنوز نتوانسته به میادین برگردد و کریم انصاری‌فرد نیز مدت زیادی را برای انتخاب تیم جدید از دست داده تا همچنان در ناتینگهام فارست نقشی به‌جز بازیکن نیمکت‌نشین نداشته باشد. مهدی طارمی در قطر با انبوهی از انتقادها روبه‌رو شده و کاوه رضایی نیز با این روند خیلی زود در فهرست مازاد باشگاه بروژ قرار خواهد گرفت. حتی علی قلی‌زاده که در شارلروا فوق‌العاده نشان داده، در بدترین زمان ممکن با مصدومیت روبه‌رو شده و حداقل دو بازی اول تیم ملی در جام ملت‌ها را از دست خواهد داد. بزرگ‌ترین نگرانی اما به علیرضا جهانبخش مربوط می‌شود؛ ستاره‌ای که تقریبا همه رسانه‌های انگلیسی او را در فهرست خریدهای ناموفق تابستانی لیگ برتر قرار داده‌اند. گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه برایتون در این فصل نه گلی به ثمر رسانده و نه هیچ پاس گلی به هم‌تیمی‌ها داده است. او به‌عنوان آقای گل لیگ هلند راهی برایتون شد اما بعید نیست سرنوشتی مشابه آقای گل قبلی این لیگ وینسنت یانسن پیدا کند و تنها بعد از یک فصل از لیگ جزیره طرد شود. با وجود قرار نگرفتن در فهرست گلزنان باشگاه، علیرضا پیش از آسیب‌دیدگی در 4دیدار متوالی به‌صورت ثابت از دقیقه یک برای تیمش به میدان رفت. به‌نظر می‌رسید او بالاخره موفق شده نظر مثبت کریس هیوتون را جلب کند اما مصدومیت این بازیکن که در بازی با اورتون ایجاد شده بود، 2بار دیگر تشدید شد تا او در 6هفته گذشته حتی یک دقیقه نیز برای تیم به میدان نرفته باشد. درصورت اضافه‌شدن به اردوی تیم ملی و رسیدن تیم کارلوس کی‌روش به مراحل پایانی جام ملت‌ها، جهانبخش حدود 6مسابقه دیگر را از دست می‌دهد. غیبت در دو مسابقه حساس با لیورپول و منچستر، عملا این بازیکن را به مهره فراموش‌شده هواداران برایتون تبدیل خواهد کرد. در چنین شرایطی حتی این احتمال وجود دارد که باشگاه با جدایی موقت او برای ملحق‌شدن به تیم ملی مخالفت کند، چرا که با توجه به مصدومیت نسبتا طولانی این بازیکن، آمار غیبت‌های او در این فصل به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.
علیرضا جهانبخش راهی لیگ برتر  انگلیس شد تا برای تبدیل‌شدن به مهم‌ترین ستاره آسیایی شاغل در اروپا تلاش کند اما به‌نظر می‌رسد این لقب با اقتدار بسیار زیادی در اختیار سون هیونگ مین باشد. ستاره خستگی‌ناپذیر تاتنهام آنقدر برای تیم پوچتینو اهمیت دارد که باشگاه رسما اعلام کرده او را در مرحله گروهی جام ملت‌ها به تیم ملی تحویل نخواهد داد. سون در همین فصل یک‌بار باشگاه را مجاب کرد تا در بازی‌های آسیایی جاکارتا به میدان برود. او توانست با قهرمانی در این رقابت‌ها، از خدمت سربازی معاف شود و تهدید جدی جدایی اجباری از اسپرز برای ملحق شدن به نیروهای نظامی در کشورش به‌مدت دو سال را پشت سر بگذارد. مدیران تاتنهام در ازای این لطف بزرگ به سون و تیم ملی امید کره، حالا یک امتیاز ویژه از فدراسیون فوتبال این کشور گرفته‌اند و سون را یک هفته بعد از شروع جام ملت‌ها به این تیم تحویل خواهند داد. بدین‌ترتیب ستاره کره‌ای می‌تواند در دیدار رفت مرحله نیمه‌نهایی جام اتحادیه برابر چلسی و دیدار حساس با منچستریونایتد نیز حاضر باشد و سپس به اردوی تیم ملی برود. شاید این حرکت اسپرز، با استقبال سایر تیم‌هایی که دارای فوتبالیست‌های آسیایی هستند نیز مواجه شود و آنها نیز بازیکنان‌شان را دیرتر از زمان آغاز جام ملت‌ها به کشورهای مختلف تحویل بدهند.
جام ملت‌ها، یک فرصت ایده‌آل برای جنگیدن بر سر یک افتخار بزرگ ملی است اما از طرفی برگزاری آن در این مقطع زمانی، برای همه لژیونرها نگران‌کننده خواهد بود. نفراتی مثل جهانبخش، عزت‌اللهی و انصاری‌فرد، این خطر را احساس می‌کنند که پس از پایان این تورنمنت، دیگر تا پایان فصل روی نیمکت تیم‌های‌شان بمانند و حتی در انتهای لیگ در فهرست مازاد قرار بگیرند. مصدومیت و فشار روی لژیونرها در شرایط فعلی، وضعیتی مشابه تیم ملی قبل از جام‌جهانی2006 را تداعی می‌کند؛ جایی که اسم‌های بزرگ در بدترین شرایط به تیم برانکو پیوستند و هرگز نتوانستند نمایشی در حد و اندازه نام‌شان در آلمان ارائه کنند. به‌نظر می‌رسد در امارات، لژیونرها دیگر کلید موفقیت تیم ملی نخواهند بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید