• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41442
+
-

یلدای کم‌شیرین

مشکلات اقتصادی و گران شدن بسیاری از کالاها شیرینی جشن بلندترین شب سال را کمتر از گذشته کرده است

آذربایجان غربی
یلدای کم‌شیرین

هادی پناهی|   خبرنگار:


گرانی مدت‌هاست که گریبان مردم را گرفته است، اما در روزهایی که به یلدا منتهی می‌شود، برگزاری آیین‌های این شب سنتی مردم ایران، گرانی‌ها را بیشتر عیان می‌کند. به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و به دنبال آن گران شدن بسیاری از کالاها، طعم شیرین جشن‌های بلندترین شب امسال کمتر از سال‌های گذشته است. مردم از گران شدن اقلام شب یلدا ناراضی هستند و فروشندگان هم می‌گویند چاره‌ای ندارند. هر چند که مسئولان استانی از تشکیل گروه‌های نظارت بر بازار خبر می‌دهد تا مانع از گران‌فروشی مغازه‌داران در روزهای پرتقاضای برخی کالاها از جمله شیرینی،‌ میوه و آجیل شوند. 


یک شب یلدا برابر با یک ماه حقوق 

مردمی که در حال خرید برای شب یلدا هستند، از گرانی‌ها گلایه دارند. «زینب مرسلی» شهروند ارومیه‌ای می‌گوید: امسال اگر مجبور نبودم، خرید حداقلی انجام می‌دادم، اما باید برای تازه‌عروسم یک سینی از میوه، شیرینی، آجیل و‌ یک کادو آماده کنیم. 

در گذشته این رسم همیشه با شادی همراه بود، اما قیمت ۲۰۰ هزار تومانی آجیل، ۳۰ هزار تومانی حلوا و قیمت بالای میوه و شیرینی امروز فقط باعث نگرانی است. چرا باید در عرض یک سال قیمت پسته بیش از صددرصد افزایش داشته باشد؟ در این شرایط اقشار ضعیف جامعه باید خرید چنین اقلامی حتی برای روزهای خاص سال مانند یلدا را فراموش کنند.  وی ادامه می‌دهد: در تابستان میوه‌های مختلفی را خشک کرده و نگه داشته‌ام. تصمیم دارم امسال از اندوخته‌های این‌چنینی به‌جای خرید میوه تازه استفاده کنم. هزینه خرید چند قلم جنس مربوط به شب یلدا، برابر با حقوق یک ماه یک کارمند ساده است که همسر من از پس آن برنمی‌آید.


امیدوار به خرید شیرینی 

یک قناد به همشهری می‌گوید: این روزها مردم به دلیل تبلیغات زیاد مضرات شیرینی کمتر از قنادی‌ها خرید می‌کنند، مگر برای برگزاری مراسم یا عیادت از بیماران.  «علی صولتی» می‌افزاید: عمده فروش ما در همین روزهای منتهی به اعیاد و رسومات است. مردم هم از قیمت‌های بالا شاکی هستند، اما هزینه‌های تولید افزایش یافته است و این گرانی‌ها دست ما نیست.  وی در پاسخ به این‌که وضعیت بازار در این روزها چگونه است، اظهار می‌کند: مردم اصولاً شیرینی را یک یا 2 روز آخر می‌خرند تا تازه باشد. 

پیش‌بینی ما هم این است که با وجود گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی، فروش خوبی داشته باشیم که البته امیدوار به تحقق این پیش‌بینی هم هستیم. برای مردم در این اوضاع سخت اقتصادی، همین شادی‌ها و دورهمی‌های کوچک باقی مانده است، اما در سایر روزها مشتری‌هایمان نصف است و مشکلات زیادی برایمان به وجود آمده است.  صولتی بیان می‌کند: نرخ مصوب قیمت فروش شیرینی از سوی اتحادیه به ما اعلام می‌شود و بعید می‌دانم بیش از چند درصد سود افزایش قیمت داشته باشیم. 


توزیع هندوانه شب یلدا 

شهردار ارومیه با اشاره به قیمت بالای هندوانه شب یلدا در بازار بیان می‌کند: هزار و 700 تن هندوانه به مناسبت شب یلدا با قیمت پایین در بازارهای روز شهر ارومیه توزیع می‌شود. 

«محمد حضرت‌پور» با اشاره به مراسم چیلله‌گئجه‌سی و این‌که جمع شدن اعضای خانواده و فامیل، یکی از حسن‌های بلندترین شب سال است، می‌گوید: نکوداشت آیین شب یلدا با دور هم بودن اعضای خانواده و فامیل محقق می‌شود.

 بر همین اساس در کنار هم بودن و جویا شدن از احوال یکدیگر در جمعی صمیمانه، شاد و کمک به نیازمندان رکن اساسی آیین این شب است. وی با بیان این‌که اقلام شب یلدا از سوی سازمان میوه و تره‌بار و اتحادیه میوه و تره‌بار تهیه و در شهر توزیع می‌شود، عنوان می‌کند: در حدود هزار و 700 تن هندوانه شب یلدا از شهرهای جنوبی کشور برای توزیع در بازار به مناسبت شب یلدا وارد شده است و مشکلی از بابت این اقلام در بازار وجود ندارد. حضرت‌پور با اعلام این‌که اقلام شب یلدا در حال توزیع است، بیان می‌کند: توزیع اقلام از سوی خود اصناف و بر حسب نیاز در شهر ارومیه انجام می‌شود و برای تمام شهر 
جوابگوست.


80 تیم ناظر بر بازار

طرح مقابله با کم‌فروشان و گران‌فروشان ویژه شب یلدا از هفته گذشته آغاز شده است و 80 تیم در شهرهای مختلف استان در 2 نوبت صبح و عصر نظارت بر بازار را بر عهده دارند. رئیس اداره بازرسی اتاق اصناف با اعلام این مطلب به همشهری می‌گوید: تاکنون 2 هزار و 528 مورد بازرسی انجام و 143 پرونده تشکیل و به سازمان تعزیرات برای رسیدگی ارسال شده است. 238 مورد بازرسی هم از بازار میوه و مرکبات انجام و منجر به تشکیل 35 پرونده در سازمان تعزیرات شده است. 

به گفته «کرمعلی حق‌دوست» 110 شکایت نیز از سوی مردم به بازرسی اتاق اصناف اعلام شده که در حال رسیدگی به آنها نیز هستیم. 

حق‌دوست تاکید می‌کند: البته با توجه به حجم میوه‌هایی که در روزهای آینده وارد بازار می‌شود، قیمت‌ها نه‌تنها افزایش پیدا نمی‌کند که پیش‌بینی تعدیل هم داریم. فاکتورهای میوه‌فروشان به‌شدت بررسی می‌شوند که مغازه‌داران سودی بیشتر از 35 درصد را از مصرف‌کننده نگیرند. 


کام شیرین مددجویان

 معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد آذربایجان غربی با اشاره به توزیع بسته اقلام شب یلدا، می‌گوید: امسال نزدیک به ۱۱ هزار بسته اقلام شب یلدا در میان خانواده‌های مددجویان آذربایجان غربی توزیع می‌شود. مرحله اول این طرح با توزیع ۴ هزار بسته میان مددجویان روز دوشنبه گذشته انجام شد و تا روز جمعه ادامه دارد.  «جهانبخش رضایی» با اشاره به این‌که هر بسته بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان ارزش دارد، اظهار می‌کند: بسته‌های توزیعی شامل میوه، آجیل و شیرینی محلی شهرستان‌هاست. 

این خبر را به اشتراک بگذارید