• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41444
+
-

قیمت‌ها در بازار یلدا از هر رنگی جیغ‌ترند

گزارش همشهری از بازار شب یلدا در قزوین

گزارش
قیمت‌ها در بازار یلدا از هر رنگی جیغ‌ترند

مهری غیاثوند|   قزوین - خبرنگار :

در آخرین روزهای آذر که بانوی رنگ‌ها دامن الوانش را از روی زمین جمع می‌کند تا سپیدی برف و سرما بر جایگاه پادشاه فصل‌ها اتراق کند در جغرافیای این مرز و بوم، در یلدا، این طولانی‌ترین شب سال، اوقاتی فراهم می‌شود تا خانواده ایرانی به بهانه جشن بیداری و امید به گذشتن از سیاهی و آمدن روزهای پر فروغ، کنارهم جمع شوند. 

یلدا نماد مهمانی، سفره و سخاوت ایرانی است؛ از این رو شب یلدا بازار، حال و هوای خاصی به خود می‌گیرد.علاف‌بازار قزوین قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار خرید استان است که از حال و هوای این روزهایش می‌توان وضعیت جیب مردم شهر را در آستانه این شب ملی محک زد.

تلاقی رنگ‌ها و صدای حجره‌داران خبر از رسیدن بلندترین شب سال را می‌دهد و خریدارانی که یک چشمشان به عدد قیمت‌هایی است که از سرخی انار و هندوانه این شب در این بازار جیغ‌ترند. 


  شبی برای همه 

«زهره عباسی» که به بهانه خرید مرغ و ماهی شب یلدا راهی علاف‌بازار شده درباره قیمت‌ها می‌گوید: قیمت مرغ نسبت به سال گذشته دوبرابر شده ولی هنوز برای بسیاری از خانواده‌ها که توان خرید گوشت 70 هزار تومانی را ندارند، ماده پروتینی ارزان‌قیمت‌تری است.
وی درباره قیمت ماهی نیز می‌گوید: قیمت ماهی به یک‌باره سه‌برابر شده و قیمت هر کیلو قزل‌آلا به 34 تومان رسیده است که برای بسیاری از خانواده‌ها حتی برای چنین شبی این رقم بالاست.

عباسی می‌گوید: اسم شب عید و یلدا و سایر مناسبت‌های ملی که می‌آید قیمت‌ها کورس می‌گذارند و شرایط برای خانواده‌ها برای فراهم کردن حداقل‌های یک مهمانی ساده سخت می‌‌شود.
«علی سیاهکل‌مرادی» دیگر شهروند قزوینی معتقد است ایام این‌چنینی زمانی برای جشن و شادی همه است که همگان باید توان پهن کردن سفره این شب را در جمع خانواده داشته باشند.

وی می‌افزاید: از اقلامی که از دیرباز در شب یلدا در هر خانه‌ای دیده می‌شود هندوانه و انار است که به سبب رسم و رسوم باقی‌مانده هنوز هم در سفره‌های یلدا برای خود جایگاه ویژه‌ای دارند ولی در چند روز مانده به یلدا به یکباره قیمت‌ها چندبرابر می‌شود و به رسم این شب، مردم با وجود قیمت‌های بالا مجبور به خرید می‌شوند.مرادی می‌گوید: برای برگزاری یک شب چله ساده برای یک خانواده چهارنفره بین 250 تا 300هزار تومان هزینه لازم است و این برای مردم استانی که جمیعت غالبشان کارگری است، یعنی یک پنجم حقوق ماهیانه که رقم بالایی است.

«قربان عمویی» بازنشسته کارگری که در حال خرید از یکی از حجره‌های آجیل و خشکبار بازار قزوین است نیز می‌گوید: دولت در آستانه شب یلدا 200هزار تومانی به کارت بازنشستگان ریخته است ولی آیا این مبلغ می‌تواند جوابگوی نیاز بازنشسته‌ای باشد که همه اعضای خانواده اش توقع جمع شدن و پذیرایی در خانه پدری را دارند؟ 

وی می‌گوید: قیمت‌ها چند برابر شده ولی گویا مسئولان از بازار و قیمت‌ها هنوز بی‌اطلاعند و گرنه با این رقم حتی نمی‌توان یک کیلو پسته خرید.


  افزایش قیمت میوه ناچیز خواهد بود

«محمود شالباف» رئیس اتحادیه بنکداران میوه، تره‌بار و خشکبار قزوین در گفت‌وگو با همشهری 
با اشاره به در دسترس بودن میوه و سبزی برای شب یلدا گفت: خوشبختانه به لحاظ میوه و تره‌بار کمبودی در بازار وجود ندارد و عرضه بیش از تقاضا است.

وی با بیان این‌که افزایش قیمت‌ها چشمگیر نیست، افزود: افزایش قیمت‌ میوه‌های این شب همچون انار و هندوانه هم جزئی است و خیلی قابل توجه نیست.
هرچند دبیر اتحادیه بنکداران میوه، تره‌بار و خشکبار قزوین بر گران نشدن و افزایش نیافتن قیمت‌ها تأکید دارد؛ اما کافی است سری به سطح شهر بزنیم تا متوجه شویم، نرخ برخی اقلام میوه همانند انار و هندوانه در واپسین ساعت‌های منتهی به سی‌ام آذر دوبرابر شده است.قیمت هر کیلو انار دراین بازار بین 8 تا 12 هزار تومان و قیمت هر کیلو هندوانه 4 تا 5 هزار تومان است.


  بازار دستفروش‌ها گرم است

 «ابوالفضل رضایی» یکی از فروشندگان میوه درباره اختلاف فاحش قیمت‌ها در سطح شهر به همشهری می‌گوید: در بازار هم میوه درجه یک هست، هم میوه درجه دو و سه. قیمت‌ها هم بخاطر کیفیت میوه‌ها تغییر می‌کند.
از او در خصوص استقبال مردم از خرید اقلام شب یلدا می‌پرسم که می‌گوید: چون قیمت میوه‌های با کیفیت، بالا رفته است مردم خرید کمتری می‌کنند و یا از میوه‌های دستفروشان که هم کیفیت و هم قیمت کمتری دارند خرید می‌کنند.

هرچند بازار میوه از نظر تامین و تنوع مشکلی ندارد اما قیمت‌ها افزایش نشان می‌دهد، این در حالی است که قیمت در بازار آجیل و خشکبار هم افزایش قابل توجهی داشته است.
صاحب یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آجیل و خشکبار در شهر قزوین نیز با اشاره به افزایش دو تا سه برابری قیمت‌ها در این بخش می‌گوید: بیشتر مردم از قیمت‌ها سوال می‌کنند و نسبت به سال گذشته، فروش به‌شدت کم شده است.

«احمد بزرگ‌مهر»اضافه می‌کند: خرید با این قیمت‌ها در توان بسیاری از مردم نیست و فروش برخی از تنقلات در این بازار مثل تخمه آفتابگردان یا هندوانه و کشمش و نخود بیشتر از سایر آجیل‌هاست.


  ثبات قیمت گوشت 

اما در آستانه شب یلدا رئیس اتحادیه قصابان استان در گفت‌وگو با همشهری از ثبات قیمت در این بازار خبر داد.
«حمیدرضا دایی‌دایی» با اعلام این خبر افزود: طی همین روزها ده تن گوشت یخی در واحدهای صنفی و 20 تن نیز در فروشگاه‌های بزرگ سطح استان به قیمت 29 هزار تومان توزیع می‌شود که با توجه به عرضه گوشت گرم دولتی به نرخ مصوب 38 هزار و 800 تومان، بازار مصرف تحت کنترل قرار می‌گیرد.
وی درباره قیمت‌ها می‌گوید: قیمت هر کیلو گوشت گوساله مخلوط 65 هزار و قیمت هر کیلو گوشت شقه گوسفندی 69 هزار تومان است.

دایی‌دایی با اشاره به افزایش قیمت‌ها دراین بخش همچنان بعد از کاهش قیمت دلار گفت: قیمت بره زنده از 26به 32 هزار تومان و قیمت هرکیلو گوساله نیز از 21به 26هزار تومان رشد داشته که علت اصلی آن قاچاق دام از مرز‌ها به دلیل اختلاف فاحش قیمت دلار بوده است. امیدواریم با تدابیر دولت این موضوع کنترل شود چراکه افزایش قیمت گوشت، کسادی بازار داخلی را در پی داشته است. 


  قیمت مرغ تحت کنترل است

حالا که قرار نیست قیمت گوشت با جیب مردم در آستانه شب یلدا آشتی کند رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان قزوین از اختلال در عرضه و تقاضا در این بازار خبر می‌دهد.

«اکبر آقاجانی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما گفت: گرانی گوشت قرمز باعث افزایش تقاضا در بازار مرغ شده و همین موضوع سبب شده با وجود پایین آمدن نرخ دلار، این بازار قصد آرام شدن در آستانه شب یلدا را نداشته باشد.

وی افزود: امیدواریم با افزایش عرضه در روزهای منتهی به یلدا بازار را کنترل کنیم ولی از آنجا که تقاضا از عرضه پیشی گرفته احتمال افزایش جزئی قیمت‌ها دور از ذهن نیست.


 طرح ویژه یلدا به کمک مردم می‌آید

کنترل قیمت‌ها در بازار شب یلدا و رساندن مردم به حداقلی از آرامش در این بساط سردرگم قیمت‌ها موضوعی است که تعزیرات حکومتی استان قصد دارد با برگزاری طرح نظارتی ویژه شب یلدا از 24 آذر تا پایان فصل پاییز به آن رسیدگی کند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با اعلام این خبر گفت: براساس برنامه‌های سازمان تعزیرات حکومتی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نظارت‌‌های این اداره کل و سایر دستگاه‌های مربوطه بر بازار شب یلدا آغاز می‌شود.

«محمود احمدی» افزود: با توجه به در پیش بودن شب یلدا و شلوغی بازار آجیل، میوه، شیرینی و سایر مایحتاج مراسم این شب، طرح ویژه نظارتی از سوی تعزیرات حکومتی استان اجرا، به پرونده‌های ارجاعی خارج از نوبت رسیدگی و با هرگونه تخلف به طور جدی برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: این طرح با حضور بازرسان دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌های اصناف، دانشگاه علوم پزشکی و رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی در مراکز عرضه میوه و آجیل و مایحتاج مردم اجرا می‌شود و در صورت مشاهده تخلف به‌صورت ویژه و در صورت نیاز در محل و خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.

احمدی تأکید کرد: در این‌خصوص شعبه ویژه‌ای در اداره کل تشکیل شده تا صدور آرای متخلفین تسریع شود. وی در پایان از کسبه محترم سطح استان خواست که حقوق مصرف‌کنندگان و انصاف درباره مردم را رعایت کنند. شهروندان نیز درصورت مواجهه با هرگونه تخلف موارد را به سامانه 135 یا شماره تلفن 124 اعلام کنندتا دراسرع وقت به شکایات رسیدگی شود.

دختر سیه‌موی یلدا هر چند در کش و قوس این همه هیاهو دقیقه‌ای بیشتر بر عمر پاییز خواهد نوشت و بهانه‌ای برای ساعتی چله‌نشینی خانواده‌ها خواهد شد، ولی کاش زمستان روسیاه قیمت‌ها بگذارد خنده این دورهم‌نشینی‌ها بر صورت مرد خانه‌ یا زن سرپرست خانوار نخشکد.


 برپایی نمایشگاه یلدا در قزوین 

برپایی نمایشگاه مواد غذایی در آستانه شب یلدا در این سال‌ها در قزوین یکی از موضوعاتی است که بسیار مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین با اعلام خبر برگزاری این نمایشگاه از 25 تا 29 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های استان به همشهری گفت: ارائه کالاهای مرتبط با آیین شب یلدا و محصولات زمستانه و مورد نیاز شهروندان در شب یلدا، ارتباط مستقیم بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده، ایجاد فضاهای رقابتی به منظور افزایش تنوع انتخاب و دسترسی بهتر به کالاهای مورد نیاز‌ از اهداف برپایی این نمایشگاه است.

«هادی طاهرخانی» افزود: مشارکت‌کنندگان از استان‌های آذربایجان‌شرقی، یزد، تهران، همدان، کرمانشاه، گیلان، تهران، قزوین و فارس، محصولات و تولیدات خود را در فضایی به مساحت 3600 متر‌ مربع در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهند داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید