• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41657
+
-

تغییر قانون پوشش در کنگره

راه یافتن نمایندگان زن مسلمان به کنگره آمریکا، قوانین 180 ساله مربوط به پوشش نمایندگان را تغییر می‌دهد

گزارش
تغییر قانون پوشش در کنگره

حضور تاریخی 2زن مسلمان در مجلس نمایندگان آمریکا، نه‌تنها نظرات جدیدی را به کنگره آمریکا برده که پوشش نو و جدیدی را هم در مرکز قانونگذاری این کشور رواج خواهد داد.
ایلهان عمر، نماینده مسلمان دمکرات که اصلیتی سومالیایی دارد، به پشتوانه یک قانون جدید که قرار است تا یک ‌ماه دیگر در مجلس نمایندگان مطرح شود، با حجاب اسلامی در ساختمان مجلس حاضر خواهد شد و رشیده طالب، دیگر نماینده مسلمان دمکرات که اصلیتی فلسطینی دارد گفته است که در مراسم ادای سوگند، با لباس سنتی سرزمین پدری‌اش حاضر خواهد شد.
هر دو نماینده، پیش از شروع کار مجلس جدید در‌ماه ژانویه، به‌خاطر نظراتشان درباره ارتباط آمریکا و لابی‌های اسرائیلی خبرساز بوده‌اند و حالا این پوشش آنهاست که تصویر جدیدی را در مجلس نمایندگان خلق خواهد کرد.
طالب که پیش‌تر گفته بود برخلاف رسم معمول در مجلس نمایندگان، در سفر سنتی ایپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل) به اسرائیل شرکت نخواهد کرد و به جای آن به سرزمین‌های فلسطینی سفر خواهد کرد، در اینستاگرام تصویری از لباسی که می‌خواهد در مراسم ادای سوگند بپوشد منتشر کرده و نوشته است: «این لباسی است که در مراسم ادای سوگند در کنگره خواهیم پوشید.» او همچنین نوشته است که این لباس سنتی را که در فلسطین با نام ثوب شناخته می‌شود به احترام مادرش به تن خواهد کرد.
مسئله برای ایلهان عمر البته کمی پیچیده‌تر است و او مانع قانونی برای پوشیدن حجاب دارد. به گزارش سی‌ان‌ان، براساس قانونی که در سال 1837تصویب شده است، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نمی‌توانند درحالی‌که سرشان پوشیده است وارد مجلس شوند. این قانون، در رابطه با کلاه مردان وضع شده است. با این حال، دمکرات‌های مجلس نمایندگان که اکثریت آن را در اختیار دارند، پیش‌نویس قانونی را ارائه داده‌اند که این قانون قدیمی را ملغی می‌کند. ایلهان عمر در کنار نانسی پلوسی، رهبر دمکرات‌های مجلس نمایندگان و جیم مک‌گوون نماینده جمهوریخواه و رئیس کمیته قوانین داخلی مجلس یکی از 3 مطرح‌کننده این قانون جدید است. او بعد از انتشار خبر این پیش‌نویس در حمایت از حجاب خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «هیچ‌کس به جز خود من روی سرم روسری نمی‌گذارد. این انتخاب من است و مورد حمایت متمم اول قانون اساسی هم هست. و البته آخرین (قانونی) هم که می‌خواهم تلاش کنم تا بردارم نخواهد بود.»
این قانون قدیمی، فقط شامل حجاب اسلامی نمی‌شود و براساس آن، استفاده از کیپا-کلاهی که یهودی‌های مذهبی به سر می‌گذارند - هم ممنوع است. با لغو این قانون، یهودیان هم می‌توانند با کیپا به کنگره بروند.


لباسی که رشیده طالب در مراسم ادای سوگند مجلس نمایندگان به تن خواهد کرد. او این عکس را در اینستاگرام منتشر کرده است .

مکث
اولین نماینده محجبه در پارلمان سوئد

همزمان با آمریکا، در سوئد هم حضور یک زن مسلمان محجبه در پارلمان، تاریخ‌ساز شده است. لیلا علی علمی، نماینده سومالیایی‌تبار پارلمان سوئد، زمانی که تنها 2سال داشت از سومالی همراه با خانواده‌اش به سوئد مهاجرت کرد. او با پیروزی در انتخابات پارلمانی پاییز، خیلی‌ها را در سوئد غافلگیر کرد و موضع‌گیری‌های نژادپرستانه زیادی علیه او ایجاد شد. با این حال این نماینده در گفت‌وگو با گاردین گفته است که تحت‌تأثیر این توهین‌ها قرار نمی‌گیرد و با قدرت به کارش ادامه می‌دهد. به‌عنوان نماینده احزاب سبز در سوئد، فاطمه علی علمی موضع‌گیری صریح و شفافی علیه قدرت‌گیری راست‌ها در کشورش دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید