• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41501
+
-

پژوهش‌های حوزه زنان اثرگذاری لازم را نداشته است

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: کمیت پژوهش‌ها در حوزه زنان بالاست، اما کارایی و اثرگذاری لازم در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را نداشته است. به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار در نشست تخصصی زن و پژوهش افزود: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تلاش‌های زیادی برای پژوهش در حوزه زنان و خانواده دارد. امیدواریم با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی در این وزارتخانه، مشکلات زنان اعضای هیأت علمی و محدودیت‌های آنها حل شود.

وی خاطرنشان کرد: موانع و مشکلات زنان در نظام زیاد است که متأسفانه اکنون درصد اندکی از زنان در سطح استاد تمام در دانشگاه‌ها داریم. ابتکار ادامه داد: اکنون ٣٠‌درصد زنان ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند و 27درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها از بانوان هستند، اما به همین نسبت آمار دستیابی به فناوری و نوآوری و استاد تمامی پایین است. وی تصریح کرد: امیدواریم در نشست با مشاوران وزارت علوم و بهداشت این مسائل مطرح و مشکلات حل شود، وزارت بهداشت هم وضعیت این چنینی دارد و چه بسا حتی بتوانیم نشست تخصصی مشترکی با این وزارتخانه‌ها داشته باشیم تا موانع شناسایی شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: تبدیل مطالعات به سیاست یا فراتحلیل‌ها که کارایی لازم را داشته باشد، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. وی اضافه کرد: راه‌حل‌های گرفته شده از دیگر کشورها هم در این زمینه پاسخگو نیست و با وجود اینکه راهبرد ما دانایی‌محوری است اما این راهکار دست ما را به خوبی نگرفته است. باید پژوهش‌ها جنبه کاربردی خودش را داشته باشد.

ابتکار افزود: روی فراتحلیل‌ها و سیاست پژوهشی تأکید جدی داریم و امیدواریم این موضوعات به ما کمک کند. این معاونت آمادگی هرگونه همکاری را در این زمینه دارد. وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم اگر زنان می‌خواهند هم شغل و هم وظیفه خانه‌داری را به‌عهده داشته باشند باید به خانواده آنها آسیب وارد نکند و با برنامه‌ریزی این مشکلات حل شود، البته مردان هم در خانواده سهم دارند و اگر مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند، فشار روی بانوان کمتر می‌شود.

ابتکار ادامه داد: جهت‌گیری هفته پژوهش امسال روی دو محور تحقیقات مربوط به مهارت و توجه به بحث پژوهش و مطالعات کمک به اشتغال زنان است، چون دو تا سه برابر بیکاری در میان دختران فارغ‌التحصیل نسبت به پسران بیشتر است و اگر پژوهش به مهارت افزایی فارغ التحصیلان کمک کند، می‌تواند راهگشا باشد. معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: راهبردهای این معاونت در حوزه قانون برنامه ششم درباره عدالت جنسیتی از ابتدای دولت دوازدهم مسیر و ادامه راهی است که در مجلس شورای اسلامی و دولت یازدهم شروع کردیم و تلاش‌های زیادی در این زمینه داشتیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید