محمدعلی علومی /نویسنده و اسطورهشناس
کلمه یلدا با مولود و میلاد و تولد همخانواده است. بنا به اظهارات بعضی از زبانشناسان، اصل سریانی دارد و فارسی نیست. یلدا، جشن میلاد و یکی از جشنهای منتسب به تمدن کشاورزی و دامپروری بود که برای گذشتگان شکل آیینی داشت. این جشن با ستایش و نیایش آمیخته بود؛ برخلاف امروز که صرفا جنبه تفریحی و دورهمی دارد. چون در نظام اساطیری هرچه هدفمند بود اسطوره محسوب میشد. روز و شب و جریان طلوع و غروب خورشید وجوه مینوی و قدسی داشتند. از این رو در طولانیترین شب سال ستایش خورشید و مهر امری بر ضد تیرگی و سرما و بهنفع گرمی و روشنی به حساب میآمد.
برخلاف امروز که هر پدیدهای با یافتههای علمی توجیه و رمزگشایی میشود، همهچیز در رمزهای مینوی پیچیده بود. یلدا، انقلاب زمستانی محسوب میشد و در همه خاورمیانه این مراسم را بهشکلی برگزار میکردند. دوران کشاورزی و شبانی با عبور از چند مرحله بزرگ یعنی عبور از غارنشینی و یکجانشینی با کشف گاری و رام شدن اسب، ذوب کردن آهن و پیشرفت کشتوکار حاصل شده بود. ازاینرو بلافاصله در جهان رمزآلود همکاری انسان و آسمان مطرح بود. تصور بر این بود که در طولانیترین شب جشن و نیایش کمک میکند که اهورا بر تیرگی پیروز شود. پس از قرون وسطی چند اختراع مهم قطبنما، ماشین چاپ و بخار و نشر مطبوعات و تبادل اندیشهها جهان ناشناخته را در معرض شناخت قرار داد. متناسب با همه اینها خردگرایی و علممحوری جایگزین باورها شد. انقلاب تکنولوژی مرحله فراتر از انقلاب صنعتی است و شناخت کیهان و کهکشان را مدنظر قرار داده است. از همین رو جهانبینی و ادراک جهان در معرض تغییری مجدد قرار دارد. با اینهمه هنوز هم یلدا بهعنوان فرصتی برای نکوداشت گرمی و روشنی جشن گرفته میشود.
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب :
41677
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/ZRnw
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved