• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41451
+
-

توسعه ایلام در سایه پدافند غیرعامل

طرح پدافند غیرعامل استان ایلام ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان امسال به اتمام می‌رسد

گزارش
توسعه ایلام در سایه پدافند غیرعامل

مریم نظری |   ایلام –خبرنگار:

انسان‌ها همواره با حوادث و خطرات گوناگون طبیعی و انسانی مواجه بوده‌ و از همان ابتدای تاریخ تاکنون که تکنولوژی بسیار پیشرفت و زندگی انسان‌ها را هموارتر و آسان‌تر کرده است، در پی راهی برای در امان ماندن از خطرات و کاهش آسیب‌های ناشی از بحران‌های گوناگون بوده‌اند.

جای گرفتن در دل غارها، ساختن خانه‌های محکم بالای درخت‌ها برای دور ماندن از خطرات طبیعی و انسانی و حمله حیوانات و کارهای دیگر همه برای پیشگیری از خطر بود.

امروز نیز اندیشیدن تمهیداتی پیشگیرانه برای مصون داشتن انسان‏ها از این حوادث و خطرات و تبعات آن از جمله مواردی است که مورد توجه کشورهای حادثه‌خیزی همچون ایران قرار دارند. این تمهیدات با نام «پدافند غیرعامل» شناخته می‌شوند.پدافند غیرعامل یا دفاع غیرنظامی به معنای کاهش آسیب‌پذیری هنگام بحران بدون استفاده از اقدامات نظامی و با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است و به مجموعه اقدامات غیرنظامی‌ گفته می‌شود که به کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای سطح پایداری ملی و آسان‌تر شدن مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن منجر می‌شود.

مسئولیت پدافند غیرعامل در دستگاه‌های اجرایی به عهده رئیس دستگاه اجرایی و در استان‌ها به عهده استانداران است. در حال‌ حاضر طرح جامع پدافند غیرعامل در 20 استان کشور در حال اجراست و در استان ایلام نیز اکنون ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.


اهمیت فراوان پدافند غیرعامل برای ایلام

یک کارشناس مدیریت بحران در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: پدافند غیرعامل یا دفاع غیرنظامی با هدف کاهش میزان خسارات مالی و تلفات جانی واردشده به غیرنظامیان در جنگ یا حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان، خشکسالی و آتش‌سوزی است.

«پروین یارشاطر» اظهار می‌کند: وظایفی که برای پدافند غیرعامل تعریف شده و در تمام دنیا به آنها عمل می‌شود، شامل اقدامات پیشگیرانه و کاهش‌دهنده، آماده‌سازی و امدادرسانی، هشدار و اخطار به‌موقع و نیز بازسازی مجدد است.

وی می‌افزاید: پدافند غیرعامل در ایلام که استانی حادثه‌خیز محسوب می‌شود و خطراتی همچون سیل و زلزله مردم آن را تهدید می‌کند، اهمیت بسیاری دارد و خوشبختانه این مقوله در استان ما پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای هم دارد.


کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام می‌گوید: پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که مستلزم به‌کارگیری سلاح‌ها و ابزارهای جنگی نیست و بهترین روش دفاعی است که کاهش تلفات انسانی و نیز کاهش خسارات مالی را برای تجهیزات و تاسیسات حساس نظامی و غیرنظامی به دنبال دارد.
«محمد نوذری» با بیان این‌که توجه به نیروی انسانی در اجرای برنامه‌های مدیریت‌ در پدافند غیرعامل نقش حیاتی دارد، می‌افزاید: موفقیت در برابر تهدیدات گوناگون تنها در سایه اقدامات پدافند غیرعامل به دست می‌آید و محقق می‌شود.

وی بیان می‌کند: کاهش صدمات بلایای طبیعی و انسانی از طریق پیشگیری، امداد و نجات اضطراری، دفاع غیرنظامی، ماموریت‌های توانبخشی و پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی فاکتورهای غیرقابل چشم‌پوشی هستند که اجرای آنها می‌تواند استان را به‌تدریج به سمت توسعه پایدار پیش ببرد.


پیشرفت 90 درصدی پدافند غیرعامل

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری ایلام نیز می‌گوید: یکی از اهداف اجرای طرح پدافند غیرعامل، افزایش بازدارندگی است. این مقوله مجموعه‌ای از اقدامات غیرنظامی با هدف افزایش بازدارندگی است که صحنه بحران را با حفظ اصول خاص خود مدیریت کند.
«پرویز شریفی» اضافه می‌کند: امروز در بسیاری از کشورهای جهان ازجمله سوییس که ارتش ندارد، پدافند غیرعامل در بالاترین سطح آن اجرا می‌شود و این امر نشان دهنده اهمیت این طرح است.وی با بیان این‌که طرح جامع پدافند غیرعامل در استان ایلام اکنون بیشتر از 90 درصد پیشرفت دارد، می‌گوید: طرح جامع پدافند غیرعامل و رعایت اصول آن می‌تواند زیرساخت‌های گوناگون را از تخریب مصون نگه دارد.


بهره‌برداری از 5 پروژه در حوزه پدافند غیرعامل 

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از 5 پروژه در حوزه پدافند غیرعامل در استان اظهار می‌کند: با تلاش‌های صورت گرفته، امسال 5 پروژه در زمینه راه‌اندازی سیستم ups (سیستمی که علاوه بر تثبیت و تنظیم برق شبکه، مانع ایجاد اختلال در آن می‌شود) در ادارات استان و احداث مسیر ترشابه - مهران به بهره‌برداری رسید.

شریفی آموزش در حوزه‌های مختلف پدافند غیرعامل را از دیگر اقدامات این اداره‌کل عنوان می‌کند و می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 60 هزار نفرساعت آموزش در زمینه‌های بیولوژی و تروریسم در استان ایلام ارائه شده است.به گفته این مسئول قرارگاه سایبری، قرارگاه دفاع اقتصادی و کارگروه‌های تخصصی زیر نظر شورای پدافند غیرعامل وظیفه آموزش دادن را بر عهده دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید