• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41631
+
-

سفر سیاسی اقتصادی رئیس‌جمهور به ترکیه

گزارش
سفر سیاسی اقتصادی رئیس‌جمهور به ترکیه

رئیس‌جمهور دیروز عازم آنکارا شد تا با همتای ترک درباره روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای رایزنی کند؛ این نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور پس از عزیمت به نیویورک در مهرماه و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل است. هیأتی سیاسی و اقتصادی روحانی را در این سفر 2روزه همراهی می‌کنند.
 سفر روحانی به دعوت رسمی اردوغان و برای حضور در پنجمین جلسه شورای‌عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه است و در این سفر 2روزه که وزرای نفت، صنعت، اقتصاد، راه و نیرو و رئیس‌کل بانک مرکزی نیز روحانی را همراهی می‌کنند، اسناد مهمی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حضور روسای‌جمهوری 2 کشور به امضا خواهد رسید.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران به خبرنگاران گفت: ترکیه برای ایران به‌عنوان کشوری دوست مهم و تأثیرگذار است و موضع ترکیه و شخص آقای اردوغان در ماه‌های اخیر در برابر توطئه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مواضعی بسیار خوب و قاطع بوده و با بیان صریح به آمریکایی‌ها اعلام کرده دوران دیکته کردن سیاست‌ها به دیگران از طرف آمریکا به سرآمده و دیگر آمریکا قادر نیست از آن سوی دنیا برای کشورهای منطقه نسخه پیچی کند.
به‌گفته روحانی، در این سفر عمده‌ترین مباحثی که میان مقامات 2 کشور مطرح می‌شود، مسائل اقتصادی، بانکی، تجاری و انرژی است.
ایده تشکیل شورای‌عالی روابط راهبردی تهران - آنکارا نتیجه نخستین سفر روحانی به ترکیه در دولت یازدهم بود و براساس آن روسای‌جمهوری اسلامی ایران و ترکیه روابط ۳۰میلیارد دلاری را هدف‌گذاری کردند. هفته گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای زمینه‌سازی‌ سفر روحانی، به ترکیه رفته بود. او که با حفظ سمت نماینده ویژه در امور ترکیه نیز است در دیدار با مقامات ترکیه‌ای درباره افزایش تبادلات تجاری 2 کشور تا 30میلیارد دلار گفت‌وگو کرده بود.
علیرضا جعفربیگلو، رایزن اقتصادی سفارت ایران در ترکیه ‌ماه گذشته اعلام کرده بود: در 6ماه نخست امسال ایران و ترکیه 5.2میلیارد دلار تبادل تجاری داشته‌اند.
ایران و ترکیه علاوه بر مسائل دوجانبه سیاسی و اقتصادی، یک پرونده منطقه‌ای را هم در دستور کار دارند؛ 2کشور به همراه روسیه از سال95 مذاکرات سه‌جانبه‌ای را درباره سوریه آغاز کردند که به روند آستانه شهرت یافت و در نتیجه این مذاکرات 3کشور به همراه نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه روز سه‌شنبه در ژنو بر سر تشکیل نخستین نشست کمیته قانون اساسی اوایل سال آینده میلادی توافق کردند.
دیدار روحانی و اردوغان پنجمین دیدار دو طرف در سال‌جاری است، آخرین بار طرفین سوم مهر و در جریان آخرین سفر خارجی روحانی در نیویورک دیدار کرده بودند و 2 هفته قبل‌تر هم اردوغان در تهران و در حاشیه نشست سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه با روحانی رایزنی کرده بود.
سران ایران و ترکیه اواخر اردیبهشت و نیمه فروردین امسال هم در ترکیه با هم دیدار کرده بودند که اولی در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی و دیگری در حاشیه نشست سران ایران، ترکیه و روسیه بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید