• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41452
+
-

بازار گران یلدا در زنجان

طرح نظارت بر اصناف ویژه شب یلدا از ۲۴ تا 30 آذرماه در استان اجرا می‌شود

بازاربازار
بازار گران یلدا در زنجان

زهرا هادیلو |   زنجان - خبرنگار:

هر سال با فرارسیدن روزهای آخر پاییز بازار خرید آجیل و میوه و شیرینی داغ می‌شود اما امسال با افزایش قابل توجه قیمت‌ها رونقی در بازار به چشم نمی‌خورد.


افزایش قیمت‌ها

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل زنجان در گفت‌و‌گو با همشهری از وضعیت قیمت انواع آجیل می‌گوید و معتقد است که دیگر نمی‌توان به طور دقیق گفت قیمت این اجناس چند برابر شده است. 

مرتضی انتصار با اعلام این‌که دیگر کمتر کسی برای خرید آجیل به مغازه می‌آید، اظهار می‌کند: پسته‌ای که تا سال گذشته هر کیلوگرم آن 80 هزار تومان بود، امروز قیمتش به 200 هزار تومان رسیده که از 100 درصد هم بیشتر است. همچنین مغز گردوی فسنجانی 110 هزار تومان و گردوی آجیلی 140 هزار تومان به فروش می‌رسد.


وی ادامه می‌دهد: تخمه کدو که از چین وارد ایران می‌شود، گران شده است، پارسال این محصول هرکیلوگرم 18 هزار تومان بود اما حال به 46 هزار تومان رسیده است، البته این محصول هم از جمله محصولاتی است که به سختی به ایران می‌آید و تاجران میلی برای واردات آن ندارند.
شیرینی

رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آبمیوه‌فروشان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با همشهری بیان می‌کند: قیمت مواد اولیه خارجی مانند کاکائو، نارگیل، وانیل و کنجد 20 تا 25 درصد افزایش داشته است.

رسول محمدی با اشاره به این‌که سایر مواد اولیه مانند شکر و تخم‌مرغ نیز با افزایش 20 تا 40 درصدی قیمت روبه‌رو بوده‌اند، ادامه می‌دهد: با وضعیت پیش آمده، افزایش قیمت شیرینی و زولبیا و بامیه دور از انتظار نباید باشد.

وی در خصوص انواع مختلف شیرینی اظهار می‌کند: در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم شیرینی‌ تر ساده در زنجان 16 هزار تومان، شیرینی خشک 12 هزار تومان و کیک یزدی 9 هزار تومان است که با انواع تزئینات و مواد به کار رفته مانند پسته و گردو قیمت‌ها متفاوت می‌شود.


میوه

همچنین، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار زنجان در مورد قیمت هندوانه اظهار می‌کند: قیمت هر کیلوگرم این محصول بین هزار تا 3 هزار تومان در نوسان است. هندوانه به اندازه کافی در بازار موجود است و هیچ نگرانی بابت تامین آن نداریم.
مرتضی هاشمی با اعلام این‌که سیب از بین میوه‌ها با افزایش قیمت رو‌به‌رو بوده است، اظهار می‌کند: به دلیل سرمازدگی سیب زنجان، این محصول از شهرهای دیگر مانند ارومیه وارد استان می‌شود و به همین دلیل قیمت آن تا 5 هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده است.

وی در مورد قیمت سایر میوه‌ها نیز می‌گوید: در حال حاضر پرتقال درجه یک 4500 تومان به فروش می‌رسد. همچنین لیموشیرین در بازار هر کیلوگرم 3 هزار تومان و موز نیز 11 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.


تعزیرات

 از آنجا که هر وقت خرید مردم به مناسبت اعیاد و جشن‌ها افزایش پیدا می‌کند، افراد سودجویی پیدا می‌شوند که می‌خواهند از این آشفته‌بازار سوءاستفاده کنند، تعزیرات زنجان سعی دارد با اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ۲۴ آذرماه بر قیمت‌ها نظارت بیشتری داشته باشد.
مدیرکل تعزیرات استان زنجان در این مورد می‌گوید: امسال نیز همانند سال‌های گذشته، در آستانه شب یلدا طرح نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از 24 آذرماه تا 30 آذرماه اجرا می‌شود.

مرتضی ممیزی اضافه می‌کند: این طرح با همکاری و حضور بازرسان دستگاه‌های مسئول از جمله صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌های اصناف، دانشگاه علوم پزشکی و رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی در مراکز عرضه میوه و آجیل و مایحتاج مردم اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در قالب طرح نظارتی شب یلدا بر بازار آجیل، میوه، شیرینی و سایر مایحتاج مراسم این شب نظارت خواهد شد، ادامه می‌دهد: رسیدگی به تخلفات اقتصادی در جامعه اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار و رعایت نکردن قوانین نظام صنفی از جمله موضوعاتی است که در این طرح بر آن نظارت خواهد شد.

این مسئول با بیان این‌که بازدیدهای نظارتی تعزیرات حکومتی به صورت سرزده انجام می‌شود، می‌افزاید: از شهروندان نیز درخواست می‌شود در صورت مواجهه با هرگونه تخلف موارد را به سامانه ۱۳۵ یا شماره تلفن ۱۲۴ اعلام کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.


قیمت‌های سرسام‌آور

مگر می‌شود شب یلدا را بدون آجیل و انار و هنورانه سر کرد؟! اما امسال قیمت‌ها چندین برابر شده و آنها که درآمدشان پایین است، توان خرید این کالاها را ندارند. محسن محمودی‏، یکی از شهروندان زنجانی است که در یکی از شرکت‌های خدماتی کار می‌کند. وی با اشاره به این موضوع که حقوق خود را هر 3 ماه یک بار دریافت می‌کند و از پس هزینه‌های جاری خانواده‌اش برنمی‌آید، اظهار می‌کند: با این تورم و حقوق کارگری نمی‌توان دست به خرید آجیل یا هر چیز دیگری زد.
شهروند دیگر می‌گوید: مدت‌هاست که آجیل نخریده‌ام. آنقدر خرج‌های مهم‌تر در زندگی داریم که پولی برای این خوردنی‌ها نمی‌ماند. این خوراکی‌ها دیگر لوکس محسوب می‌شوند و قشر ضعیف از پس خرید آنها حتی برای شب یلدا هم برنمی‌آیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید