• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41470
+
-

فروش هفتمین اختراع در بورس ایده

ایده تولید ماست غنی‌شده با استرول‌های گیاهی برای کاهش کلسترول بدن به ارزش 9میلیارد و 100میلیون ریال دیروز در بورس ایده فروخته شد

دیروز هفتمین ایده با عنوان «تولید ماست غنی‌شده با استرول‌های گیاهی برای کاهش کلسترول بدن» به ارزش 9میلیارد و 100میلیون ریال در فرابورس فروخته شد.
به گزارش همشهری، بازار دارایی فکری فرابورس در جدیدترین معامله خود شاهد فروش یک اختراع دیگر تحت عنوان «تولید ماست غنی‌شده با استرول‌های گیاهی برای کاهش کلسترول بدن» به ارزش 9میلیارد و 100میلیون ریال بود تا بدین‌ترتیب هفتمین اختراع از درگاه این بازار به فروش برسد.  نخستین معامله در بورس ایده به خرداد سال‌93 بازمی‌گردد که براساس آن یک اختراع در حوزه صنعت خودرو‌سازی‌ به ارزش 200میلیون تومان فروخته شد. از آغاز راه‌اندازی بازار دارایی فکری از خرداد 93 در فرابورس تا‌کنون، درمجموع 11 اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری، 82 میلیارد ریال فروخته شده است.
هم‌اکنون فهرست عرضه‌های این بازار که به بورس ایده شناخته می‌شود اما معاملات آن در فرابورس انجام می‌شود، به 299 دارایی فکری اعم از 286 اختراع، 10طرح صنعتی و 3 علامت تجاری در صنایع مختلف همچون شیمیایی و پلیمر، سلامت، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، رنگ و رزین، لوازم خانگی، صنایع دارویی و... رسیده است.
اختراعات فروخته شده در این بازار شامل «استارتر هوشمند دیجیتال ضد‌سرقت خودرو»، «فیلتر شیکونین جاذب مواد مضر و سرطان‌زای دود سیگار»، «ساخت دستگاه ظرفشویی با سیستم AIR JET»، «ترازوی سلامتی و غذایی رژیمی هوشمند»، «بدن خشک‌کن سقفی» و «فرایند تولید سوسیس و کالباس بدون نیتریت و بدون میکرو ارگانیسم از ماهی» است که ارزش معاملات این اختراعات 52 میلیارد و 750 میلیون ریال است.
در عین حال در این بازار 2 طرح صنعتی «باربند نرم خودرو» و «لیوان ساده استوانه‌ای» به ارزش 3میلیارد و 500 میلیون تومان فروخته شده و در نهایت 2 علامت تجاری FINSTARS و SHEMSHAD نیز به ارزش مجموع 16میلیارد و 600 میلیون ریال به فروش قطعی رسیده‌ است.

چالش‌های بورس ایده
با این حال به‌نظر می‌رسد بورس ایده در آینده با چالش‌هایی هم مواجه باشد؛ چالش اول این است که ایران هنوز قوانین بین‌المللی حقوق مالکیت فکری را در دنیا رعایت نمی‌کند. چند سال پیش سازمان تجارت جهانی برای اینکه ایران را به‌عنوان عضو دائم خود بپذیرد 700پرسش اساسی را ارسال کرده است. بخش مهمی از این سؤالات مربوط به رعایت نکردن حقوق مالکیت فکری در ایران است. ایران تنها کشوری در دنیاست که قانون مالکیت فکری را امضا نکرده است. این در حالی است که لایحه قانون مالکیت فکری مدت‌هاست در مجلس خاک می‌خورد. ایران تاکنون کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری را امضا نکرده‌است و عضو هیچ‌یک از کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به حق تکثیر نیست. چالش بعدی رعایت قوانین بین‌المللی، علامت‌های تجاری و قانون اختراعات است که هنوز کسی نمی‌داند سازوکار رعایت کردن آنها در ایران چگونه است. پرسش این است که آیا ثبت ایده‌ها و اختراعات در ابعاد ملی و داخلی کفایت می‌کند؟ آیا ایده‌های مشابه آن ایده که در بورس ایده فروخته می‌شود توسط کشور‌های دیگر براساس معاهدات بین‌المللی به ثبت نرسیده است؟ امروزه تولید محصولات و خدمات مشابه که قبلا براساس قوانین بین‌المللی به ثبت رسیده‌اند، جزو جرایم حقوقی سنگین‌اند و مجازات‌های مالی سنگینی برای آن درنظر می‌گیرند.



بورس ایده چیست؟
بورس ایده جایی است که شما ایده‌ها، اختراعات، اندیشه‌ها و افکارتان را برای فروش ارائه می‌کنید و خریدارانی که به ایده شما نیاز دارند این ایده را در یک فضای رقابتی به بهترین قیمت ممکن می‌خرند. البته فروش ایده‌ها مکانیسم‌هایی هم دارد که گام نخست آن ثبت ایده است و مرحله نهایی تبدیل این ایده به گواهی ثبت اختراع است. گواهی ثبت اختراع یک نوع اوراق بهادار و همان چیزی است که در فرابورس دادوستد می‌شود. این اوراق با قیمت مشخصی روی تابلوی بورس نمایش داده می‌شود و صاحبان بنگاه‌های صنعتی، شرکت‌های تجاری و هر کس که به این ایده نیاز داشته باشد ایده شما را در یک فضای رقابتی می‌خرد تا آن را تجاری‌سازی‌ کند. هرچه ایده شما جذاب‌تر بوده و متقاضی بیشتری داشته باشد احتمال افزایش قیمت ایده شما بیشتر است چون این ایده براساس مکانیسم بورس با روش حراج فروخته می‌شود. گام اول برای فروش ایده در فرابورس، تهیه طرح تجاری است؛ به همین دلیل مخترعین می‌توانند از طریق مراجعه به شرکت‌های کارگزاری و تامین سرمایه در گام نخست نسبت به تهیه طرح تجاری (بیزینس پلان) اقدام کنند. پس از این مرحله این درخواست از طریق شرکت‌های کارگزاری و تامین سرمایه به فرابورس ارسال می‌شود. پس از ارسال طرح توجیهی به فرابورس، ارزیابی‌های فنی روی این طرح با همکاری پارک فناوری پردیس انجام و در عین حال استعلام‌های لازم از اداره مالکیت صنعتی دریافت می‌شود و در نهایت در فهرست عرضه‌های بازار دارایی‌های فکری قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید