• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 28 آذر 1397
کد مطلب : 41450
+
-

مشهد 1404 با 40 میلیون گردشگر زائر

گردش مالی سفر زائران به مشهد سالانه 9 هزار میلیارد تومان برآورد شده است و ظرفیت افزایش آن هم وجود دارد

گردشگری
مشهد 1404 با 40 میلیون گردشگر زائر

 جواد افتخاری|   خراسان رضوی ـ خبرنگار:


خراسان رضوی در ایران هسته قوی گردشگری مذهبی است و درآمد سالانه از حضور 5/31 میلیون گردشگر داخلی و خارجی در مشهد مقدس قابل توجه است. با وجود این مسئولان بر این باورند که تاکنون برای ارتقای این ظرفیت برنامه‌ریزی هدفمندی نشده است و می‌توان با افزایش تعداد گردشگران تا افق 1404 به 40 میلیون نفر، درآمد حاصل از گردشگری زیارت را افزایش داد. 


ورود روزانه 80 هزار زائر به مشهد

در همین خصوص سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با بیان این‌که امروزه 250 میلیون نفر در دنیا به طور مستقیم در صنعت گردشگری فعالند، می‌گوید: برای کشور ایران ارز‌آوری هر گردشگر معادل 30 بشکه نفت است.  «سیدجواد حسینی» همچنین ارز‌آوری هر گردشگر مذهبی را 400 تا 600 دلار اعلام می‌کند و می‌افزاید: تمرکز بر گردشگری دینی بیشترین کمک را به اشتغال و اقتصاد کشور می‌کند. اگر می‌خواهیم برای اقتصاد، افزایش ظرفیت‌های اشتغال و فرهنگ کشور کار موثری انجام دهیم، برنامه‌‌ریزی هدفمند برای گردشگری دینی و زیارت راهکاری اساسی است. بنابراین گردشگری زیارتی را می‌توان پیشگام توسعه اقتصادی در صنعت توریسم دانست. 


درآمد 2500 میلیارد تومانی، سوغات زیارت 

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با انتقاد از این‌که تاکنون آن‌طور که باید به اقتصاد زیارت و تاثیر آن در درآمدزایی در کشور نپرداخته‌ایم، ادامه می‌دهد: براساس پژوهشی که در سال 95 انجام شده گردش مالی سالانه حاصل از سفر زائران به مشهد مقدس 9 هزار میلیارد تومان است و با وجود این‌که 2500 میلیارد تومان از این رقم به سوغات زیارت اختصاص دارد اما متأسفانه 70 درصد کالاهایی که به‌ عنوان سوغات از استان خریداری می‌شود، خارجی و 20 درصد نیز کالای قاچاق است.   حسینی در ادامه با مطلوب دانستن سهم ایران از عایدات گردشگری دنیا اضافه می‌کند: فقط 8 صدم درصد از درآمدهای صنعت گردشگری دنیا سهم ایران است. اکنون در جذب گردشگر رتبه 106 دنیا را داریم. 


هدف‌گذاری برای جذب گردشگر 

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری مذهبی در استان لازم است برای جذب این نوع گردشگران برنامه‌‌ریزی کنیم. 37 درصد گردشگران دنیا را گردشگرانی تشکیل می‌دهند که به مکان‌های مذهبی سفر می‌کنند و ما باید سهم بیشتری از این ظرفیت داشته باشیم. 

 حسینی با اشاره به این‌که در افق 1404 برای خراسان رضوی سفر بیش از 40 میلیون زائر پیش‌بینی شده است، ادامه می‌دهد: معتقدیم می‌توانیم این میزان گردشگر را جذب کنیم، چون هم‌اکنون پذیرای 5/31 میلیون زائر از داخل و خارج کشور در مشهد مقدس هستیم.  وی با بیان این‌که 3 میلیون نفر از این افراد زائران خارجی از 20 ملیت بودند، عنوان می‌کند: این تعداد زائر 10 برابر جمعیت مشرف‌شده به سفر حج و 9 برابر جمعیت ساکن در مشهد هستند. 


تمرکز بر گردشگری ترکیبی 

حسینی با اعلام این‌که روزانه 80 هزار زائر به مشهد مقدس مشرف می‌شوند، می‌گوید: اگر بخواهیم بر تعداد گردشگران و ضریب ماندگاری آنها بیفزاییم و آثارشان را بر اقتصاد و اشتغال بیشتر کنیم در کنار گردشگری دینی و مذهبی باید گردشگری ترکیبی را در دستور کار قرار دهیم.  وی با تاکید بر این‌که در کنار گردشگری دینی باید به سایر ابعاد گردشگری نیز پرداخته شود، تصریح می‌کند: استان خراسان رضوی 10 هزار اثر تاریخی و فرهنگی قابل ثبت دارد که تاکنون از این میان 1500 اثر به ثبت رسیده است. باید توجه بیشتری به این آثار و تاثیر بناهای تاریخی در جذب گردشگر شود.


26 میلیون زائر در 8 ماه

مدیر کل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی اظهار می‌کند: در کشور بیش از 8600 بقعه متبرکه و امامزادگان واجب‌التعظیم داریم. در این میان 303 بقعه متبرکه در مسیرهای ده‌گانه گردشگری استان خراسان قرار دارد.  

«مهدی فروزان» با بیان این‌که مردم علاوه بر حضور در مناطق دیدنی و گردشگری از بقاع متبرکه استان نیز به خوبی استفاده می‌کنند، از مراجعه 4 میلیون و 700 هزار گردشگر خارجی به کشور در 8 ماه امسال خبر می‌دهد و می‌افزاید: قریب به 4 میلیون نفر این افراد به مشهد آمده‌اند.  وی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و به ‌ویژه اختلاف قیمت ریال با سایر کشورها به خصوص عراق عنوان می‌کند: با توجه به امکانات و زیرساخت‌هایی که در مشهد وجود دارد تمایل زائران خارجی به حضور در مشهدالرضا بسیار گسترده است. 

 مدیر کل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی در ادامه از وجود بیش از 116 هزار تخت رسمی در حوزه هتل و هتل‌آپارتمان‌ها در مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به وجود حسینیه‌ها و مهمان‌پذیرها 367 هزار نفر می‌توانند برای اقامت شب در مشهد مقدس اسکان یابند.  فروزان همچنین از در دستور کار قرار داشتن 2 طرح بسیار مهم برای حوزه گردشگری مذهبی در استان خراسان خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: طرح مبدأ و مقصد با شرکت هلدینگ هشت بوده که پس از ثبت‌نام در این سامانه و مشرف شدن افراد به مشهد به صورت کاروانی از تخقیف 30 تا 50 درصدی بهره‌مند خواهند شد.  وی در خصوص طرحی دیگر یادآور می‌شود: در این طرح، شرکت هلدینگ مسافری سفیر ایرانیان با ما کار می‌کند و براساس قراردادی که با نهادها، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بخش خصوصی و دولتی داریم می‌توانند به رونق گردشگری زیارت بیفزایند.  

این مقام مسئول در ادامه از پذیرایی 26 میلیون زائر در 8 ماه امسال در مشهد خبر می‌دهد و می‌افزاید: اکنون تنها مشکل گردشگری زیارت در مشهد فعالیت برخی خانه‌مسافرها و اماکن غیرمجاز به ‌ویژه دفاتر غیرمجازی است که بلیت صادر می‌کنند و بعد پاسخگوی مراجعان خود نیستند. خانه‌مسافرهای فاقد صلاحیت و مجوز بسیاری هستند که برای پذیرش مسافر اقدام می‌کنند. هرچند از طریق کارگروه راهبردی خانه‌مسافرها این مسائل را پیگیری می‌کنیم و از سویی با هماهنگی دستگاه قضایی و گروه بازرسی میراث فرهنگی در حوزه هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و خانه‌مسافرها برخورد لازم صورت می‌گیرد اما همچنان شاهد فعالیت این اماکن هستیم. 


اقامتگاه برای زائران کم درآمد

مدیر کل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی اظهار می‌کند: به رغم شناسایی حدود 4200 خانه‌مسافر، تاکنون فقط 550 مجوز صادر شده و اقدامات لازم برای سایر اماکن در دست پیگیری است.  «مهدی فروزان» در ادامه به برنامه‌های در دست اقدام برای توسعه گردشگری زیارت در استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: از 2 سال قبل احداث زائرسراهای ارزان‌قیمت ویژه استان‌ها تحت عنوان بنیاد زائر در دست پیگیری است. برای این منظور زمین و پروانه ساختمانی از طریق شهرداری مشهد به طور رایگان واگذار می‌شود.  وی ادامه می‌دهد: از این 35 زائرسرا تاکنون 4 مورد به بهره‌برداری رسیده‌اند و حدود 10 زائرسرای دیگر در مراحل نهایی بهره‌برداری قرار دارند.  مدیر کل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی با اشاره به این‌که این اماکن ویژه اسکان زائرین کم‌درآمد است، می‌گوید: یکی از این زائرسراها تحت عنوان زائرسرای کرامت ویژه افراد تحت پوشش کمیته ‌امداد امام خمینی (ره) است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید