• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41558
+
-

سال هلو

در سال 60 هر‌کارگر‌ می‌توانست با حقوق یک‌ماه خود 95کیلوگرم مرغ غیرکوپنی بخرد

سال هلو

مائده امینی 

همه‌‌چیز باید کوپنی می‌شد؛ گوشت، قند، شکر، روغن و همه قوت لایموت ایرانی‌ها. دیگر همه جنگ را باور کرده بودند و تقسیم ذخایر غذایی بین همه مردم، تازه اول ماجرا بود. ایران هنوز در بحبوحه انقلاب اسلامی قرار داشت که جنگ تحمیلی‌ آغاز شد و دردسرهای تازه‌ای دامن مردم را گرفت. برخلاف انتظار کنونی ما در آن سال‌ها، نظارت بر قیمت‌ها با شدت و حدت انجام می‌شد و روزنامه‌ها در تاریخ‌های مختلف قیمت‌های ثابتی برای کالاهای خوراکی ثبت کرده‌اند.

نیمه آبان‌ماه سال 60، 70درصد دفترچه‌های سهمیه‌بندی کالاها، صادر و ستاد بسیج اقتصادی کشور دست به‌کار شد. محمود صانعی، سرپرست استانداری و دبیر ستاد بسیج اقتصادی استان تهران در یکی از مهم‌ترین اطلاعیه‌های خود در آن زمان گفت دیگر مردم نمی‌توانند مایحتاج خود را به شکل سابق تأمین کنند و هر متقاضی باید میزان برنج، روغن، قند، شکر و... مورد نیاز خود را به شکل کتبی به شورای محل تسلیم کرده و پس از تخصیص موجودی خورد و خوراک به همه کشور آن را در میدان ارگ سابق تحویل بگیرد. سهمیه برنج هر متقاضی برای هر نوبت 10کیلو با نرخ دولتی تعیین شده بود. میوه‌ و سبزی اما از آنجا که جزئی از مایحتاج ضروری مردم به‌حساب نمی‌آمدند، با روال سابق به فروش می‌رسیدند و قیمت‌های مصوب آن تقریبا در تمام سال‌60 ثابت بود. گوشت‌قرمز و مرغ گرم هم اگرچه نوسان‌های مختلفی را تجربه کرده بودند اما بسیاری از مردم می‌توانستند با کوپن آن را به قیمت پایین تهیه کنند.

هلو؛ گران‌ترین میوه سال 60

در پاییز سال 60، با وجود آنکه بیش از یک سال از جنگ گذشته بود، ذخیره میوه کشور کافی به‌نظر می‌آمد یا حداقل قیمت‌ها هنوز سر به فلک نگذاشته بود. هر کیلو سیب‌زمینی در سال 60 در خرده‌فروشی‌ها تنها 4تومان بود! پیاز هم در کنار سیب‌زمینی با نرخی بین 2تا 4تومان از ارزان‌ترین‌ها در بازار میوه و تره‌بار بود. جراید باقیمانده از سال 60 روایتگر نرخ 3الی 5تومانی هویج برای هر کیلو، 3تا 5تومانی برای هر کیلو بادمجان و 6تا 8تومان برای هر کیلو لیموترش است. انگور هم در آن زمان بسته به نوع آن بین کیلویی 5تا 8تومان معامله می‌شد و این در حالی است که قیمت هلویی تحت عنوان هلو حاج‌کاظمی و آلبرتا به‌عنوان گران‌‌ترین میوه به کیلویی 19تومان هم می‌رسید.

هر کیلو مرغ در سال 60، 23تومان بود 

گوشت‌قرمز، مرغ و تخم‌مرغ هم در سال 60 یا کوپنی شده بودند یا در آستانه این راه قرار داشتند. براساس اطلاعیه وزارت کشاورزی و عمران روستایی، نرخ فروش آزاد مرغ در اواخر سال 60، در مراکز توزیع بین کیلویی 23تا 25تومان اعلام شد. این در حالی است که نرخ تخم‌مرغ بنا بر آنچه روزنامه اطلاعات در اسفندماه منتشر کرده، در همان دوره زمانی برای هر کیلو 14تومان بوده است.

قیمت گوشت قرمز آزاد هم براساس جراید باقیمانده از سال 60کیلویی 29الی 31تومان اعلام شده بوده است. در آن سال‌ها حداقل دستمزد یک کارگر ساده ماهانه بین 2تا 2هزار و 200تومان بود. با این اوصاف، هر کارگر می‌توانست با حقوق یک‌ماه خود، 95کیلوگرم مرغ غیرکوپنی بخرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :