• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41446
+
-

رونق از بازار «یلدا» پر کشید

رئیس اتحادیه خشکبار: گرانی‌ها دست اصناف نیست و قدرت خرید مردم را کاهش داده است

اردبیل
رونق از بازار «یلدا» پر کشید

پوپک قاسمی |  خبرنگار:

رنگ و بوی یلدا را این روزها در بازار شهر می‌توان دید. شب چله اردبیلی‌ها به مانند سایر نقاط کشور آداب و رسوم خاص خود را دارد. در گذشته از تنقلات خانگی مانند کدو حلوایی، لبو، گندم بوداده، میوه‌های خشک و نخودچی و کشمش برای دورهمی‌ها استفاده می‌شد، اما این روزها هندوانه، آجیل، شیرینی و میوه از خریدهای معمول برای شب چله در اردبیل به شمار می‌رود. در فاصله 2 روز مانده به شب یلدا بازار آجیل گرم‌ است و مردم خرید میوه و شیرینی را به روز آخر موکول می‌کنند.


آجیل گران 

آجیل‌فروشان در اغلب نقاط شهر اردبیل از رکود بازار خبر می‌دهند. تفاوت قیمت‌ هم بین فروشگاه‌های چهارراه با تازه‌میدان یا دروازه مشگین متفاوت است. یکی از خریداران آجیل می‌گوید: قیمت‌ها نجومی شده و از توان خرید قشر متوسط خارج است. 
«صادق مرتضوی» با بیان این‌که برخی‌ها مانند من برای شب چله عروس مجبور به خرید آجیل هستند، عنوان می‌کند: از چندین نقطه شهر قیمت‌ها را پرسیده‌ام. در مرکز شهر و محلاتی مانند دروازه‌مشگین می‌توان با قیمت پایین‌تر آجیل تهیه کرد، چون ترکیبات و کیفیت آنها متغیر است. هر کیلو‌گرم پسته 150 هزار تومان در دروازه‌مشگین عرضه می‌شود اما در چهارراه قیمتی متغیر از 180 تا 220 هزار تومان دارد و در برخی قنادی‌های بالای شهر تا 250 هزار تومان هم می‌رسد. 


قیمت‌های متغییر

رئیس اتحادیه خشکبار در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این‌که قیمت آجیل نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، اظهار می‌کند:‌ این گرانی متاثر از عوامل مختلفی است و دست اصناف نیست. «بهروز نظری» با بیان این‌که در شرایط فعلی کششی در بازار وجود ندارد، می‌افزاید: قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و با تورم موجود اقشار متوسط نمی‌توانند مانند گذشته خرید کنند. در حال حاضر آجیل کالایی لوکس به شمار می‌رود و در اولویت خرید خانوار‌ها نیست.

 نظری در مورد تغییر نسبی قیمت‌ها در فروشگاه‌های مناطق مختلف اظهار می‌کند: مطمئنا کیفیت در تغییر قیمت تاثیرگذار است. به دلیل این‌که در محلات پایین شهر قدرت خرید نسبت به بالای شهر کم است، فروشنده‌ها متناسب با قدرت خرید مشتریان خود جنس عرضه می‌کنند که شاید تفاوت ظاهری آن را مشتریان متوجه نباشند، اما کیفیت‌ها متفاوت است. وی درباره قیمت‌ها بیان می‌کند: هر کیلو‌‌گرم بادام هندی آب‌خورده 50 هزار تومان ارزان‌تر عرضه می‌شود آجیل چهارمغز مخلوطی هم که سال گذشته کیلویی 50 هزار تومان بود در تازه‌میدان که مرکز شهر محسوب می‌شود کیلویی 140 هزار تومان عرضه می‌شود. 
رئیس اتحادیه خشکبار عنوان می‌کند: به همکاران توصیه شده است سود 10 درصدی فاکتور را در قیمت‌ها رعایت و قیمتی ارائه کنند که مشتری توان خرید داشته باشد.


بازار داغ خرید از دستفروشان 

بازار میوه هر چند تکاپوی یلدایی ندارد و مردم منتظر خرید در آخرین روز هستند، اما فروشندگان در تکاپوی تهیه اقلام بیشتر برای عرضه هستند. یکی از مشتریان در بازار میوه دروازه‌مشگین می‌گوید: مردم پولی ندارند که خرید میوه را به طور مرتب در سبد مصرفی خود داشته باشند. خود من هر موقع قیمت مناسب روی میوه را در دستفروشی‌ها ببینم، اقدام به خرید می‌کنم و کمتر پیش می‌آید به قصد خرید میوه به بازار بروم. این شهروند بدون ذکر نامش، عنوان می‌کند: برای شب یلدا قدرت خرید تنقلات دیگر را ندارم و مجبورم چند قلم میوه بخرم که همان را هم از دستفروش‌ها می‌خرم. البته کیفیت چندان مطلوبی ندارند، اما مهم این است که دست خالی به خانه نمی‌روم.


قدرت خرید میوه کاهش یافته است 

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان در این باره به همشهری می‌گوید: این روزها قدرت خرید مردم کم شده است و میوه،‌ فروش سال‌های گذشته را ندارد.
«صفر رحیمی» ادامه می‌دهد: میوه کالایی فسادپذیر است و مانند آجیل نیست که بتوان برای بازار شب عید آن را نگه داشت. برای همین میوه‌فروشان هر روزی که میوه فروش نرود مجبورند به زیر قیمت هم که شده عرضه کنند. وی با بیان این‌که به اندازه کافی میوه برای عرضه در شب یلدا در بازار موجود است اظهار می‌کند: میوه‌هایی مانند سیب که در مراغه تاجران عراقی آن را به قیمت 6 هزار و 500 تومان می‌خرند، در اردبیل نیز افزایش قیمت خود را نشان می‌دهد و به همین قیمت عرضه می‌شود.

رحیمی در مورد قیمت متفاوت میوه‌فروشان سیار با فروشگاه‌ها می‌گوید: وانت‌بارهای میوه‌فروش هم مشتریان خاص خود را دارند. آنها به دلیل این‌که اجاره‌ای پرداخت نمی‌کنند شاید به قیمت کمتر میوه را عرضه کنند، اما فروشندگان مغازه‌ها به دلیل داشتن مکان ثابت، جنس بهتر با قیمت متناسب به مشتری می‌دهند. قیمت میوه با توجه به کیفیت متغیر است و در پایین شهر اگر میوه باکیفیت با قیمت بالا عرضه شود، مشتری نخواهد داشت، بنابراین فروشندگان با توجه به قدرت خرید مردم هر منطقه کیفیت و قیمت را انتخاب می‌کنند.


روزهای پرکار قنادی‌ها

خرید شیرینی هم جزو خریدهای روز آخر است. کارگاه‌های قنادی پرکارتر از همیشه مشغول پخت شیرینی برای یلدا هستند. فروشنده یکی از قنادی‌ها در نزدیکی میدان جهاد می‌گوید: اردبیل شهر چندان بزرگی نیست و اگر قنادی کیفیت و قیمت متناسب داشته باشد، حتما مشتری خواهد داشت. وی در مورد قیمت‌ها می‌گوید: شیرینی خشک هر کیلوگرم 9 هزار تومان و شیرینی ‌تر هم 12 هزار تومان عرضه می‌شود. البته قیمت‌ها در مغازه‌های بالای شهر متفاوت است و شیرینی خشک تا 15 هزار تومان و شیرینی ‌تر تا 22 هزار تومان هم فروخته می‌شود. 


تشدید نظارت بر بازار

«سیدحامد عاملی» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌گوید: برای تنظیم بازار شب یلدا دیگر عرضه میوه و تنقلات نداریم، اما بازرسی‌ها در بازار شب یلدا تشدید شده است. بازرسان این اداره با همکاری اصناف به‌شدت بر عرضه و قیمت اجناس نظارت دارند و فاکتورهای خرید با قیمت فروش تطبیق داده می‌شوند تا قیمت‌ها از سود مصوب بالاتر نباشند.
«شاپور رضایی‌افشار» رئیس اتاق اصناف استان هم با اشاره به این‌که کلیه اصناف هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند تا نرخ مصوب سود را در قیمت‌ها رعایت کنند، می‌گوید: در خرده‌فروشی‌ها میزان سود 10 الی 15 درصد و در عمده‌فروشی‌ها 3 درصد است. البته افزایش قیمت‌ها در کنترل اصناف نیست و اصناف خود از این افزایش قیمت متضرر هستند. آنها به دلیل رکود، بیشتر تمایل دارند اجناس خود را به قیمتی عرضه کنند که خریدار داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید