• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41280
+
-

شیب ریزش قیمت‌لوازم خانگی تندتر شد

میزان و شیوه کاهش قیمت در برندهای مختلف داخلی و خارجی لوازم خانگی متفاوت است

بازار
شیب ریزش قیمت‌لوازم خانگی تندتر شد

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

کاهش قیمت لوازم‌خانگی با ارائه تخفیف یا تغییر شیوه فروش برخی برندهای داخلی و خارجی رویکردی اجتناب‌ناپذیر است اما برخی تلاش می‌کنند روند افزایش عرضه و کاهش قیمت این محصولات را کم رنگ جلوه دهند.
به گزارش همشهری، در چند‌ماه گذشته بازار لوازم‌خانگی از جمله بازارهای پرتنشی بوده که متاثر از گرانی ارز و تخصیص و تامین آن، سودجویی برخی واسطه‌ها، مشکلات تامین مواداولیه یا قطعات و تنگناهای جدید واردات رسمی مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرد. این شرایط موجب افزایش قیمت 3برابری محصولات تولید داخل و 2برابری لوازم‌خانگی وارداتی نسبت به نیمه نخست امسال شد. با این روند چندی پیش رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران از کاهش 10تا 15درصدی قیمت‌ سبد محصولات 3برند داخلی و برخی محصولات دو برند ترکیه‌ای و آلمانی از شنبه هفته جاری خبر داد. اگرچه ارائه این تخفیف‌ها تنها به چند برند داخلی و خارجی محدود شده بود اما انتشار این خبر موجب انتقاد برخی فروشندگان و مصرف‌کنندگان لوازم‌خانگی از نبود یا کم‌رنگ‌بودن تأثیر این کاهش قیمت‌ها بر رشد تقاضا و بازگشت رونق به بازار این محصولات‌ شد. علاوه برآن برخی افزایش قیمت‌ها، رکود شدید و کاهش تقاضای ناشی از کمتر‌شدن قدرت خرید مردم را عامل اقبال برخی برندهای لوازم‌خانگی به کاهش قیمت‌ها قلمداد کردند.

تغییر شیوه فروش در بازار لوازم‌خانگی 
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی گفت: شیوه فروش لوازم‌خانگی در بازار نسبت به یک‌ماه پیش تغییر کرده است به‌نحوی که برخی کارخانه‌های لوازم‌خانگی که قبلا تنها به شیوه فروش نقدی و تحویل مدت‌دار یک تا 15ماهه کالاها فعالیت می‌کردند، اکنون به‌دلیل وفور کالا در بازار به فروش مدت‌دار حداقل 2ماهه محصولات و تحویل فوری آن روی آورده‌اند. 
در بازار لوازم‌خانگی خارجی نیز برند آلمانی بوش تا 15درصد و بکوی ترکیه تا 10درصد، قیمت‌ها را در حالی کاهش داده‌اند که قبلا پیش از تحویل کالا وجه فروش آن را دریافت می‌کردند. به گفته طحانپور، به‌رغم کاهش قیمت یا تغییر شیوه فروش انواع لوازم‌خانگی در بازار، برخی افراد فاقد پروانه کسب، افرادی که به‌دلیل چک برگشتی قادر به دریافت کالا از شرکت‌های تولید‌کننده نیستند یا افرادی که از قبل با خرید لوازم‌خانگی و دپوی آن در انبارها قصد فروش آن را با قیمت بالا در بازار شب عید داشته‌اند، در سه‌راه امین‌حضور چنین القا می‌کنند که خبری از کاهش قیمت لوازم‌خانگی نیست. او تأکید کرد: حتی برخی شرکت‌های خارجی مانند ال جی پس از افزایش 5تا 7درصدی قیمت ارز نیمایی و تأثیر آن بر افزایش قیمت مواداولیه، قطعات و هزینه تمام‌شده محصولاتی که به تازگی تولید کرده‌اند، قیمت 5محصول از مجموع 35قلم کالای خود را حداکثر تا 7درصد افزایش داده‌اند اما این امر به‌معنای گرانفروشی یا افزایش قیمت محصولات این شرکت نیست. طحانپور افزود: برخی برندهای تولید مشترک (سامسونگ و ال جی) که به‌دلیل داشتن مشتری قیمت محصولات‌شان را کاهش نداده‌اند نیز شیوه عمده‌فروشی محصولات‌شان را از فروش نقدی و موعد تحویل یکماهه به فروش اعتباری چند ماهه و تحویل فوری کالا تغییر داده‌اند. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی افزود: در مورد لوازم‌خانگی وارداتی مانند بوش که تعیین قیمت فروش محصولات آنها با مبنای دلار 12هزار تومانی بوده است، اکنون با کاهش نرخ دلار، تشدید رکود بازار و پرشدن انبارها از محصولات تولیدی شاهد کاهش قیمت‌ها و ارائه تخفیف به مشتریان هستیم. 
به‌گفته او، در چند‌ماه گذشته قیمت لوازم‌خانگی تولید مشترک تا 90درصد، وارداتی‌ تا 200درصد و محصولات تولید داخل تا 130درصد افزایش یافته است. اما اکنون با فراوانی کالا در بازار برندهای داخلی که قبلا نرخ محصولات آنها با افزایش رسمی قیمت‌ها به محصولات خارجی نزدیک شده بود، برای جذب نقدینگی و خروج بازار از رکود ناچار به ارائه تخفیف به مشتریان هستند. از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید مردم، مصرف‌کنندگان همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت لوازم‌خانگی در شرایطی هستند که قیمت مواداولیه تولید این محصولات مانند مس، فولاد و پتروشیمی و حتی نرخ دلار نیمایی سیر‌ صعودی داشته است.

   نشانه‌های کاهش قیمت در بازار  لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفت‌وگو با همشهری در مورد وضع بازار این محصولات با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و رشد نسبی تقاضای خرید، گفت: سیر نزولی قیمت لوازم خانگی با کاهش نسبی نرخ ارز و رشد تولید و عرضه این محصولات آغاز ‌شده اما مقداری زمان می‌برد تا شیب کاهش قیمت لوازم خانگی در بازار مصرف تندتر شود. محمد طحانپور افزود: برخی برندهای خارجی و داخلی که تا پیش از این به ‌دلیل نگرانی نوسان نرخ دلار و تأثیر آن بر قیمت نهایی تامین مواداولیه یا واردات محصول نهایی در انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ محصولات‌شان بودند، به‌رغم در پیش‌بودن بازار شب عید به‌دلیل رشد تولید، عرضه و پر‌شدن انبارهایشان، کاهش نسبی نرخ دلار و نیاز به تأمین نقدینگی مورد نیاز، ناچار به کاهش قیمت‌ها هستند. او در مورد میزان تحقق کاهش قیمت محصولات برخی برندهای داخلی و خارجی لوازم خانگی در بازار از شنبه هفته جاری، گفت: از شنبه هفته جاری 5برند لوازم خانگی شامل 3برند ایرانی و 2برند خارجی تخفیف‌های 10تا 15درصدی را برای عرضه محصولات‌شان در بازار ارائه کردند به‌نحوی که برند لوازم خانگی دوو با ارائه کارت اعتباری پس از خرید محصولات تخفیف 15درصدی را به مشتریان ارائه کرده است. اسنوا نیز قیمت سبد محصولات خود را تا 10درصد کاهش داده و بوتان نیز قیمت رادیاتورها را تا 10درصد کاهش داده است. برند سینجر نیز کاهش 5درصدی قیمت‌ انواع اجاق گاز را به اضافه اتخاذ شیوه فروش مدت‌دار یکماهه در دستور کار قرار داده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید