• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41417
+
-

نیروهای مازاد روی دست شهرداری های کردستان

مدیر کل ‌ امور شهری‌ استانداری: 40 درصد کارکنان شهرداری‌های استان مازادند

شهری
نیروهای مازاد روی دست شهرداری های کردستان

روزیتا قادری |‌  سنندج- خبرنگار:


شهرداری های استان چند سالی است که با مشکلاتی چون محدودیت منابع، افزایش غیر ضروری تعداد کارکنان، کمبود بودجه و نداشتن درآمد پایدار، ضعف در جذب سرمایه گذار و... مواجه هستند. در ارتباط با این موضوعات با «جمشید اسدی» مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‏خوانید:


وضعیت کمک‎های دولتی به شهرداری‌های استان کردستان چگونه است؟

سال 1396 کمک‎های بسیار مناسبی به شهرداری‎های استان شد. چنان‌که 121میلیارد تومان از محل ارزش افزوده استانی و تبصره 2 ماده 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده و سایر منابع ملی در میان شهرداری‎های استان توزیع شد. 
همچنین در سال جاری مطابق بند 110 قانون بودجه سال 1397 که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شده است، 3هزار و 200میلیارد تومان از اعتبارات عوارض فرآورده‌های نفتی سهم شهرداری‎ها جذب و به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافت. سهم استان کردستان از این محل حداقل60 میلیارد تومان است که حذف این مبلغ آثار منفی زیادی را بر عملکرد شهرداری‎های استان داشت. 

البته با پیگیری‌های ویژه‌ای که شده، مجدداً بند 110 اصلاح و اکنون مبلغ 3هزار و 200 میلیارد تومان در اختیار سازمان شهرداری‎ها قرار گرفته، اما در متن اصلاحیه قانون منبع تأمین اعتبار دارای تخصیص لازم نبوده و به همین سبب برای اصلاح مجدد در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است که امیدواریم با تصویب اصلاحیه مورد درخواست دولت زمینه برقراری اعتبارات مذکور فراهم شود تا شهرداری‎ها نیز ضمن رفع مشکلات حقوق و مزایای معوقه نسبت به ارائه خدمات‌رسانی مطلوبی به مردم استان قدم بردارند.

برای پرداخت بدهی دستگاه‎های دولتی به شهرداری‎های استان چه کارهایی شده است؟ 

شهرداری‎های استان اواخر سال گذشته با مشکلاتی در زمینه حقوق و مزایای پرسنل مواجه شدند که درست در پردازش مطالبات شهرداری‎ها از دستگاه‌های اجرایی نمود پیدا کرد. 
البته مطابق تبصره 36 الحاقی قانون بودجه سال 95، قبلاً مبالغی حدود 20 میلیارد تومان به شهرداری‎ها پرداخت شد.
با دستور اکید استاندار، جلسات مختلفی با دستگاه‎های اجرایی در زمینه پرداخت مطالبات شهرداری‎ها از سوی دستگاه‌های اجرایی برگزار شد که تاکنون از 119 میلیارد تومان مطالبات در حدود 32 میلیارد تومان پرداخت شده و برای برخی مطالبات از طریق کارگروهی مستقر در دفتر امور شهری اقدام می‎شود.
برخی دستگاه‎های اجرایی نیز به دلیل نداشتن بودجه کافی تاکنون اقدام نکرده‎اند که البته با توجه به دستور استاندار به رئیس سازمان برنامه و بودجه استان ساز و کار لازم برای پرداخت این مطالبات فراهم می‎شود. 

ارزیابی دفتر امور شهری و شوراهای استانداری از شهرداری‎های استان چیست؟ 

شهرداری‎ها در استان دارای ظرفیت بسیار بالایی در زمینه جذب سرمایه‎گذاری ‎هستند و از همین‌جا درخواست می‌کنم که سرمایه‎گذاران با اعتماد به شهرداری‎ها، زمینه انجام خدمت‎رسانی مشترک و تکمیل زیرساخت‌ها و پروژه‌ها را برای مردم فراهم کنند. افراد باتجربه و خبره‌ای هم در کسوت شهردار و هم بدنه شهرداری‌های استان هستند که نهایت سعی و تلاش خود را برای خدمت به مردم استان به کار می‌بندند. 
از گذشته و با ورود پرسنل مازاد به صورت غیرقانونی آسیب زیادی بر پیکره شهرداری‎های استان وارد شده است، چراکه ماهانه حدود 14 میلیارد تومان فقط برای حقوق پرسنل شهرداری‎ها پرداخت می‎شود. وجود حدود 5 هزار پرسنل در شهرداری‎ها که حداقل 40 درصد آنها مازادند، علاوه بر صرف درآمد شهرداری‌ها، باعث اخلال در انجام امور این نهاد نیز شده است. بودجه تقریبی شهرداری‎های استان حدود 400 میلیارد تومان برای 30 شهرداری است که امیدواریم با تلاش مضاعف پرسنل این نهاد و همکاری اعضای شورای اسلامی شهر بتوانیم زمینه تحقق صد درصدی آن را فراهم کنیم و در سال آتی نیز افزایش حداقل 25 درصدی بودجه شهرداری را داشته باشیم.  

آموزش به شوراهای شهر در مورد موضوعات تخصصی قوانین شهر و شهرداری چه میزان ضرورت دارد و مورد نیاز است و آیا در این زمینه اقدامی شده است؟ 

آموزش اعضای شورای اسلامی شهرها، علاوه بر افزایش و بهبود عملکرد شوراها و بالا بردن بهره‎وری و کارایی، می‎تواند در ترسیم چشم‎اندازهای روشن و تحقق برنامه‎های مبتنی بر اهداف کلان و خرد در سال افق هر برنامه، تأثیرگذار باشد. بنابراین دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان به عنوان متولی آموزش اعضای شورای اسلامی شهرهای تابعه، همواره پرورش و بالنده‌سازی دانش عمومی و تخصص نیروی انسانی، ارتقای مهارت‎های لازم و توسعه بینش اعضا را با حفظ ارزش‎های انسانی در برنامه دارد. 

مرجع رسیدگی هیات حل اختلاف و نظارت بر شوراهای استانداری کردستان چند درصد تخلفات را محرز و اعلام کرده است؟

در دوره چهارم شوراها 88 پرونده و در یک سال اخیر شوراهای دوره پنجم 42 پرونده در هیات حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفته است. از 88 پرونده دوره چهارم 18 مورد مربوط به تخلفات اعضای شوراها بوده و به موجب رأی هیات حل اختلاف استان 12 مورد منجر به سلب عضویت و 6 مورد سایر احکام مندرج در ذیل ماده 92 قانون شوراها صادر شده است.
برای دوره یک ساله اخیر شورای دوره پنجم نیز از 42 پرونده مطروحه 6 مورد در ارتباط با تخلف اعضای شوراهای اسلامی بوده که در 2 مورد سلب عضویت و در سایر موارد احکام مندرج در ذیل ماده 92 قانون شوراها صادر شده است.


تلاش برای کسب درآمد پایدار  

«جمشید اسدی»، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان می گوید: درآمد پایدار به منابع مالی سالم و مستمر اطلاق می‎شود و اساساً جدایی خزانه شهرداری‌ها از درآمدهای حاصل از ساخت‌و‌ساز را در پی دارد. اصلاح نظام درآمد شهرداری‎ها ضروری است. دولت هم این امر را از چند سال پیش در دستور کار قرار داده و با عنوان لایحه درآمد پایدار هزینه شهرداری‎ها و دهیاری‌ها در شهریور ماه امسال به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شده و امیدواریم پس از تصویب شاهد تغییرات اساسی در منابع درآمد شهرداری‎ها باشیم، هرچند لایحه با محتوای اصل موضوع در سال 93 ناشی از بررسی کمیسیون‌های دولت دچار تغییرات اساسی شده است، اما امیدواریم پس از تصویب این لایحه، شهرداری‎ها از شهرفروشی رهایی یابند.

این خبر را به اشتراک بگذارید