• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41413
+
-

افزایش 51 درصدی صادرات چای شمال

معاون امور اقتصادی استاندار گیلان: ذائقه مردم به سمت نوشیدن چای تولید داخل در حال تغییر است

گزارش
افزایش 51 درصدی صادرات چای شمال

مهسا طالبی |  رشت -خبرنگار:

اصلاحیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر دستور لغو ممنوعیت صادرات چای ایرانی موجب شد تا عزم فعالان چای کشور در زمینه صادرات چای ایرانی مجددا جزم شود. 
دستور قبلی وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شده بود تا کشورهای چین و ویتنام برای افزایش صادرات چای مجددا تلاش کنند. 

چای ایرانی طبیعی‌ترین و بهترین چای برای صادرات و حضور در بازارهای جهانی است و مصرف چای صرفا در داخل، انگیزه را برای فعالان این حوزه کم و تغییر کاربری‌ها را بیشتر می‌کند. گیلان استانی است که بیشترین حجم تولید چای را در اختیار دارد. لاهیجان، رودسر، فومن، لنگرود، املش و رشت از تولیدکنندگان چای هستند. به تازگی خبری خوش از این حوزه رسیده و آن صادرات بیش از ۱۲ هزار تن چای طی 8 ماه منتهی به آذر امسال است‌. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان در دومین جلسه کمیته تخصصی چای استان با اشاره به این‌که در این مدت 12 هزار و 600 تن چای به کشورهای دیگر صادر شده است، می‌گوید: در صادرات چای نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد 51 درصدی هستیم. 

«سیدمحمد احمدی» با اشاره به این‌که در زنجیره تولید هر صنعتی بخش‌های تأثیرگذاری وجود دارند که با نادیده‌گرفتن هر بخش، آن صنعت با مشکل مواجه می‌شود، می‌افزاید: در صنعت چای 3 عنصر چایکار، کارخانه‌دار و بازرگان نقش‌آفرین هستند که باید در کنار یکدیگر باشند. 

وی افزایش میزان سطح زیرکشت چای در سال‌های اخیر را نشان‌دهنده پویایی این صنعت می‌داند و می‌گوید: دولت در بخش‌ خرید تضمینی برنج، چای و گندم سیاست‌های حمایتی خود را اعمال می‌کند، ولی برخی به صورت غیرمنصفانه درباره حمایت‌های دولت در بخش چای اظهارنظر می‌کنند. 

احمدی با بیان این‌که قیمت خرید تضمینی محصولات در شورای اقتصاد و براساس شاخص‌های مختلفی تعیین می‌شود، ادامه می‌دهد: با اجرای سیاست‌های حمایتی در بخش‌هایی غیر از تعیین قیمت نیز می‌توانیم به افزایش میزان رضایت چایکاران کمک کنیم.
این مسئول به تولید بیش از 25 هزار تن چای خشک تولید داخل اشاره می‌کند و می‌گوید: تغییر ذائقه مردم به سمت نوشیدن چای تولید داخل در حال افزایش است بنابراین باید میزان تولید با کیفیت این محصول را ارتقا دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان، کشاورزی را یکی از محورهای توسعه استان می‌داند و می‌افزاید: تشکیل کمیته‌های تخصصی در محصولات تولیدی گیلان به واسطه اهمیت این موضوع است. استاندار گیلان هم بر برگزاری جلسات به صورت کارشناسی و با حضور بخش خصوصی و دانشگاهیان تاکید دارد. 


۵۵ کارخانه بسته‌بندی چای

رئیس سازمان چای کشور هم سطح زیرکشت این محصول را حدود 25 هزار هکتار عنوان می‌کند و می‌گوید: 151 کارخانه تولید چای نسبت به خرید تضمینی برگ سبز اقدام می‌کنند که از این تعداد 55 کارخانه با برند خود مجوز بسته‌بندی دارند.«حبیب جهانساز» به خرید 112 هزار تن برگ سبز از چایکاران در سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: نیاز کل کشور به چای 105 تا 110 هزار تن است که به طور متوسط در سال، 25 هزار تن چای خشک در داخل تولید می‌شود.

وی درباره تصمیم قبلی وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت صادرات چای می‌گوید: این تصمیم بدون نظرخواهی و مشورت با سازمان چای اتخاذ شده بود که مورد تجدیدنظر قرار گرفت، چراکه امروز چای داخلی دارای بازار مطمئن و جایگاه مناسبی در کشورهای هدف صادراتی است. بدون شک با اعمال ممنوعیت صادرات چای، بازارهای هدف صادراتی ایران به دیگر کشورها واگذار خواهند شد.جهانساز با بیان این‌که سالانه بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تن چای داخلی صادر می‌شود، اظهار می‌کند: کسب جایگاه چای داخلی در بازارهای صادراتی از سود حاصل از صادرات مهم‌تر است، بنابراین نباید اجازه داد این بازارها به راحتی از دست بروند. صادرات چای فرصتی برای تولید داخلی است و باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد. 

وی به احیای بیش از 2500 هکتار باغ چای در دولت تدبیر و امید اشاره می‌کند و می‌افزاید: با تقویت صندوق حمایت از توسعه صنعت چای می‌توانیم در افزایش تولید این محصول موفق‌تر عمل کنیم.
استان‌های گیلان و مازندران دارای ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای هستند که ۹۰ درصد این باغ‌ها در گیلان قرار دارند. بیش از ۵۰ هزار خانوار چایکار در تولید برگ سبز فعالیت دارند و ۱۰۰ هزار خانوار نیز درآمدشان از چایکاری تامین می‌شود.


تلاش برای صادرات چای ایرانی با کیفیت

رئیس پژوهشکده چای کشور از تشکیل کمیته فنی تشخیص چای داخلی از خارجی خبر می‌دهد و می‌گوید: چنین اقدامی برای تسهیل در صادرات چای و کمک به صادر‌کنندگان انجام شده و این کمیته به‌ تازگی فعالیت خود را در پژوهشکده چای کشور آغاز کرده است.

«محمدنقی پاداشت» با بیان این‌که این کمیته فنی از کارشناسان پژوهشکده چای، سازمان چای کشور و بخش خصوصی تشکیل شده است، ادامه می‌دهد: پس از رفع ممنوعیت صادرات چای داخلی، وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تشخیص چای داخلی و خارجی را به پژوهشکده چای کشور محول کرد. کارشناسان کمیته فنی پس از تایید داخلی بودن، نمونه‌های بسته چای پلمب شده ارسالی از گمرک کشور را بررسی و نتیجه تشخیص نمونه‌ها را به دفتر صادرات وزارت جهاد کشاورزی منعکس می‌کنند و از این طریق صدور محموله چای داخلی به گمرکات انجام می‌شود.

رئیس پژوهشکده چای کشور می‌گوید: پس از دریافت نمونه‌های پلمب‌شده از گمرکات توسط این پژوهشکده در بازه زمانی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پاسخ داده می‌شود تا امکان صادرات چای داخلی فراهم شود. 
پاداشت یادآوری می‌کند: این اقدامات امکان صادرات چای داخلی را فراهم می‌کند تا چای با کیفیت ایرانی به‌دست مصرف‌کننده خارجی برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید