• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41443
+
-

حفاظت از میراث فرهنگی جنوب کرمان نیرو می‌خواهد

احمد حمزه، نماینده مجلس: برای حفاظت از آثار تاریخی در حال تخریب جنوب کرمان در منوجان و قلعه گنج فقط یک نفر و در کهنوج 2 نفر مشغول به کار هستند

فرهنگ
حفاظت از میراث فرهنگی جنوب کرمان نیرو می‌خواهد

راضیه زنگی‌آبادی|   خبرنگار

 اداره میراث فرهنگی جنوب کرمان از کمبود نیرو رنج می‌برد و این در حالی است که حفاظت از آثار تاریخی این منطقه به نظارت بیشتری نیاز دارد. نماینده 5 شهر جنوبی کرمان در مجلس و همچنین رئیس میراث فرهنگی استان موافق مستقل شدن این نهاد هستند، ولی هنوز این موضوع تحقق نیافته است. 
نماینده مردم 5 شهر جنوبی کرمان در خانه ملت از کمبود نیرو در میراث فرهنگی این منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: در شهرستان‌های منوجان و قلعه گنج یک نفر و در کهنوج فقط 2 نفر مشغول به کار هستند. 

«احمد‌ حمزه» می‌افزاید: آثار تاریخی و میراث فرهنگی جنوب کرمان به حال خود رها شده‌اند و حفاظت مطلوب و مناسبی از این آثار صورت نمی‌گیرد. آثار تاریخی کرمان یکی پس از دیگری در حال تخریب هستند.  این نماینده جنوبی با توجه به بازدید از آثار باستانی در حوزه جنوب کرمان که در منطقه جیرفت شناسایی شده اعلام می‌کند: به وضوح شاهد ضعف عملکرد دستگاه‌های ذی‌ربط در حفاظت از آن‌ها بودیم. همچنین روند تخریب این آثار باستانی شدت گرفته و افزایش یافته است. 


برنامه‌‌ریزی منسجم برای جلوگیری از تخریب میراث 

نماینده 5 شهر جنوبی با تاکید بر این‌که سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری باید با برنامه‌‌ریزی منسجم و مناسب از تخریب بیشتر آثار باستانی و فرهنگی کرمان جلوگیری کند، می‌گوید: در گفت‌وگویی که با مسئولان مربوطه داشتیم عمده نگرانی و دغدغه آن‌ها برای حفاظت از میراث فرهنگی کمبود نیرو و اعتبار بوده است.   امکانات و نیروی انسانی موجود متناسب با نیاز برای حفاظت از آثار تاریخی و باستانی جنوب کرمان نیست. 
این مقام مسئول می‌افزاید: جنوب کرمان 17 اداره کل میراث فرهنگی دارد و می‎طلبد میراث فرهنگی جنوب کرمان به صورت مستقل فعالیت کند تا بتواند مشکلات را حل‌وفصل کند. 


مشکل استخدام در سال 90 

«غلامرضا فرخی»، رئیس میراث فرهنگی استان کرمان، ضمن اعلام موافقت خود در خصوص مستقل شدن این نهاد در جنوب استان بیان می‌کند: در مناطق جنوب کمبود نیرو داریم و دلیل آن هم به آزمون استخدامی برمی‌گردد که در سال 90 برگزار شد. نیروهای قراردادی به استخدامی تبدیل شدند که باعث شد از دستگاه میراث فرهنگی خارج شوند و در محل‌های دیگر مشغول به کار شوند. طی صحبتی که با نماینده در خصوص کمبود نیرو و یگان حفاظتی داشتم، من هم با آقای حمزه موافق هستم، اما دولت با کمبود اعتبار مواجه است و به‌کارگیری نیرو هم به مجوز از دولت نیاز دارد. 

وی ادامه می‌دهد: باید تعداد نیروهایمان افزایش پیدا کند و این به پیگیری‌های نماینده و مصوبات مجلس نیاز دارد. موضوع کوچک‌سازی دولت هم از مصوبات نمایندگان مجلس بوده و این نهاد باید در این خصوص فکری بکند. 


تلاش‌های شبانه‌روزی 

فرخی اما در خصوص نظارت بر میراث فرهنگی جنوب نظر متفاوتی با نماینده این 5 شهرستان جنوبی دارد و توضیح می‌دهد: با وجود کمبود نیرو همه یگان‌های حفاظتی ما در حال تلاش مستمرند و مساله اصلی پهنه تاریخی جنوب کرمان است که بسیار وسیع است. تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای ما و همچنین معین‌های اقتصادی منطقه باعث شده است میراث فرهنگی جنوب استان در مسیر خوبی قدم 
بردارد. 

وی می‌افزاید: درست است مشکلاتی وجود دارد، اما نواقص مشهود نیستند و نمی‌توان تلاش کارمندان ما را نادیده گرفت. آثار تاریخی و صنایع‌ دستی در منوجان و قلعه گنج به واسطه معین‌های اقتصادی به خوبی حمایت می‌شوند و در حال حاضر ما در همین 2 شهر هتل‌های خوبی برای جذب گردشگران داریم که اگر قرار بود با اعتبارات قطره‌چکانی آن‌ها را پیش می‌بردیم تا چندین سال آینده هم پیشرفتی نداشتیم. رئیس میراث فرهنگی استان کرمان در خصوص نحوه محافظت از میراث می‌گوید: آثار تاریخی در هر منطقه‌ای به کاوش، مطالعه و بعد از آن مرمت نیاز دارد. هر بازسازی هم به اعتبار نیاز دارد و این اول گرفتاری است. مثلا اگر محوطه‌ای را حفاری می‌کنیم به نیرو نیاز دارد تا از آن محافظت شود، اما نیرو نداریم. به همین دلیل محافظت از آثار تاریخی مراحل خاص خودش را دارد و همه افراد از این روند مطلع نیستند. 

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما حفاظت از میراث فرهنگی جنوب به خوبی انجام می‌شود یا خیر؟ بیان می‌کند: کرمان 7 هزار اثر تاریخی دارد و قدیمی‌ترین تمدن هم متعلق به جنوب کرمان است. این غنی بودن باعث شده است که با وزش باد یا حتی بارش بارانی میراث ما در معرض تخریب قرار بگیرد. باید گفت هلیل‌رود به طول 400 کیلومتر پر از آثار تاریخی است و اگر همه مردم آن منطقه را به کار بگیریم باز هم نیرو کم می‌آوریم.


تخصیص سهمیه استخدام

پس از صحبت با رئیس میراث فرهنگی استان کرمان، نظر نماینده مردم 5 شهر جنوبی را هم در خصوص پیگیری‌های انجام‌شده برای افزایش نیرو جویا می‌شویم. «احمد‌ حمزه» به همشهری می‌گوید: این‌که در نظر گرفته شده تا دولت کوچک شود یک سیاست کلان کشوری است. اما با وجود این مجوز استخدام هم گرفته می‌شود.

 اداره کل میراث فرهنگی استان هم باید رایزنی‌هایی در خصوص گرفتن سهمیه‌هایی به این شکل داشته باشد تا سهم بیشتری بگیرد، زیرا چند منطقه از جنوب کرمان در 15 سال اخیر راه‌اندازی و تبدیل به شهر شده‌اند، بنابراین چارت این اداره‌های تازه‌تاسیس نمی‌تواند تا ابد خالی بماند. در واقع به مجردی که نیروها بازنشسته و از گردونه خارج می‌شوند باید به جای آن‌ها نیروهای تازه‌به کار گرفته شود. لازم است این تعداد را برای منطقه‌های بدون نیرو لحاظ کنیم، مسئولیت انجام این کار برعهده اداره کل میراث فرهنگی است و ما هم در این زمینه کمک‌های لازم را انجام می‌دهیم. 
وی در خصوص اقدامات انجام‌شده برای مستقل شدن میراث فرهنگی جنوب توضیح می‌دهد: مکاتباتی در این خصوص انجام شده است، اما هنوز در پیچ و تاب بروکراسی اداری است و مساله بزرگ نشدن دولت هم این‌جا روی این امر تاثیر می‌گذارد و باعث کندی کار می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید