• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41644
+
-

مشعل گاز زاهدان گرما ندارد

انرژی
مشعل گاز زاهدان گرما ندارد

اسفند 95 بود که مشعل گاز زاهدان با حضور رئیس‌جمهور روشن شد و حسن روحانی آن را «تحقق وعده دولت و آرزوی دیرینه مردم» لقب داد. از آن زمان تا امروز فقط 10درصد خانوارهای زاهدانی، یعنی 15هزار مشترک از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند و 90درصد باقیمانده باید از نفت، گازوئیل یا کپسول‌های گاز مایع استفاده کنند. البته این ارقام از زبان مسئولان شرکت گاز نقل شده و با آمارهای شرکت پخش که از وجود 190هزار خانوار مصرف‌کننده نفت سفید در زاهدان حکایت می‌کند، همخوانی ندارد.
به گزارش همشهری، تعلل از توسعه شبکه گازرسانی در زاهدان آنگاه بیشتر به چشم می‌آید که گفته می‌شود آتش‌سوزی 2‌روز پیش مدرسه‌ای در زاهدان که 3‌کودک دبستانی را به کام مرگ فرستاد و دوباره داغ شین‌آباد را تازه کرد، از یک چراغ ‌نفتی آغاز شده بود.
در سال‌1393وقتی گاز طبیعی به ایرانشهر رسید و آخرین استان کشور که از قضا محروم‌ترین نیز هست از نعمت بی‌بدیل گاز بهره‌مند شد، برنامه‌ریزی برای توسعه شبکه گازرسانی در این استان با قوت بیشتری دنبال شد و در تنگنای منابع، ظرف 2 سال خط لوله به زاهدان رسید. از آنجا هم مقرر شد ظرف 3 سال گاز به زابل و چابهار و دیگر مناطق سیستان و بلوچستان نیز رسانده شود اما در عمل، گرچه تکاپو برای اتصال شهرها با قوت ادامه پیدا کرد اما توسعه شبکه مویرگی انتقال گاز به مشترکان شهری با جدیت دنبال نشد. البته متولیان امر معتقدند با بودجه‌ای که در اختیار داشته‌اند نهایت تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند و اگر کاهلی در توسعه شبکه صورت گرفته به چشم می‌آید، نه ناشی از کوتاهی متولیان که به‌خاطر کمبود منابع مالی بوده است.
آنگونه که ام‌البنین عرب، رئیس برنامه‌ریزی شرکت گاز سیستان و بلوچستان اخیراً در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده است: گازرسانی به هر مشترک گاز در زاهدان، به‌طور میانگین 7تا 10میلیون تومان برای دولت هزینه دارد که با احتساب وجود 135هزار متقاضی گاز شهری در زاهدان، منابع مورد نیاز برای تکمیل گازرسانی این شهر حدود هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که دولت باید تأمین کند. در مقابل مشترکان هم باید هزینه انشعابات درون خانه را تأمین کنند که به گفته رئیس برنامه‌ریزی شرکت گاز سیستان و بلوچستان، 2میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به آنان پرداخت می‌شود که متقاضیان باید به ناحیه گاز زاهدان مراجعه کنند تا به بانک عامل معرفی شوند. با این حساب‌وکتاب‌ها، تغییر پایه انرژی مصرفی در زاهدان از فرآورده‌های نفتی به گاز طبیعی کار چندان پرخرجی نیست که دولت و مقامات استانی و نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس قادر نباشند برای تأمین منابع آن چانه‌زنی کنند؛ البته مشروط به اینکه «تحقق وعده دولت و آرزوی دیرینه مردم» خواسته دولتمردان و نمایندگان آن سامان باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید